بیش از ۲۰۰ سناریوی قیمتی جدید را تعیین کرده‌ایم

سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ سناریوی قیمت تعیین کرده‌ایم که به صورت مستند منتشر خواهیم کرد، گفت: وقتی قیمت هشت حامل انرژی را تعیین می‌کنیم، قیمت‌های نسبی بسیار مهم است؛ به طوری که همزمانی اصلاح قیمت‌ها اهمیت داشت و نباید در مراحل مختلف صورت می‌گرفت و این یک اصل اساسی بود که مورد نظر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین با تشریح ابعاد دیگری از مرحله نهایی اجرایی‌شدن هدفمند شدن یارانه‌ها اظهار کرد: اگر می‌خواستیم قیمت‌های انرژی را به نسبت قیمت‌های قبل اصلاح کنیم از آنجایی که این قیمت‌ها با بازار یکسان نبود به مشکل برمی‌خوردیم. در فوب خلیج فارس قیمت‌ نفت سفید با بنزین یکسان است و گازوئیل حدودا سی درصد کمتر از این دو است. قیمت نسبی موجود در بازار که قیمت هدف ماست، باید طی پنج سال به دست آید. افق چشم انداز ما قیمت نسبی فوب خلیج فارس است و باید به آن سمت حرکت می‌کردیم، بنابراین با توجه به همه این بررسی‌ها به ۷۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین رسیدیم. وی افزود: اما نمی‌توانستیم قیمت گازوئیل را به همان نسبت اصلاح کنیم، زیرا ۶۵ درصد روستاهای ما و نیز سه استان هنوز به طور کامل گازرسانی نشده‌اند. اگر می‌خواستیم نفت سفید را متناسب با بنزین اصلاح کنیم، هزینه خانوارهایی که گاز ندارند شدیدا افزایش پیدا می‌کرد و از این جنبه سهمیه بندی نفت سفید و گاز مایع در دستور کار قرار گرفت و قیمت نسبی را پایین‌تر قرار دادیم. اگرچه هنوز در مورد گاز طبیعی نیز با قیمت سبد صادراتی فاصله زیاد داریم. فرزین تاکید کرد: در تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی جایگزینی و کشش‌های قیمت، نحوه واکنش مردم و میزان صرفه جویی دیده شد تا به قیمت نسبی رسیدیم.

قیمت فوب خلیج‌فارس سوخت

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ۷۰۰ تومان تعیین شده برای بنزین تغییر خواهد کرد یا تا پایان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با توجه به ۹۰ درصد فوب خلیج‌فارس که برای حامل‌های انرژی‌ تعیین شده است ثابت خواهد بود، گفت: فوب خلیج‌فارس قیمت شناور دارد، در حال حاضر قیمت بنزین در فوب خلیج‌فارس حدود ۶۰۰ تومان است که با هزینه حمل‌ونقل و ورود به کشور بین ۷۷۰ تا ۷۸۰ تومان نهایی می‌شود. در مورد نفت سفید نیز ۶۴۰ تا ۶۵۰ تومان، گازوئیل حدود ۶۰۰ تومان و نفت کوره حدود ۵۵۰ تا ۵۶۰ تومان هزینه می‌شود؛ در حالی که قیمت هر بشکه نفت خام در این بازار ۸۲ تا ۸۳ دلار است، بنابراین اگر قیمت این بازار بالا یا پایین رود، قیمت حامل‌های انرژی در کشور نیز کاهش یا افزایش خواهند داشت.

چگونگی محاسبه بهای برق

فرزین در مورد برق نیز گفت: طی پنج سال باید به قیمت تمام شده برسند و باید در این زمان تلفات از بیش از ۱۸ درصد کنونی به استاندارد جهانی ۱۴ درصد و نیز در حوزه کارآیی از ۳۵ درصد کنونی به حدود ۴۵ درصد برسد و باید در این زمینه به گونه‌ای عمل کرد که قیمت تمام شده متناسب با این کارآیی و تلفات محاسبه شود. او همچنین اظهار کرد: همواره بحث این بوده است که با این محاسبات هزینه‌ها بر مردم تحمیل نشود و این قیمت تمام شده، قیمت تمام شده تولید در کشور نیست.

تغییر وضعیت کرایه‌های حمل‌ونقل

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت تغییر کرایه‌ها اشاره و با بیان اینکه حمل‌ونقل در دو بخش درون و برون شهری مدنظر است، گفت: چون بخش زیادی از حمل و نقل درون شهری بخش عمومی است، بنابراین وقتی قیمت گازوئیل را اصلاح کردیم اگر می‌خواستیم با ۱۵۰ تومان آزاد اعلام کنیم، امکان قاچاق همچنان وجود داشت پس ۱۵۰ تومان را قیمت سهمیه گازوئیل اعلام کرده و سهمیه آزاد را طوری تعیین کردیم که هم با فوب خلیج‌فارس فاصله کمتری داشته باشد و هم انگیزه اقتصادی قاچاق را کاهش دهد. به گفته او، بسته‌های سیاستی باید جلوی افزایش قیمت را با افزایش بهره‌وری بگیرد و هم باید با تغییر تکنولوژی کارآیی را افزایش دهد. این تغییر تکنولوژی با اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عملی است که در این باره منابع خوبی از ماده هشت جدا کرده و به این امر اختصاص داده‌ایم.