بازتاب‌های سقوط بوئینگ

عکس‌ها: ایسنا، خلیل مستوفی بازتاب‌های سقوط بوئینگ

۷۷ مسافر کشته و ۲۷ نفر مجروح شدند

وزیر راه به مجلس احضار شد

مجروحان از روستاییان محلی تشکر کردند

دنیای‌اقتصاد- یک فروند بوئینگ ۷۲۷ به شماره پرواز ۲۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر تهران ـ ارومیه ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه یک شنبه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه ارومیه با ۱۰۵ نفر سرنشین دچار سانحه شد که بر اثر آن ۷۷ نفر از مسافران کشته شده و ۲۷ نفر نیز مجروح شدند. همچنین از مجموع یازده خدمه این پرواز فقط یک مهماندار به نام «زهرا آهویی» و محسن عسگرزاده از کادر امنیت پرواز زنده ماندند و سایر کادر پرواز به همراه خلبان جان خود را در این حادثه از دست دادند.

براساس اعلام مسوولان، این هواپیما هنگام فرود در فرودگاه ارومیه به علت نامساعد بودن هوا و عدم دید کافی از نشست در باند فرودگاه انصراف داد و مجددا به آسمان بازگشت اما در پنج مایلی این فرودگاه در حوالی منطقه قره‌حسنلوی دچار سانحه شد. با این حال وزیر راه و ترابری آمار این تعداد از کشته‌شدگان را بالا ندانسته و تاکید کرده است که برخلاف برخی جوسازی‌ها هنوز هم امنیت پروازی در ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بالا است. حمید بهبهانی که به دنبال حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ به همراه هیاتی خود را به ارومیه رسانده بود در گفت‌وگو با مهر افزود: این دومین حادثه با این وسعت طی ۵/۲ سال گذشته در کشور است که آمار بالایی محسوب نمی‌شود. وی همچنین از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما و پیگیری علت حادثه خبر داده و متذکر شده است که علت سقوط تنها به دلیل بدی آب و هوا و نه نقص فنی هواپیما بوده است. این اظهارات وزیر راه، در حالی بیان شده است که حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم گفته است، به علت تحریم، هواپیماهای کشور ما از استاندارد خارج شده و اکثرا فرسوده هستند. همچنین کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تشکیل اولین جلسه این کمیسیون با محوریت موضوع حادثه سقوط این هواپیما خبر داده است و بهبهانی باید در جمع اعضای این کمیسیون راجع به حادثه رخ داده توضیح دهد.

شرح حادثه از زبان مصدومان

در این میان دو نفر از مصدومان حادثه هوایی پرواز بوئینگ تهران ـ‌ ارومیه که در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری شدند به شرح سانحه پرداختند و یکی از آنها گفت: دیدم که بال هواپیما به جایی برخورد کرد و جرقه زد. نسرین فتاح‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خلبان نیم ساعت بعد از پرواز اعلام کرده کمربندها را برای فرود ببندید که هواپیما وارد مه شد، ظاهرا هواپیما راه خود را گم کرده بود و این باعث شد که بیش از نیم ساعت در هوا بمانیم. وی افزود: مسوولان هواپیما داخل کابین مشغول صحبت بودند و تلاش می‌کردند، اما به مسافران اعلام نکردند که مشکلی پیش آمده، من درباره وضعیت هواپیما به مهماندار تذکر دادم. وی گفت: هواپیما که ظاهرا راه خود را گم کرده بود به یک مسیر دیگری رفت و یک لحظه چراغ‌های هواپیما خاموش شد. این مصدوم سانحه هوایی ارومیه با بیان اینکه من دیدم که بال هواپیما به یک جایی خورد و جرقه زد، افزود: وقتی بال جرقه زد مسوولان باز هم هیچ اطلاعی به مسافران ندادند. فتاح‌زاده با بیان اینکه پس از وقوع حادثه از آخرین نفرهایی بودم که از داخل هواپیما بیرون آوردند، گفت: برای عملیات نجات مسافران که حدود دو ساعت به طول انجامید، صندلی‌ها را بریدند و مرا از داخل هواپیما بیرون آوردند که من در آن زمان از ترس بیهوش شده بودم. وی خدمات‌رسانی مسوولان بیمارستان امام (ره) را مطلوب عنوان کرد و گفت: پرسنل بیمارستان از هیچ کمکی برای بهبود حال بیماران فروگذار نکردند. این مصدوم سانحه هوایی ارومیه گفت: چرا مسوولان هواپیمایی با وجودی که هوا از لحاظ جوی بسیار نامساعد بود، اجازه پرواز می‌دهند تا جان هموطنان این گونه به خطر بیفتد. حسین حقیقی دیگر مصدومان حادثه هواپیمایی ارومیه نیز به ایسنا، گفت: در هنگام حادثه هواپیما در مرحله اول تکان شدیدی خورد و چراغ‌ها خاموش شد و خلبان گفت که باید نشست اضطراری داشته باشیم. وی تصریح کرد: در همین حال هواپیما مانند فیلم‌هایی که نشان داده می‌شود، به زمین اصابت کرد که من نیز بیهوش شدم و دیگر چیزی نفهمیدم.

با مجلس دوست و یار هستیم

اما انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نمی‌بایست به هواپیمای سانحه دیده به علت شرایط بد جوی اجازه پرواز داده می‌شد وزیر راه را به واکنش واداشت. وزیر راه و ترابری تاکید بر اینکه در شرایط نامساعد جوی مردم فشار می‌آورند که پرواز انجام شود، اعلام کرد: چیزی که در این حادثه مطرح نبوده، بحث مدیریتی است.به گزارش ایسنا حمید بهبهانی درباره فراخوان مجلس شورای اسلامی مبنی بر پاسخگویی و توضیحات وی از علت وقوع حادثه در روز یکشنبه اظهار کرد: می‌رویم؛ مشکلی نیست، با مجلس دوست و یار هستیم.بهبهانی درباره مشکلات مدیریتی در خصوص بروز حوادث هوایی در کشور گفت: چیزی که در این حادثه مطرح نبوده، بحث مدیریتی بوده است.

مسافران بازهم درخواست پرواز دارند و کوتاه نمی‌آیند

وزیر راه و ترابری درباره این‌که طبق گلایه مجروحان سانحه چرا با وجود نامساعد بودن شرایط جوی به هواپیما اجازه پرواز داده می‌شود؟ تصریح کرد: مردم فشار می‌آورند؛ هم اکنون هم دوباره مسافران می‌خواهند یک فروند ایرباس را با فشار از فرودگاه مهر‌آباد به مقصد ارومیه پرواز دهند. در حالی که می‌گویم من از آنجا می‌آیم و هوا مساعد نیست، اما مسافران بازهم درخواست پرواز دارند و کوتاه نمی‌آیند.وی افزود: اطلاع‌رسانی در خصوص شرایط جوی صورت می‌گیرد، اما مردم برای برقراری پرواز فشار می‌آورند؛ ضمن این‌که شرایط جوی دائما تغییر می‌کند و ممکن است زمان برخواستن یک هواپیما شرایط جوی مناسب باشد اما زمان فرود آن هوا نامساعد شود یا زمان یک پرواز هوا مناسب و زمان پرواز بعدی هوا نامناسب شود.به گفته وزیر راه و ترابری زمانی که این هواپیما از تهران به مقصد ارومیه پرواز کرده شرایط جوی مناسب بوده و مشکلی در فرودگاه ارومیه وجود نداشته است.

بارش برف مانع انفجار هواپیما شد

وزیر راه و ترابری بارش سنگین برف در منطقه را مانع اصلی انفجار هواپیمای سقوط شده بوئینگ ۷۲۷ پرواز تهران - ارومیه دانست. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، حمید بهبهانی در ارومیه افزود: بارش سنگین برف و وجود انبوه برف در محل حادثه موجب شده که هواپیما منفجر نشود.وی در ادامه بیان داشت: حضور روستاییان در محل در حالی بود که به دلیل بارش سنگین برف، تردد وسائط نقلیه به محل مقدور نبوده و روستاییان مجروحین حادثه را در یک مسافت طولانی بر دوش خود حمل و زمینه انتقال آنان به بیمارستان‌ها را فراهم کرده‌اند. همچنین تعدادی از مجروحان حادثه از اینکه به موقع توسط روستاییان محلی نجات یافته و به بیمارستان منتقل شدند تشکر کردند.

هواپیمای سانحه دیده چند ساله بود؟

هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ به شماره پرواز ۲۷۷ که در مسیر تهران - ارومیه دچار سانحه شد ۳۷ ساله بوده است. به گزارش مهر، اولین پرواز بوئینگ ۷۲۷ در اواسط ۱۹۷۶ صورت گرفت که مربوط به هواپیمایی به شماره ۲۰۹۴۵/۸۰۴۸ سه موتوره بوده است.تاکنون ۱۰۲ سانحه بوئینگ ۷۲۷ در جهان رخ داده است که حادثه بوئینگ ایران در رده ۲۷ از نظر شدت سانحه قرار دارد. بوئینگ ۷۲۷ شرکت هما یکشنبه شب پس از دو ساعت پرواز دچار سانحه شده است و مدتی پیش اورهال شده بود.