اولین واکنش دولت به احتمال احیای سازمان مدیریت

استاندار تهران: سازمان برنامه‌وبودجه به رانت قدرت تبدیل شده بود

دنیای اقتصاد- اولین مقام دولتی یعنی استاندار تهران نسبت به اخبار مربوط به احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور واکنش نشان داده و ضمن انتقاد از سازمان مدیریت که به اعتقاد او به مرکز رانت تبدیل شده بود، گفت: مسائل اصلی کشور نباید دستخوش انگیزه‌های سیاسی شود. او همچنین یادآور شد که هزینه‌های این تصمیم، نظیر تمرکزگرایی، سیطره سازمانی و متوقف شدن چرخ توسعه کشور بر عهده تصمیم‌گیران خواهد بود. این اظهارات تمدن در گفت‌وگو با شبکه ایران، سایت ارگان مطبوعاتی دولت یعنی روزنامه ایران به دلیل انتشار اخباری در مورد احیای مجدد سازمانی مدیریت است. محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۶ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منحل اعلام کرد و به جای آن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور را در زیر مجموعه معاونت‌های ریاست‌جمهوری ایجاد کرد.

این تصمیم البته انتقادات زیادی را به همراه داشت به ویژه آنها که سازمان را مغز برنامه‌ریزی کشور می‌دانستند؛ چرا که برنامه‌های پنج ساله و برنامه بودجه سنواتی محصول این سازمان بودند که در راس آنها مدیران یا نظریه پردازان اقتصادی کشور قرار داشتند. احمدی‌نژاد البته در سال ۸۸ و پیش از انتخابات درباره دلایل انحلال سازمان گفته بود که این سازمان را آمریکایی‌ها ایجاد کردند و بنابراین اهداف این سازمان در جهت پیشبرد اهداف آمریکا بوده است. به گفته رییس‌جمهور وقتی سازمانی توسط آمریکایی‌ها ایجاد می‌شود، اهداف آن به جز نابودی اقتصادی و جلوگیری از رشد و توسعه کشور چیز دیگری نبوده است. او معتقد بود که شهید رجایی قصد داشت تا این سازمان را با اندیشه‌های اسلامی احیا کند که او را شهید کردند و برنامه‌اش به زمین ماند تا اینکه دولت نهم تصمیم به انحلال آن گرفت.

اما جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفته است که انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ازجمله کارهای ناپخته دولت بود که بدون حساب و کتاب انجام شد و انحلال سازمان مشکلاتی در بودجه‌نویسی کشور ایجاد کرد و پس از گذشت زمان آنچه مدنظر دولت بود محقق نشد. این طرح را البته تنها یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرده و برخی نمایندگان هم با آن موافق هستند؛ اما احیای این سازمان طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی اساسا در گرو تصمیم رییس‌جمهور است.

در همین باره مرتضی تمدن استاندار تهران هم در اولین واکنش نسبت به طرح مزبور به سایت شبکه ایران گفت: اگر این دوستان از نزدیک دستی بر آتش داشتند قطعا نظرشان با آنچه هست، متفاوت می‌شد. وی در خصوص اشکالات سازمان برنامه و بودجه که منجر به انحلال آن شد، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه به عنوان یک سازمان بسیار گسترده و عریض و طویل، نه تنها تسهیل‌کننده فضای اجرایی کشور نبود، بلکه به دلیل تمرکز بیش از حد اختیارات عملا کارآیی خود را از دست داده و در حقیقت به یک رانت قدرت تبدیل شده بود.

استاندار تهران با تاکید بر این مطلب که تداوم وضعیت رانتی سازمان برنامه و بودجه به کشور صلاح کشور نبود، خاطرنشان کرد: مدیران استانی برای برخورداری از کوچک‌ترین اختیارات، همواره معطل این سازمان بودند و در اثر چنین روندی، چالاکی سازمان برنامه و بودجه به شدت کاهش یافته و اثر بخشی آن در حال از بین رفتن بود.

وی ضمن توصیه نمایندگان مجلس برای برخورد فنی و تخصصی با مسائل کلان کشور به جای اظهارنظرهای سیاسی، در خصوص دلایل پشت پرده چنین تصمیماتی گفت: از زمانی که مجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه معاونت راهبردی رییس‌جمهور قرار گرفت، همواره شاهد مخالفت‌های سیاسی بودیم؛ اما در حال حاضر نمی‌دانم که آیا همان انگیزه‌ها در حال نقش آفرینی هستند یا خیر.

تمدن در خصوص مزایای تحول در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اظهار کرد: با تصمیم ریاست محترم جمهوری تحولی اساسی در این سازمان صورت گرفت؛ به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از اختیارت، به استانداران و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار شد و بخش دیگری هم در شرف تفویض است و باید پرسید کجای این تحول ناخوشایند است؟

استاندار تهران با تاکید بر اینکه مسائل اصلی کشور نباید دستخوش انگیزه‌های سیاسی شود، تصریح کرد: اگر برخی دوستان اصرار دارند که به مسیر اشتباه گذشته برگردند، باید بدانند که هزینه‌های این تصمیم، نظیر تمرکزگرایی، سیطره سازمانی و متوقف شدن چرخ توسعه کشور و... بر عهده خودشان خواهد بود.

وی به علاقه‌مندان به بازگشت سازمان برنامه و بودجه توصیه کرد قبل از هر تصمیمی به تحقیق بیشتر در خصوص سابقه سازمان مدیریت پرداخته و با مدیران سابق این مجموعه گفت‌وگو کنند.