وجود بحران اقتصادی در ایران دروغ‌پردازی است

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه از فشار آمریکا و متحدانش برای حذف حق وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست در بازدید از موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای و دیدار با کارشناسان این موسسه و همچنین پژوهشگران آکادمی علوم اجتماعی شانگهای تاکید کرد که منطقه خاورمیانه همیشه مورد توجه آمریکا بوده و ریشه آن هم در مسائل اقتصادی و سیاسی است.

وی افزود: وجود منابع انرژی فراوان در منطقه خاورمیانه باعث شده است که آمریکا حاکمانی را در منطقه به قدرت رساند که منافعش را تامین می‌کنند. از دید آمریکا هر کشوری که بر منابع انرژی منطقه تسلط داشته باشد، جایگاه برتر اقتصادی منطقه را در دست می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیل سیاسی‌ای را که به واسطه آن آمریکا سعی در حضور در منطقه خاورمیانه دارد، این گونه تشریح کرد: حفظ موجودیت و امنیت رژیم نامشروع صهیونیستی در منطقه خاورمیانه برای آمریکا و متحدانش از اولویت‌های اصلی بوده است و به همین دلیل در مساله بروز بیداری اسلامی در منطقه، آمریکا و متحدانش احساس خطر کردند؛ چراکه نگرانند این اتفاقات منافع اسرائیل را به خطر بیندازد. آنها همچنین سعی کردند در ساختار داخلی کشورهایی که در خط مقدم مقاومت علیه جنایات رژیم صهیونیستی هستند، شکاف ایجاد و آن مقاومت را تضعیف کنند.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه ایران، تلاش‌های غرب در ایجاد ناامنی در این کشورها به پروژه ایجاد جنگ و درگیری در سوریه منتهی شد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل ایجاد بی‌ثباتی در سوریه و منطقه، ناامن کردن مسیرهای دسترسی قدرت‌های نوظهور اقتصادی به انرژی است.

مهمانپرست همچنین گفت: شیوه دخالت آمریکا در مسائل داخلی کشورها تغییر کرده و آنها به جای ورود به جنگ‌های پرهزینه و طولانی مدت از ایجاد جنگ‌های داخلی در کشورهای مدنظرشان حمایت می‌کنند. اجرایی شدن سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه خطر بزرگی است و کشورهای مستقل و موثر لازم است نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کرده و اجازه ندهند سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه اجرا شود.

در ادامه این نشست، مهمانپرست در پاسخ به سوالات کارشناسان چینی درباره جایگاه اقتصادی آمریکا در جهان، دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای، تحریم‌های غرب علیه کشورمان، مساله رژیم صهیونیستی و تعاملش با آمریکا و... گفت: وقتی روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت را وتو کردند اظهارنظرهای تندی از طرف آمریکا و متحدان غربی علیه آنها مطرح شد و در ادامه این انتقادها عنوان می‌کنند که چین و روسیه نباید از اختیارات نامحدود در شورای امنیت برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شما به سیاست خارجه اسرائیل چه نمره‌ای می‌دهید؟ گفت: آمریکایی‌ها که مدافع رژیم صهیونیستی هستند به سیاست خارجی اسرائیل نمره قبولی نمی‌دهند و اسرائیل برای آمریکا و متحدانش تبدیل به یک مشکل در منطقه شده است.

وجود بحران اقتصادی در ایران دروغ‌پردازی است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در دیدار با جیانگ زو شینگ معاون دبیر کل دولت محلی شانگهای گفت: برخی از مردم چین فکر می‌کنند ایران کشوری جنگ‌زده و از لحاظ اقتصادی در وضعیت بحرانی است، ولی اینها تلقین‌های دروغین رسانه‌های غربی است که باید از طریق رسانه‌های کشورهای مستقل اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست با تاکید بر اینکه همکاری‌های مشترک در حوزه ورزش نیز می‌تواند در شناخت و تعامل بهتر مردم دو کشور کارساز باشد، بیان کرد: ما اگر بتوانیم با کمک ابزار دیپلماسی عمومی روابط دو کشور را گسترش دهیم در روابط سیاسی نیز کارها بهتر پیش می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: مردم چین مردمی هستند که سفر زیاد می‌روند و اگر درباره ایران بیشتر بدانند حتما ایران هم یکی از مقصدهای گردشگری‌شان خواهد شد و ما باید با نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری دو کشور صنعت توریسم را نیز تقویت کنیم. همچنین من به شما برای بردن مدال‌های زیاد در المپیک لندن ۲۰۱۲ تا امروز، تبریک می‌گویم.

معاون دبیرکل دولت محلی شهر شانگهای نیز در ابتدای این دیدار گفت: چین و ایران دو تمدن باستانی هستند که روابط تجاری خوبی با هم داشته‌اند و در سال‌های اخیر هم همکاری‌های تجاری، توریستی و بازرگانی روند رو به رشدی داشته است. سال گذشته ما چهلمین سال برقراری روابط سیاسی دو کشور را پشت سر گذاشتیم و باید این دوستی سنتی ایران و چین را غنیمت بدانیم و امیدواریم با همکاری‌های مشترک زندگی بهتری برای مردم دو کشور بسازیم.

وی با اشاره به ساختار و اهمیت اقتصادی شهر شانگهای بیان کرد: برنامه دولت چین تقویت این شهر از لحاظ اقتصادی است و در این مسیر روابط تجاری شانگهای و ایران نیز می‌تواند تقویت شود.