گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: امضای قرارداد ساخت قطعات ۲ و ۳ آزاد‌راه تهران‌شمال با کنسرسیوم داخلی، اجرا و تکمیل این دو قطعه طی حدود ۴ سال، بهره‌برداری از پروژه حرم تا حرم در سال‌جاری و عرضه ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور از جمله موضوعاتی بود که در مصاحبه مطبوعاتی معاون وزیر راه و شهرسازی مورد بحث قرار گرفت. احمد صادقی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره وضعیت قطعه‌های دو و سه آزادراه تهران - شمال گفت: در حال حاضر کنسرسیومی متشکل از دو شرکت ایرانی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال ابراز تمایل کرده‌اند و مصمم به انجام این کار هستند که تفاهم‌نامه‌ای با این کنسرسیوم در حال امضا است و باتوجه به اعتبارات موجود، ساخت این دو قطعه چهار سال از زمان شروع به کار طول خواهد کشید.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت بزرگراه حرم تا حرم نیز اظهار کرد: بخشی از این بزرگراه حد فاصل قم تا گرمسار بیش از ۴۰۰ دستگاه در حال فعالیت است و این ۱۵۰ کیلومتر امسال در حالی آماده بهره‌برداری می‌شود که ظرف یک سال ساخته شده است.

صادقی همچنین اظهار کرد:‌ به لحاظ تامین منابع مالی از سوی دولت، اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سال ۹۰ اعتبار ۲۷ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریالی داشت که ۱۷ هزار میلیارد ریال آن از محل بودجه عمومی و مابقی از فروش سهام شرکت‌های دولتی و اوراق مشارکت تامین شد. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ اعتبارات مصوب امسال شرکت نیز بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال است که ۲۰۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد. از این مقدار ۲۳ هزار میلیارد ریال از محل بودجه عمومی و مابقی از محل فروش اوراق مشارکت تامین شده است.

وی به پروژه‌های «مهر ماندگار» شرکت ساخت اشاره کرد و با بیان این‌که این شرکت ۴۲ طرح بزرگ را از محل اعتبارات طرح مهر ماندگار اجرا می‌کند، افزود:‌ اعتبار مصوب برای این طرح‌ها تاکنون ۵۴ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال بوده که پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

بهره‌برداری از ۱۶۶۰ کیلومتر در شبکه حمل‌ونقل کشور طی سال ۹۰

صادقی در بیان عملکرد سال ۹۰ شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت:‌ هزار و ۶۶۰ کیلومتر شبکه ریلی،‌ آزادراهی، بزرگراه و راه اصلی در سال ۹۰ افتتاح شد که ۱۲۷۸ کیلومتر آن بزرگراه و راه اصلی، ۲۱۸ کیلومتر آزادراه و ۱۶۴ کیلومتر راه اصلی را شامل می‌شود.

وی افزود: در هفته دولت سال جاری با اعتبار هفت هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال ۷۳۴کیلومتر انواع زیرساخت حمل و نقل آماده بهره‌برداری است که ۶۹۴ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۴۰ کیلومتر شبکه ریلی را شامل می‌شود.

فروش ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پایان سال

وی با اشاره به عرضه ۳۵ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت گفت، یکی از منابعی که به پیشرفت سریع طرح‌های توسعه‌ای زیربناهای کشور کمک می‌کند، منابع اوراق مشارکت است که در این راستا سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت عرضه شد.

صادقی با بیان اینکه امسال نیز مجوز فروش ۳۵ هزار ملیارد ریال اوراق مشارکت اخذ شده است، افزود: دومین سری از اوراق مشارکت به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان در شهریورماه سال‌جاری و مابقی آن نیز تا پایان سال‌جاری عرضه می شود.

وی سپس نرخ سود این اوراق را ۲۰ درصد و چهار ساله دانست و اضافه کرد: این اوراق بی نام و قابل انتقال به غیر است و بانک تجارت نیز به عنوان بانک عامل تعیین شده است.