فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نیروی دریایی تمامی حرکات ناوهای آمریکایی را کنترل می‌کند و اشراف اطلاعاتی کاملی بر فعالیت‌‌های ‌آنها در خلیج فارس دارد، گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، آمریکا را تهدید کرده تا سال‌های آینده به فاصله ۱۲ مایلی سواحل آنها خواهد رفت. به گزارش مهر، امیر دریادار حبیب‌‌الله سیاری در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در جمع دانشجویان سخنرانی کرد.

وی در پاسخ به سوال برخی دانشجویان در خصوص حضور ناوهای نظامی آمریکایی در خلیج‌فارس گفت: اگر بخواهیم تجهیزات نیروی دریایی ایران را با آمریکا مقایسه کنیم باید گفت که همه دنیا هم به اندازه آمریکا تجهیزات ندارند؛ زیرا آمریکا سالانه ۸۰۰ میلیارد دلار برای تجهیزات نظامی خود هزینه می‌کند و روی تمام خط استوا مستقر است، اما براساس فرمایشات رهبری، ایران اهل تجاوز نیست و اهل حضور در دریاها است.

سیاری در ادامه در خصوص امکان بسته شدن تنگه هرمز در صورت تهدیدات آمریکا گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تنگه هرمز را پشت سر گذاشته و جلوتر آمده است و ما توانمندی برقراری امنیت منطقه را داریم؛ بنابراین برای حاکمیت منطقه‌ای نیازی به دیگران نداریم.

حضور نظامی در ۲۰ درصد خزر

وی در خصوص حضور نیروی دریایی در دریای خزر گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در منطقه ۲۰ درصدی سهم ایران از دریای خزر حضور دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: این منطقه دارای منابع عظیم نفتی است و سکوی حفاری ما در خزر در عمق ۷۵۰ متری از منابع بهره‌برداری می‌کند این در حالی است که در خلیج‌فارس از عمق ۴۰ تا ۵۰ متری بهره‌برداری‌ها صورت می‌گیرد و این امر نمایانگر دستیابی ایران به فناوری‌های نوین است.