حضور متکی در نشست شرم‌الشیخ قطعی شد

نخست وزیر عراق: کنفرانس شرم‌الشیخ باید پل ارتباطی ایران و آمریکا باشد.

در پی تماس تلفنی بعد از ظهر یکشنبه نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق با رییس‌جمهوری اسلامی ایران، دکتر احمدی‌نژاد با شرکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مصر درباره عراق، در سطح هیاتی به ریاست منوچهر متکی، وزیر امور خارجه موافقت کرد. در نشست شرم‌الشیخ که سه روز دیگر با حضور وزرای خارجه کشور‌های همسایه عراق، مصر، بحرین و پنج عضو دائم شورای امنیت آغاز خواهد شد، مهم‌ترین نکته مورد توجه محافل خبری، حضور همزمان رایس و متکی، نمایندگان عالی‌رتبه ایران و آمریکا دور یک میز است.خبرگزاری‌ها از قول وزیر خارجه عراق خبر داده‌اند که احتمال دیدار رایس و متکی در حاشیه این کنفرانس وجود دارد. نخست‌وزیر عراق نیز از این نشست به عنوان پل ارتباطی ایران و آمریکا نام برده است. با موافقت رییس‌جمهوری

وزیر امور خارجه به شرم‌الشیخ می‌رود

احتمال دیدار رایس و متکی قوت گرفت

دنیای‌اقتصاد- روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان و سخنگوی این وزارتخانه خبر دادند طی یکی دو روز آینده نظر نهایی ایران در مورد شرکت کردن ایران در اجلاس شرم‌الشیخ اعلام می‌شود. بعد از ظهر همین روز در حالی که علی لاریجانی در سفری غیرمترقبه در بغداد با نوری المالکی دیدار کرد، دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با محمود احمدی‌نژاد، از موافقت رییس‌جمهوری ایران با حضور هیات‌ایرانی در اجلاس شرم‌الشیخ مطلع شد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، این موافقت در پی درخواست نخست‌وزیر عراق انجام شد.

رییس جمهوری در این گفت‌و‌گوی تلفنی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از برقراری امنیت، استقلال و عزت دولت و ملت عراق حمایت کرده و خواهد کرد.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ایران برای حمایت از مواضع دولت مردمی عراق و کمک به استقرار ثبات و امنیت در این کشور، در اجلاس مصر شرکت خواهد کرد.

رییس‌جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه مهم‌ترین کار برای تقویت امنیت، استقلال و عزت عراق حمایت از دولت مردمی این کشور است، افزود: جمهوری اسلامی ایران حامی دولت عراق است و از هر اقدامی که این دولت را تقویت کند، حمایت خواهد کرد.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن قدردانی از توجه همیشگی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به حل مشکلات دولت و مردم عراق گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مصر با توجه به جایگاه و اهمیت ایران در منطقه، ضروری و پشتوانه‌ای قابل‌توجه برای حل مشکلات دولت و ملت عراق است.

نخست‌وزیر عراق، همچنین با تشکر از موافقت رییس‌جمهوری ایران با حضور هیات ایرانی در سطح وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس مصر، ابراز امیدواری کرد: با حمایت جمهوری اسلامی ایران و یافتن راه‌حل ریشه‌ای برای حل مشکلات عراق، دشمنان در رسیدن به اهداف خود در عراق ناکام بمانند.

پل ارتباطی ایران و آمریکا

به این ترتیب هیات دیپلماتیک ایرانی که در راس آن منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران قرار دارد، در کنفرانسی شرکت خواهد کرد که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز در آن شرکت می‌کند.

نخست‌وزیر عراق ابراز امیدواری کرد کنفرانس شرم‌الشیخ در ایجاد تفاهم میان کشورهای شرکت‌کننده به ویژه آمریکا و ایران مفید باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه الصباح، چاپ عراق، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا اظهار داشت: کنفرانس شرم‌الشیخ که با حضور کشورهای همجوار عراق برگزار می‌شود باید پل ارتباطی میان ایران، سوریه و آمریکا باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که سال جاری سال تحقق این هدف باشد.

ابراز امیدواری نور‌ی‌المالکی نسبت به ایجاد تفاهم میان کشور‌های یاد شده، در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا در مواضع خود درباره ایران نرم‌تر شده و برخی عوامل قدرتمند نیز سعی می‌کنند زمینه این امر را مهیا کنند.

وزیر خارجه و رییس‌جمهوری آمریکا که پیش‌تر مذاکره با ایران را تنها مشروط به تعلیق غنی‌سازی می‌کردند، طی هفته‌های گذشته احتمال ملاقات رایس و متکی را رد نکردند و حتی برای این امر شرطی قائل نشدند، بلکه بارها ایران را به شرکت در این اجلاس ترغیب کردند. حتی طی چند روز اخیر کاندولیزا رایس از آمادگی واشنگتن برای تغییر سیاست ۲۷ ساله خود در قبال تهران خبر داد.

از سوی دیگر، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ضمن مساعد ارزیابی کردن شرایط، به آمریکا توصیه کرد که برای حل بحران‌های منطقه به طور مستقیم و بدون واسطه با ایران وارد گفت‌وگو و حتی تعامل شود. سولانا گفت در سفری که به واشنگتن خواهد داشت، کاندولیزا رایس را به گفت‌وگوی بدون شرط با ایران ترغیب خواهد کرد.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص ضرورت مذاکرات ایران و آمریکا که از سوی سولانا مطرح شده است، گفت: این بحث دیگری است. به هر حال آقای سولانا فرد سیاستمداری است که از مجموع مسائل بین‌المللی ارزیابی خاص خود را دارد که مسیر خاص و رسمی خود را می‌طلبد.

مسوول پرونده هسته‌ای ایران در پاسخ به پرسشی درخصوص ارزیابی گفت‌و‌گوهای خود با سولانا افزود: از این منظر که اصولا طرف‌هایی که اختلافاتی دارند، با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و فهم دقیق‌تری از مواضع یکدیگر پیدا کنند تا به راه حل نزدیک شوند، حرکت درست و رو به جلویی بود.