به گزارش رسانه مالیاتی ایران، براساس قانون، خبرنگاران‌،روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی و مطبوعاتی قراردادی که از پرداخت مالیات معاف شناخته شده‌اند، در اجرای ماده ۱۰۴ چنانچه از اداره مالیاتی در خواست کنند به آنها گواهی عدم کسر مالیات ارائه خواهد شد. بنابراین گزارش، اما بسیاری از فعالان این صنف از حقوق خود بی‌اطلاع هستند و به عنوان مثال نمی‌دانند که تولید خبر‌، نقد و بررسی خبر‌، خبرگزاری‌، تفسیر‌، عکاسی‌، تولید و پردازش اطلاعات واطلاع رسانی مکتوب یا الکترونیکی در فهرست فعالیت‌های مشمول معافیت موضوع بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم آورده شده است. همچنین، نویسندگی‌، گزارشگری‌، نقد و تفسیر خبر، روزنامه نگاری‌، عکاسی مطبوعاتی‌، تصویرگری مطبوعات‌، ویراستاری‌، ترجمه‌، طراحی مطبوعات‌، گرافیک و کاریکاتور مطبوعات‌، طراحی و انتشار آگهی‌، مدیریت تحریریه مطبوعاتی‌، سردبیری‌، دبیری سرویس، نشر و فروش نشریات و مطبوعات نیز جزو مشمولین معافیت پرداخت مالیات محسوب می‌شوند.

براساس بند ل ماده ۱۳۹ قانون و مقررات مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی‌، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌انجام می‌شود‌، از پرداخت مالیات معاف هستند. این در حالی است که طبق ماده ۱۰۴ همین قانون وزارت خانه‌ها‌، موسسات دولتی‌، شهرداری‌ها‌، موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی و اشخاص موضوع بند (الف) ماده (۹۵) این قانون مکلف هستند در هر مورد که بابت حق الزحمه نویسندگی‌، تالیف و تصنیف مبلغی را پرداخت می‌کنند پنج درصد آن را به عنوان علی‌الحساب مالیات مودی کسرو ظرف سی روز به حساب تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی تسلیم نمایند و ظرف همین مدت مشخصات دریافت‌کنندگان را با ذکر نام ونشانی آنها به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ارسال کنند و این نکته تناقض می‌آفریند.

اما در پاسخ به این تناقض‌ها باید گفت در تفسیر دو ماده ۱۰۴ قانون مالیات‌ها آمده‌، کسانی که طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند‌، شرکت‌ها و موسساتی که آنها در آن مشغول به فعالیت هستند نباید مالیاتی از آنها کسر کنند‌، اما لازمه چنین کاری اخذ گواهی عدم کسر مالیات توسط آنها، از اداره امور مالیاتی است.

در عین حال طبق بند ل ماده ۱۳۹ آیین‌نامه مصوب هیات دولت در این خصوص مشمولان و معافین آیین‌نامه افرادی که به صورت حق‌التحریر در موسسات‌، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها فعالیت فرهنگی و خبری می‌کنند از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

براساس تبصره دو قانون مالیاتی در مواردی که منابع درآمدی مذکوراز پرداخت مالیات معاف باشد‌، به شرط استعلام و کسب نظر سازمان امور مالیاتی پرداخت مالیات توسط آنها منتفی است.

بااین حال باید به همکاران مطبوعاتی توصیه کرد با حقوق خود بیشتر آشنا شوند تا از پرداخت‌های اضافی که براساس قانون از آن معاف شده‌اند خودداری کنند.