نگاه سوم- شورای سیاست‌گذاری و نظارت ستاد مبارزه با سرقت و تکثیر غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری با حضور جعفری‌ جلوه معاون امور سینمایی و با حضور نمایندگان از تهیه‌کنندگان سینمای کشور و نیروی انتظامی تشکیل جلسه داد. مهندس جعفری جلوه با اشاره بر تاثیر برخورد قاطع با سرقت فیلم‌ها در حال بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی، افزود: جدی گرفتن مبارزه با سرقت فیلم‌های ایرانی توسط همه دستگاه‌های ذیربط از جمله نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، وزارت بازرگانی، دستگاه‌های قضایی و مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط می‌تواند علاوه بر صیانت از حیات اقتصادی هنر، صنعت سینما در حل بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی که دغدغه اصلی اکثر این دستگاه‌ها است موثر باشد.

وی ادامه داد: برخورد با این آسیب و مساله باید قاطع، پی‌گیر و مستمر باشد و اگر با این پدیده مذموم سهل‌انگارانه برخورد شود و مساله به عادت و عرف تبدیل شود تاثیرات منفی جبران‌ناپذیری چون از بین رفتن سینمای کشور در پی خواهد داشت.

جعفری جلوه تصریح کرد:‌امروزه دیگر نمی‌توان در کشور سینما داشت اما چرخه اقتصادی و جریان گسترده نمایش فیلم نداشت لذا الویت اول ما از روزهای نخست بر عهده گرفتن این مسوولیت اقدامات جدی در تحکیم اقتصادی سینمای ملی بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستگاه‌های دیگر مرتبط با مساله سرقت فیلم و محصولات سمعی و بصری از جمله وزارت کشور با دو بازوی نیروی انتظامی و شهرداری‌های کشور وزارت بازرگانی، وزارت کار، صدا و سیما و نهادهای قضایی خاطر نشان کرد: وقتی این مساله از طریق حوزه‌های فوق جدی گرفته می‌شود که اول بدانند در انجام کار موثر چقدر نقش دارند و دوم این که از آسیب وارده به سینمای کشور و خسارت‌های حجیم مالی در حد یک صد میلیارد تومان را طی پنج شش سال اخیر مطلع شوند و در قبال آن احساس وظیفه کنند.

همچنین در ابتدای این جلسه اسداللهی دبیر ستاد مبارزه با سرقت و تکثیر غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری با اشاره به آسیب‌های جدی سرقت و قاچاق فیلم در عرصه نمایش خانگی و سینمای کشور گفت: این معضل می‌تواند سالن‌های نمایش بسیاری را در کل کشور به تعطیلی بکشاند و بیم آن می‌رود که با لطمات جدی به سینما بخش مهمی از پویایی فرهنگ‌مان از بین برود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این ستاد اعلام کرد: در سه ماه گذشته با ۱۴ عملیاتی که از طریق این ستاد صورت گرفته است بیش از ۱۲۰هزار لوح فشرده غیرمجاز کشف و منهدم شد که البته این اقدامات در ادامه نیازمند طرح و برنامه‌های بیشتر و موثرتری می‌باشد.

در ادامه جلسه مرتضی شایسته تهیه کننده سینما نیز تعطیلی بسیاری از سینماها در سطح کشور را از صدمات اصلی مساله سرقت، تکثیر و توزیع سی‌دی‌های غیرمجاز دانسته و افزود: بسیاری از صاحبان فیلم با توجه به شرایط موجود و ناامنی سرمایه‌گذاری، ادامه کار در حوزه سینما را با وجود احتمال سرقت ممکن نمی‌دانند و آنهایی که فعال هستند از ترس این امر سعی می‌کنند به تولید فیلم‌هایی با هزینه‌های کمتر بپردازند که این مسیر هم با تاثیر منفی بر کیفیت آثار به تولید فیلم‌هایی ضعیف‌تر به لحاظ ساختاری و محتوایی منجر می‌شود و در نهایت هم سینمای ملی در دستیابی به اهداف متضرر می‌شود و هم ما بیننده‌هایمان را از دست می‌دهیم.

وی افزود: اتفاق دیگر در این مقوله از دست رفتن موقعیت‌های دیگر اقتصادی سینمای ایران در خارج از کشور است. به ویژه کشورهایی که همواره به عنوان موقعیت‌هایی برای نمایش فیلم‌های ما محسوب شده‌اند که با توجه به امکان تهیه این آثار برای مخاطبان آنها از طریق شبکه‌های اینترنتی این امکان را هم از دست داده‌ایم و اگر با این پدیده شوم سرقت فیلم به درستی مبارزه نشود در چند سال آینده سینمای ایران در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

منوچهر محمدی از دیگر تهیه کننده‌های حاضر در جلسه نیز با اشاره به ضررهای مادی و فرهنگی پدیده ناپسند سرقت فیلم خاطر نشان کرد: این مساله به نسبت سرقت مال و اموال فشار روانی بسیار سنگینی برای سینماگران در پی دارد چون وقتی کسی مالباخته می‌شود نه مال‌اش را می‌بیند و نه دزد اموالش را، ولی ما هم مال دزدی شده‌مان را در حال فروش می‌بینیم و هم دزدها مقابل چشم همگان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: وقتی ناامنی سرمایه وجود دارد اشتغال به وجود نمی‌آید در‌حال‌حاضر حدود ۱۲ استان در کشور ما اصلا سینما ندارد و بسیاری از خانواده‌ها از امکان دسترسی به یک تفریح سالم محروم هستند.

سرهنگ جمشیدی نماینده نیروی انتظامی نیز در ابتدای سخنانش با اشاره به فعالیت‌های ناجا در این خصوص گفت: تاکنون ۷۵۴ واحد صنفی مرتبط با محصولات سمعی و بصری بررسی شده که ۶۰ واحد پلمپ شده و ۷۰ نفر در این رابطه دستگیر و روانه مراجعه قضایی شده‌اند.

این جلسه که هر هفته در محل معاونت امور سینمایی تشکیل می‌شود بدون هیچ تصمیم‌گیری خاصی در زمینه مبارزه با سرقت و تکثیر غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری به کار خود پایان داد.