ابراز تمایل مرکز موسیقی صدا و سیما برای همکاری با لطفی

نگاه سوم- محمدرضا لطفی که از یک سال و نیم پیش در آستانه ۶۰سالگی مجددا به ایران بازگشته قرار است ۱۴ تا ۱۶تیرماه در کاخ نیاوران کنسرتی برگزار کند. عکس : ایسنا

لطفی درباره این اجرا گفته است: از یکی از اساتید کنسرواتور فرانسه که ۲۵سال است در فرانسه پرکاشن می‌نوازد دعوت کرده‌ام تا به تهران بیاید و احتمال دارد از یک دف یا چند دف یا یک گروه همخوان استفاده کنم که البته همخوان‌ها باید آنقدر قوی باشند که بتوانند بداهه مرا همراهی کنند.

اما در روز نشست خبری، این استاد موسیقی اعلام آمادگی کرد که برای تلویزیون اجرای زنده سراسری برگزار کند. وی با بیان اینکه با دعوتی خصوصی به جلسه مدیران رادیو و تلویزیون رفته است این مطلب را مفید و زیبا دانست و گفت: برای من فقط مهم است که چه کسی برای موسیقی کار می‌کند، دولت، بخش‌خصوصی، فرد و مطبوعات فرق نمی‌کند، من تنها وظیفه دارم که از تخصصم برای آنان استفاده کنم. در سال ۷۲ اعلام کردم که شب اول کنسرت می‌تواند بدون دریافت هیچ هزینه‌ای مستقیم از تلویزیون پخش شود چراکه موسیقی باید در تمام ایران طنین‌انداز شود.

اما این درخواست لطفی در آن زمان با مخالفت روبه‌رو شد و حتی با اعلام پیشنهاد دوباره برای کنسرت آیند‌ه اش برای پخش سراسری از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مسوول برپایی کنسرت‌های این نوازنده احتمال تحقق چنین برنامه‌ای را در تلویزیون سراسری ضعیف دانست.

بهراد توکلی تنها امید خود را در این زمینه به «رادیو ایران» بسته است به این دلیل که پیش از این اجرای زنده ارکستر سمفونیک و ... از رادیو ایران پخش شده است.

همچنین روز گذشته رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه ارتباط با برجستگان هنر موسیقی کشور از اولویت‌های این مرکز بوده است گفت: مشتاقیم تا در عرصه کارشناسی، تولید و اتاق فکر از تجارب و توان ارزنده استاد محمدرضا لطفی استفاده کنیم.

کرم‌رضا پیریایی افزود: وقتی هنرمندی چون آقای لطفی ابراز تمایل به‌کار می‌کنند، نه تنها مرکز موسیقی صدا و سیما، بلکه حوزه‌های هنر و موسیقی، تمایل به ارتباط بیشتر با این هنرمندان دارند تا از تجارب و هنر ایشان استفاده کنند.

او تصریح کرد: ما نیز مشتاقیم تا از هنر و تجارب ایشان استفاده کنیم. به‌خصوص که آقای لطفی در حوزه سرود کارهای خوبی برای انقلاب انجام داده‌اند، این فرصت و اشتیاق در مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما برای بهره‌مندی از توان و تجربه ایشان وجود دارد. وی با اعلام این خبر که در این زمینه با استاد تار و سه تار ایران دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت، نشست‌های ماهانه، با پیشکسوتان و تقدیر از برجستگان موسیقی ایران را گام‌های مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما در جهت ارتباط با هنرمندان دانست.