در هر صنفی، نیروی کار به سرعت به سمت بازنشستگی پیش می‌رود. کارفرماهای جوان لازم است بیاموزند که چگونه این منبع مهارت و تجربه را در کارکنان سالخورده اداره نمایند.

هر دو نسل، دیدگاه‌ها و ذهنیت‌های متفاوت نسبت به یکدیگر دارند و بایستی بدانیم که هرکدام از آنها چگونه رفتار می‌کنند. این قسمت بستگی به کار مدیران دارد که هدایت گروه را به عهده گرفته و سعی کنند کارکنان سالخورده را فعال و کارآمد نگه دارند.

نحوه عملکرد

۱ - همه فرضیات خود را دور بریزید

ممکن است فکر کنید، کارکنان سالخورده سخت‌کوش‌ترند یا اینکه به سختی می‌توان به آنها آموزش داد. از کلیشه‌های ذهنی خود دوری کنید. کارکنان سالخورده شما هم مثل هرکدام از کارکنان دیگر، یک انسان مستقل هستند. با آنها مثل سایرین رفتار کنید.

۲ - اختلاف سنی را همیشه مدنظر داشته باشید

هرگز با مدیر ۳۵ ساله مثل مدیری که ۲۱ ساله است و به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده رفتار نمی‌کنید. این ۱۴ سال اختلاف سن در مورد کارمندان شما هم می‌تواند صادق باشد. کارگر ۵۵ساله و کارگر ۷۰ساله یقینا هدف‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. یک کارفرما، لازم است بداند که گروهی از کارمندان سالخورده آماده بازنشستگی هستند (ساله ۶۲-۵۵)، گروهی بازنشسته شده اما هنوز مشغول به کارند (ساله ۷۰-۶۲) و پیرترها که می‌خواهند همچنان در صحنه باشند و نیاز به کار دارند (بالای ۷۰سال). هرکدام از این گروه‌های سنی، رفتار و مدیریت خاص خودشان را می‌خواهند.

۳ - ارتباط بیشتر، ارتباط بیشتر، ارتباط بیشتر

فکر نکنید سالخورده‌ترها همه چیز را می‌دانند و انتظارات بالایی از آنها نداشته باشید. سابقه ذهنی آنها دقیقا شبیه شما نیست. کاری که از آنها می‌خواهید دقیقا شفاف و واضح برایشان شرح دهید و نحوه تکمیل کار را بگویید. «حواست به کار باشد» کافی نیست. این‌طور بگویید:‌ از شما می‌خواهم که بودجه موسسه در سال مالی آینده را محاسبه نمایید. اعداد و ارقام سال پیش را به کار ببرید و ۱۰درصد به هرکدام بیافزاید به جز هزینه آموزش که ۱۵درصد می‌شود. برای سه‌شنبه آن را لازم دارم.

۴ - برای تجربیات زندگی آنها ارزش قائل شوید

کارکنان سالخورده شما دنیادیده‌ترند. چیزهای زیادی دیده‌اند و کارهای زیادی انجام داده‌اند. ارزش تجربیاتشان را بدانید. از آنها چیز بیاموزید. کارکنان جوان‌تر را تشویق کنید که از پیرترها چیز بیاموزند.

۵ - آنها هم نیاز به آموزش دارند

کارکنان سالخورده هم به اندازه کارکنان جوان احتیاج به آموزش دارند، همان مقدار زمان و همان مقدار آموزش، موضوع آموزش ممکن است متفاوت باشد اما نیاز به آموزش برابر است. هرگز فکر نکنید که کارکنان سالخورده نیاز به آموزش ندارند، آنها هم به اندازه همکاران جوانشان پذیرای آموزش هستند.

۶ - امنیت آنها را تامین نمایید

کارگران سالخورده از کارگران جوان بیشتر نیاز به سوددهی کارشان دارند. نیاز به مراقبت‌های پزشکی، مراقبت‌های بینایی و برنامه‌ریزی مالی دارند. بررسی کنید آیا شرکت شما جوابگوی نیازهای آنها هست یا خیر.

۷ - برایشان انگیزه ایجاد کنید

یکی از وظایف کلیدی مدیران، ایجاد انگیزه برای کارکنان است. نقاط تحریک‌ انگیز سالخوردگان از همکاران جوانترشان متفاوت است. فرصت پیشرفت کار چندان انگیزه‌ای برای آنها ایجاد نمی‌کند. اما درست انجام دادن کار مهم است. در این مورد به شماره یک توجه کنید.

۸ - لازم نیست حتما ادای رییس‌ها را درآورید

کارکنان سالخورده به مرور و سلسله مراتبی در اجتماع رشد کرده‌اند. آنها می‌دانند که شما رییس هستید. برخی از آنها در بعضی مقاطع رییس بوده‌اند. سعی کنید کل مجموعه را رهبری کنید و وقت خود را با تظاهر به ریاست گرفتن تلف نکنید. به هر صورت روی آنها اثر ندارد. همه این تظاهرها و رییس‌ها را قبلا زیاد دیده‌اند.

۹ - انعطاف‌پذیر باشید

کارکنان سالخورده شما به نسبت رده سنی‌شان (به شماره ۲توجه کنید) ممکن است در هفته نیاز به ساعت کار متغیر داشته باشند. برای آنهایی که نیاز دارند، موافقت کنید و نرمش نشان دهید. شما به دانش‌ و مهارت حرفه‌ای آنها نیاز دارید. پس کاری کنید که همیشه آن مهارت‌ها را در اختیار داشته باشید. این بدان معنی نیست که همه پرسنل سالخورده نیاز به ساعت کار کمتر دارند و بخواهند زودتر به خانه بروند. برخی از آنها ممکن است بخواهند مثل گذشته همچنان سخت و به همان مدت زمان قبل کار کنند.

۱۰ - از آنها به عنوان مربی و مشاور استفاده کنید

به آنها اجازه دهید کارکنان جوان را تعلیم دهند و تشویق کنند. اکثر پرسنل سالخورده دریای دانش حرفه‌ای هستند که مایلند آن را به دیگران بیاموزند. این فرصت را به آنها بدهید تا خواسته‌شان را عملی کنند و در نتیجه مجموعه شما از سود آن بهره‌مند خواهد شد.