علی لاریجانی: آمریکایی‌ها بیش از ده بار از ما درخواست کمک کرده‌اند

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به مشکلات اشغالگران در عراق گفت: اینها تلاش می‌کنند خودشان را ابرقدرت نشان دهند، ولی بیش از ۱۰ بار از ما درخواست کمک کرده‌اند. ما به توانمندی ساختارهای عراق کمک می‌کنیم، حرف این است که آنها باید بروند. ما از ایجاد دموکراسی و آرامش در منطقه، صددرصد پشتیبانی می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس،‌علی لاریجانی که در جمع هادیان سیاسی سپاه سخن می‌گفت، با اشاره به صدور دو قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه ایران گفت: در صدور قطعنامه‌ها، حرف اصلی آنان این بود که اولا قطعنامه برگشت‌پذیر است، به این معنا که اگر ایران از فناوری هسته‌ای دست بردارد، قطعنامه برگشت‌پذیر است اما این بهانه‌ است، چون از ما می‌خواهند که از فناوری اتمی دست‌برداریم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعنامه‌ها در حوزه مسائل موشکی ایران، چه ساخت موشک و چه قطعات و لوازم یدکی است و ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد، گفت: آنها علت این را که چرا وارد این حوزه‌ شده‌اند، توضیح نمی‌دهند و تنها می‌گویند چون قدرتش را داریم، اقدام می‌کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه یک بخش از قطعنامه دوم مربوط به فرماندهان سپاه پاسداران و سفر نکردن آنها است، افزود: نسبت سپاه پاسداران به مسائل اتمی و هسته‌ای صفر است، ولی آنها می‌گویند فرماندهان سپاه نباید سفر خارجی کنند. جالب این است که فقط اسامی بعضی از مسوولان انرژی اتمی در دو قطعنامه آمده ‌است، اما در مورد سپاه اسامی همه فرماندهان ذکر شده‌ است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به‌ اینکه آنها مسائل اقتصادی را نیز نشانه گرفته‌اند که نمونه آن بانک سپه است، خطاب به شرکت کنندگان گفت: حریف شما در بحث هسته‌ای فقط به مسائل هسته‌ای نمی‌اندیشد، بلکه متن بزرگتری را می‌بیند و گاهی نیز از دستشان در می‌رود و در جلسات می‌گویند که شما کشوری هستید که از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار برجسته‌اید، انقلاب شما، انقلابی الهام‌بخش و تاثیرگذار است، نیروی انسانی قوی و موثر دارید و به شرق و غرب هم متکی نیستید.

مسوول ارشد مذاکرات هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه از نظر نظام سلطه، عناصر قدرت شامل ژئوپلیتیک، توسعه، قدرت توسعه و قدرت نظامی است، گفت: آنها نمی‌توانند به ژئوپلیتیک ایران دست بزنند، از این رو سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته‌اند و تحلیل آنها این است که سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است. آنها فکر می‌کنند با این کارها (درج نام فرماندهان سپاه در قطعنامه‌ها) به سپاه ضربه می‌زنند، در حالی که سپاه محبوب‌تر می‌شود.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اضافه کرد: نماینده دولت انگلیس به یکی از مسوولان ما گفت که می‌دانیم داخل کشور شما به خاطر قطعنامه به‌ هم می‌ریزد و مشکلات اقتصادی هم زیاد می‌شود. آنها متوجه نبودند که در داخل کشور، سکانداری همچون رهبر معظم انقلاب وجود دارد. من به آنها می‌گویم گول نخورید که قطعنامه صادر می‌کنید و عده‌ای در داخل با شما همراهی می‌کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: آیا قطعنامه‌ای که صادر کردند، جلوی برنامه هسته‌ای ما را گرفت؟ این اقدامی که علیه سپاه کردند، مگر سپاه را تکان داد؟

لاریجانی با اشاره به درخواست مجدد غربی‌ها برای مذاکره با مختصات و فضای جدید و با تاکید بر اینکه نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جایگاه ایران، توافقی داشت، گفت: آنها امید عجیبی دارند که در داخل کشور تغییراتی به‌ وجود بیاید تا به جایی برسند و بتوانند خواسته‌های خود را تحمیل کنند. در بحث هسته‌ای بیش از ده، پانزده مرتبه از زبانشان در رفت و گفتند که شما در داخل دچار مشکل می‌شوید. سوال این است که چه کسانی به آنها این احساس را می‌دهند؟ گاهی یک حرف، ۵ یا ۶ ماه کار را طولانی‌تر می‌کند.

وی خطاب به این افراد در داخل کشور گفت: آخر شما چه کسانی هستید؟ مگر مسوول پرونده هستید که این حرف را می‌زنید؟ یک سری اقدامات آنها باعث می‌شود که غربی‌ها احساس کنند در درون نظام اختلاف است و لذا به سمت قطعنامه بعدی می‌روند. آنها با همین مساله (تفرقه‌افکنی‌های داخلی و سیگنال‌ها) تصمیم‌گیری می‌کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: یک دوره سینوسی داشتیم، با سیگنال‌هایی که عوامل آن کشورها، از داخل ایران داده‌ بودند. برخی افراد داخلی به واشنگتن رفته و غرب را به صدور قطعنامه ترغیب کرده‌ بودند، غربی‌ها هم فکر می‌کردند با سیگنال‌های داخلی، اوضاع به نفع آنها در حال تغییر کردن است.

لاریجانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خیلی قدرتمند‌تر از آن است که چهار تا بچه بتوانند خللی ایجاد کنند. انقلاب اسلامی ریشه‌دارتر و صدایش هم طنین‌اندازتر است. من تردید ندارم استقامت ملی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، آنها باید متوجه شوند که با زبان زور، نمی‌توانند با ما برخورد کنند.