فرزین: منابع ارزی صندوق توسعه ملی را به واردکنندگان نمی‌دهیم

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه منابع این صندوق به واردکنندگان تعلق نخواهد گرفت، گفت: طبق اساسنامه صندوق، منابع ارزی به طرح‌های سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با «مهر» در خصوص احتمال پرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به واردکنندگان گفت: این صندوق هیچ‌گونه تسهیلاتی را برای در اختیار گذاشتن واردکنندگان در نظر نمی‌گیرد و صرفا به طرح‌های سرمایه‌گذاری ارز اختصاص می‌دهد؛ اساسا چنین ظرفیتی در صندوق پیش‌بینی نشده است.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در ارتباط با تفاهمی که پیش‌تر این صندوق برای حمایت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی انجام داده بود، اظهار کرد: در حال حاضر منابع صندوق توسعه ملی در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری که می‌توانند طرح‌هایی را در چارچوب فعالیت‌های صندوق ارائه کنند، قرار می‌گیرد.

فرزین ادامه داد: اساسا صندوق نمی‌تواند منابع ارزی را در اختیار شرکت‌ها و بخش‌های دولتی قرار دهد؛ بنابراین ما فقط می‌توانیم منابع ارزی را فقط به بنگاه‌هایی اختصاص دهیم که سهام دولتی آن‌ها حداکثر ۲۰ درصد باشد.

عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این‌گونه شرکت‌ها عملا در اختیار بخش‌های خصوصی و تعاونی کشور است و دولتی محسوب نمی‌شوند، گفت: منابع صندوق توسعه ملی در قالب اساسنامه به صورت ارزی پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، ۱۰ درصد از منابع در سال‌جاری به صورت ریالی برای بخش کشاورزی و ۱۰ درصد دیگر نیز به صورت ریالی برای حمایت از بخش صنعت، در نظر گرفته شده است.