دنیای اقتصاد- به رغم آنکه هیلاری کلینتون گفته است که ایالات متحده هیچ ضرب‌الاجلی را برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین نکرده اما نخست وزیر اسرائیل گفت که این رژیم در حال مذاکره با آمریکا است تاخط قرمزی را برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین کنند. به گزارش فارس به نقل از رویترز، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره ایران گفت: اسرائیل و آمریکا درحال بحث و مذاکره برای تعیین خط قرمزی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران هستند. نتانیاهو که با شبکه «سی بی سی» کانادا مصاحبه می‌کرد همچنین گفت که ما همین الان هم مشغول مذاکره با آمریکا هستیم.

نتانیاهو همچنین در دیدار با وزیر خارجه آلمان خواستار آن شد که غنی‌سازی بیش از ۲۰درصد توسط ایران به عنوان «خط قرمز» شناخته شود. وی مدعی شد اگر ایران اورانیوم را بیش از ۲۰درصد غنی کند نشان می‌دهد که به دنبال ساخت بمب اتمی است.

اما هیلاری کلینتون که به منظور شرکت در اجلاس اپک در روسیه به سر می‌برد در گفت‌و‌گویی که با نشریه بلومبرگ انجام داده به تشریح دیدگاه‌های ایالات متحده در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و تاکید کرده است که کشورش هیچ ضرب‌الاجلی را برای تعیین خط قرمز در برنامه هسته‌ای ایران تعیین نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال یادآور شده که سیاست این کشور فعلا استفاده از مذاکره به همراه افزایش فشارها بر ایران است. این اظهارات کلینتون در شرایطی مطرح شده که اسرائیل در روزهای گذشته هم خواستار تعیین خط قرمز برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است. مقامات اسرائیل این خواسته را خطاب به ایالات متحده و در عین حال کشورهای جهان مطرح کرده‌اند. با این حال ظاهرا ایالات متحده دست کم درباره بازه زمانی استفاده از سایر گزینه‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران با اسرائیل چندان هم جهت نیست و فعلا بنا بر تداوم مذاکرات دارد. هرچند که اسرائیل از وزیر امور خارجه آلمان خواسته است تا این کشور به واسطه ریاست دوره‌اش بر شورای امنیت تلاش بیشتری را به جهت فشار بر ایران به کار ببندد. اما وزیر امور خارجه آلمان هم در سفرش به بیت‌المقدس بر حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است و در این باره اظهاراتش با کلینتون هم جهت است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا خطوط قرمزی برای ایران تعیین کرده یا اینکه به طور واضح پیامدهای عدم موفقیت مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) را بیان کرده، گفت: ما هیچ ضرب‌الاجلی را معین نکردیم. تحریم‌های اقتصادی به ایران اعمال فشار می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست»، بر اساس این گزارش، کلینتون همچنین اعلام کرد که با اسرائیل در خصوص چشم‌انداز زمانی گفت‌وگو با ایران، اختلاف نظر دارند.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها در خصوص واکنش سریع نگران هستند، زیرا احساس می‌کنند که در مرکز توجه قرار دارند اما ما متقاعد شدیم که ما زمان بیشتری برای تمرکز روی این تحریم‌ها داریم، زمان کافی داریم تا تمام اقداماتی را که می‌توانیم انجام دهیم تا ایران را به یک مذاکرات با حسن نیت بکشانیم.کلینتون البته گفت: سوق دادن ایران به سمتی که تعهدات بین‌المللی خود را ایفا کند یک چالش بسیار سخت است.

وی بر موضع آمریکا در قبال ایران تاکید کرد و گفت که ما همیشه گفته‌ایم که تمامی گزینه‌ها در خصوص موضوع ایران روی میز قرار دارد اما اعتقاد ما بر مذاکره است و در عین حال فشار به ایران را افزایش می‌دهیم. کلینتون در عین حال مدعی شد که ایران به واسطه تحریم‌های بین‌المللی میلیاردها دلار در فروش نفت خود ضرر کرده است.

وستروله: ایران با پیشنهادهای اساسی به مذاکرات بازگردد

در همین حال وزیر خارجه آلمان بعد از دیدار با وزیر دفاع اسرائیل به خبرنگاران گفت که ما از ایران خواسته‌ایم با پیشنهادهای اساسی‌تری برای آغاز مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ به میز مذاکرات برگردد .به گزارش فارس به نقل از رویترز، «گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان بعد از دیدار با «ایهود باراک» وزیر دفاع اسرائیل به خبرنگاران گفت: هنوز هم زمان برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آلمان وضعیت منطقه را بسیار جدی خواند. وی در مورد اقدام نظامی یکجانبه این رژیم علیه ایران هشدار داد.

ایهود باراک اما از آلمان خواست به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل تلاش بیشتری برای اعمال فشار به ایران در مذاکرات ۱+۵ انجام دهد.