در راستای اجرای ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه کشور درخصوص مرجعیت رسمی مرکز آمار ایران برای تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور، این مرکز برای نخستین بار، گزارش دقیقی از شاخص تورم در شش سال گذشته و آخرین تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی منتشر کرد.

دنیای اقتصاد ـ در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور درخصوص مرجعیت رسمی مرکز آمار ایران برای تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور، این مرکز برای نخستین بار، گزارش دقیقی از شاخص تورم در شش سال گذشته و آخرین تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی منتشر کرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته توسط مرکز آمار، نرخ تورم مناطق شهری در پایان سال گذشته به ۵/۳۱ و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به ۶/۴۰ درصد رسیده است. گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، نشان دهنده روند رو به رشد شاخص کل و نرخ تورم در سال گذشته دارد که برمبنای آن شاخص کل در اسفند ماه سال ۹۱ با افزایش ۳ درصدی نسبت به بهمن ماه، به عدد ۴/۶۰۱ رسیده است. اما در این میان سهم گروه عمده خوراکی‌ها از این افزایش به مراتب بیش از کالاهای غیرخوراکی بوده است. سهم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات از این افزایش ۱/۸۵ درصد و سهم گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات از این افزایش ۹/۱۴ درصد بوده است. در گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار، افزایش شاخص کل در اسفند ۹۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۶/۴۰ درصد اعلام شده است. تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال جاری ۵/۳۹درصد و در دی ماه ۴/۳۵ درصد اعلام شده است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه سال ۹۱ (تورم سال ۹۱) نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۳۱ درصد است که در مقایسه با این رقم در بهمن ماه ۱۳۹۱ که برابر با ۲/۳۰ درصد بود، ۳/۱درصد افزایش یافته است. بررسی ارقام مربوط به تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در سال ۹۱ نشان می‌دهد در فروردین سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن (سال ۹۰) نرخ تورم ۴/۲۶ درصد، در اردیبهشت ۲/۲۶، خرداد ۲۶، تیر۹/۲۵، مرداد ۹/۲۵، شهریور ۹/۲۵، مهر ۴/۲۶، آبان ۲/۲۷، آذر ۹/۲۷ و دی۸/۲۸درصد افزایش یافته است.

تغییرات نرخ تورم در سال 91
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در خلال سال گذشته، بیشترین درصد نرخ تورم ماهانه مربوط به مهر ماه با ۸/۵ درصد بوده است. اما کمترین درصد تغییرات در سال گذشته نیز با ۳/۰ درصد مربوط به خرداد ماه ۹۱ بوده است. همچنین این تغییرات در بهمن ماه سال گذشته برابر با ۷/۵ درصد بوده که در اسفند ماه به ۳ درصد رسید.
شاخص تورم در سه ماه پایانی سال گذشته به ترتیب برابر با 8/28، 2/30 و 5/31 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ‌های اعلام و پیش‌بینی شده از سوی بانک مرکزی برای سه ماه پایانی سال، با تفاوت اندکی همراه بوده است. پیش از این برآوردهای بانک مرکزی، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفند ماه 91 را حدود 32 درصد پیش‌بینی کرده بود.
پیشتازی گروه خوراکی‌ها در گرانی
این گزارش حاکی از آن است که شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در اسفند ماه 91 به رقم 6/895 رسید که نسبت به ماه قبل 7/6درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی نیز به عدد 937 رسید که نسبت به ماه قبل 7 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/57 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 7/46 درصد است.شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در اسفند ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/58 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به اسفندماه 91 نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد بوده است.
اما در گروه کالاهای خوراکی‌ و آشامیدنی، طی ۱۲ ماه سال گذشته، کمترین درصد تغییرات مربوط به خرداد ماه بوده است. در خرداد ماه ۹۱ شاخص این گروه با افزایش ۸/۳۵ درصدی همراه بوده است.مرکز آمار همچنین اعلام کرده است که شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در اسفند ماه ۹۱ به رقم ۹/۴۹۳ رسید که ۷/۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۳۰ درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۱ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۸/۲۳درصد است.در میان گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات، شاخص تغییرات گروه مبلمان و لوازم خانگی بیش از دیگر گروه‌های کالایی بوده است. این شاخص در اسفند ماه سال گذشته افزایش ۱/۶۲ درصدی نشان می‌دهد. در همین مدت، کمترین درصد تغییرات برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز مربوط به حوزه آموزش با ۳/۹ درصد افزایش بوده است.
نوسانات شاخص در خلال 6 سال
مرکز آمار در این گزارش خود به بررسی وضعیت تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی در خلال شش سال قبل نیز پرداخته است. نگاهی به این گزارش نشان می‌دهد که روند رشد شاخص کل در اسفند ماه سال گذشته نسبت به سال‌های قبل، شیب تندتری به خود گرفته است. طبق این گزارش بالاترین نرخ تورم میانگین در این مدت با ۵/۳۱ درصد مربوط به سال گذشته و پایین‌ترین نرخ ثبت شده مربوط به سال ۸۸ بوده است. در سال ۸۸ نرخ تورم به ۵/۹درصد رسید. به تبع این امر پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به سال ۸۸ بوده که برابر با ۹/۷ درصد اعلام شده است. متقابلا بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ۶/۴۰ درصد مربوط به سال گذشته بوده است. ارزیابی شاخص‌های ارائه شده نشان دهنده آن است که بیشترین درصد تغییر تورم ماهانه در شش سال گذشته مربوط به مهر ماه سال گذشته بوده که به حدود ۸/۵ درصد رسیده است؛ اما در خلال این مدت نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت ماه سال ۸۶، دی و بهمن سال ۸۷ و اردیبهشت ماه سال ۸۸ منفی بوده است.

کارنامه تورم در پایان سال 91