وزیر نفت خواستار ایجاد انگیزه قوی‌تر برای سرمایه‌گذاران خارجی شد

معاون مدیر عملیات اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اطلاعات تازه‌ای در مورد مفاد نامه وزیر نفت به رییس جمهور ارائه داد و گفت: قرار گرفتن عملیات توسعه در کنار اکتشاف و تسریع در صدور مجوزها از مهم‌ترین نکاتی بود که وزیر نفت در نامه خود به رییس جمهورخواهان آن شد. به گزارش مهر حسین روشندل درباره نامه وزیر نفت به رییس جمهور گفت: در این نامه وزیر نفت بر واگذاری توسعه درکنار اکتشاف به پیمانکاران و سرمایه‌گذاری اکتشافی تاکید کرده و افزوده است که در حال حاضر پیمانکاران اکتشافی در دنیا حاضر به انجام عملیات اکتشاف بدون توسعه نیستند. به عبارت دیگر، ریسک اکتشاف را نمی‌پذیرند ولی واگذاری توسعه میدان پس از رسیدن به نفت به همان پیمانکار اکتشافی باعث می‌شود که سرمایه‌گذار با انگیزه بیشتری فعالیت کند، در غیر این صورت حاضر به قبول ریسک و انجام حجم زیادی سرمایه‌گذاری برای اکتشاف نفت نیست، زیرا ممکن است میدان خشک باشد و فاقد نفت.

وی اضافه کرد: این توسعه میدان است که باعث می‌شود شرکت‌ها به اکتشاف بپردازند در غیر این صورت سرمایه‌گذار در صورت نرسیدن به نفت سرمایه خود را از دست می‌دهد.

معاون مدیر عملیات اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: برای به مناقصه گذاشتن ۲۴ بلوک اکتشاف در انتظار مجوز نهایی هستیم که دراین صورت به زودی این ۲۴ بلوک به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی گفت: اگر مناقصه این بلوک‌ها فقط شامل اکتشاف باشد، بدون توسعه، پیمانکاران استقبالی از این مناقصه نخواهند کرد و این برای شرکت ملی نفت ایران در عرصه بین‌المللی وجهه خوبی ندارد. وی درباره جزییات این بلوک‌ها خبری نداد.