فرهنگ‌سازی گام اول تقویت تشکل‌ها است

دنیای اقتصاد - علت اساسی پیشرفت نکردن تشکل‌گرایی در ایران، این است که تصدیگری دولت‌ها، مانع از این می‌شود که تشکل‌ها به رغم سابقه دیرین، گسترش پیدا کنند. عبارت بالا، بخشی از گفته‌های حبیب‌ا... انصاری، دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی است که در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد ایراد شد. سابقه شورا

حبیب‌ا... انصاری، در خصوص سابقه شورای صنایع گاز و لوازم خانگی گفت: این تشکل، از ابتدای سال ۱۳۶۱ فعالیت خود را با هدف دفاع از حقوق صنفی اعضا و ارتقای کمی و کیفی محصولات واحدهای عضو، به طور رسمی آغاز کرد. نام شورا در آن زمان، شورای سازندگان وسایل گازسوز و سیلندر گاز مایع بود. وی درباره تاریخچه تشکل‌ها گفت: پیدایش تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای یک نوع ضرورت اجتماعی است که منبعث از اوضاع و احوال اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. سابقه تشکل‌ها به قرون وسطی برمی‌گردد. به طوری که تشکل‌ها در قرن هفتم میلادی در اروپای جنوبی و غربی، به‌خصوص در کشورهای ایتالیا و انگلستان شکل گرفت و بعد به سایر کشورها، گسترش پیدا کرد. زمان ظهور تشکل‌ها در فرانسه و هلند، قرن ۱۱ و آلمان، قرن ۱۳ بود. به هر حال، سابقه و تاریخچه فعالیت تشکل‌ها به منافع مشترکی برمی‌گردد که گروه صنفی یا صنعتی با همدیگر داشتند. در ایران هم سابقه تشکل‌ها طولانی است. در زمان صفویه تشکل‌های بازرگانی به وجود آمدند. در سال ۱۳۰۲ تشکل‌ها به معنی امروزی آن، تحت عنوان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران شکل قانونی یافتند.

نقش تشکل‌ها

انصاری، در خصوص نقش تشکل‌ها گفت: آموزش کار، با یکدیگر بودن، همدیگر را تحمل کردن و در واقع یک نوع دادوستد فکری جوهر هر تشکل را تشکیل می‌دهد. وجود تشکل‌ها، موجب همسازی افراد تشکیل‌دهنده آن می‌شود. در واقع، نهادهای غیردولتی یکی از ابزارهای توسعه انسانی محسوب می‌شوند. هسته اصلی جامعه مدنی نیز برگرفته از همین تشکل‌های غیردولتی است که با اهداف غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند.

بنابراین، خود تشکل‌ها، تجلی یک نوع جامعه مدنی است که گسترش آنان نقش به‌سزایی در کاهش تصدیگری دولت دارد.

در واقع، این تشکل‌ها هستند که از طریق مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به توسعه کشور کمک می‌کنند. در واقع تشکل‌ها می‌توانند نقش واسطه‌‌ای بین مردم و دولت باشند. آنان می‌توانند، خواسته‌ها و نظرات را جمع‌آوری، تعدیل و پالایش‌ کنند و به صورت طرح‌های منسجم به دولت ارائه دهند. دبیرکل شورای صنایع گاز و لوازم خانگی افزود: تشکل‌ها می‌توانند با توجه به منافع مشترک و اهداف پیش‌بینی شده، برنامه‌ریزی کنند. سازماندهی ارتباط با دولت در زمینه‌های مختلف اجرایی، می‌تواند کمک‌ شایان توجهی به توسعه بخش خصوصی کند. افزون بر این هر تشکل می‌تواند در حوزه فعالیت خود قوانین مرتبط را مورد ارزیابی قرار دهد. تشکل‌ها می‌توانند از طریق برگزاری نشست‌های کارشناسی و تبادل‌نظر از مسائل همدیگر اطلاع پیدا ‌کنند. در واقع، تشکل‌گرایی از نظر تکامل اجتماعی و سیاسی، بستر مناسبی برای کارآموزی افراد جامعه به شمار می‌آید. به این معنی که افراد، همکاری با همدیگر را یاد می‌گیرند، در کنار یکدیگر بودن را می‌پذیرند و پیشرفتی را که از این مساله حاصل می‌شود به بهترین شکل فرا می‌گیرند. تشکل‌ها می‌توانند از طریق کمک به توسعه صنعتی نقش عمده‌ای در ایجاد اشتغال داشته باشند. تشکل‌ها به خاطر حفظ منافع و پایداری خود تلاش خواهند کرد. مشکلات واحدها را از پیش روی آنها بردارند. از این رو، به دولت و مجلس راهکار ارائه می‌دهند. این امر باعث می‌شود مشکلات واحدهای زیرمجموعه تشکل‌ها، کاهش یابد و این کاهش، در تداوم فعالیت صنعتی آنها اثر می‌گذارد. انصاری توسعه همکاری‌های علمی و اقتصادی با تشکل‌های داخلی و بین‌المللی را حایز اهمیت دانست و گفت: یکی از وظایف اصلی تشکل این است که با همکاری مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به عمیق شدن پیوند حوزه، صنعت و دانشگاه کمک کنند. چرا که، این تشکل‌ها می‌توانند بهترین حلقه در این بین باشند.

از نگاه او صادرات جایگاه ویژه‌ای دارد از این رو گفت: از آن جایی که صادرات یکی از محورهای اصلی برنامه دولت در زمینه توسعه اقتصادی است، تشکل‌ها می‌توانند نقش مهمی در افزایش صادرات صنعتی داشته باشند. تشکل‌ها می‌توانند بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد بند «ج» اصل ۴۴ برای تقویت بخش خصوصی گام بردارند. تشکل‌ها همچنین می‌توانند به ارتقای سطح مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کمک کنند. شورای صنایع گاز و لوازم خانگی تاکنون ۶۴دوره آموزشی تخصصی برگزار کرده است. اگر در هر دوره، تنها ۱۵نفر شرکت کرده باشند، تعداد آموزش‌دیده‌ها در کل این دوره‌ها به ۹۶۰نفر می‌رسد.