تشکل‌ها باید در سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی حضور داشته باشند

گروه تشکل‌ها- یوسف بهمن‌آبادی: اگر مسوولان تشکل‌ها را باور کنند سازمان‌های غیردولتی می‌توانند نقش مهمی در ارتقا و ساماندهی تولید ایفا کنند. افزون بر این، تشکل‌ها همواره تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌های دولتی داشته‌اند. فخرا... جهاندار، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان این مطلب در خصوص شکل‌گیری این اتحادیه افزود: اتحادیه مرکزی دامداران در سال ۱۳۷۵ تشکیل شد.

در حال حاضر ۶۱ اتحادیه، ۶۰۰تعاونی و یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر دامدار در آن عضویت دارند.

جهاندار درباره مهم‌ترین فعالیت‌های اتحادیه دامداران گفت: این تشکل، اولین فعالیت خود را با سرمایه‌گذاری در شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران شروع کرد.

سرمایه‌گذاری‌های بعدی در مجتمع میلاد هامون لرستان با هدف ایجاد مجتمع‌های کشتارگاه، بسته‌بندی و صادرات گوشت بود که متاسفانه به دلایلی، ساخت کشتارگاه محقق نشد.

این اتحادیه، همچنین در کارخانه شیر پاستوریزه هاله تبریز، کارخانه شیر پاستوریزه میاندوآب، کارخانه خوراک دام اتحادیه گیلان، کارخانه خوراک دام چغندر قزوین و کارخانه پودر صدف گلستان، سرمایه‌گذاری کرده است.

اتحادیه دامداران، همچنین در زمینه واردات علوفه، تامین نهادهای مورد نیاز، پیگیری مسائل فنی- آموزشی و انتقال مسائل و مشکلات تولیدکنندگان نظیر تعیین نرخ شیر نیز فعال بوده است.

جهاندار در خصوص اهداف موردنظر از تاسیس اتحادیه دامداران بیان داشت: ایجاد انسجام و هماهنگی میان دامداران، انتقال پیشرفت‌های روز دنیا در زمینه علمی، فنی و آموزشی و فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری در این صنعت برای حفظ منافع دامداران را می‌توان اصلی‌ترین اهداف اتحادیه برشمرد. وی در خصوص مشکلات پیش روی اتحادیه در رسیدن به اهداف موردنظر، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله، وجود دستگاه‌های موازی و تصمیم‌گیرنده گوناگون در این صنعت است.

از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی، متولی شیر و گوشت تولیدشده دامداران است، بدون تردید تمام تصمیم‌گیری‌ها باید در اختیار این وزارتخانه باشد. اما، چند وزارتخانه در این صنعت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت می‌کنند.

وی افزود: درباره مقوله تعرفه، نهادهایی همچون وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و معادن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و تعداد دیگری از سازمان‌ها، نظرات متفاوت و گاه متناقص دارند. نکته جالب توجه اینکه در بیشتر تصمیم‌گیری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی تنها صاحب یک حق رای است.

جهاندار برای رفع مشکلات پیش روی صنعت دامداری پیشنهاد داد: دولت پیش از هر اقدام یا فعالیتی باید تشکل‌ها را باور کند. از آنجایی که تشکل‌های صنفی نقش تعیین‌کننده در تسهیل امور دارند می‌توانند از بار دولت بکاهند.

وی با بیان اینکه صنعت دامپروری و کشاورزی هر روز با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود، اذعان داشت: تشکل‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها حضور فعال داشته باشند. آنها می‌‌توانند برای حفظ منافع ملی و استقلال اقتصادی کشور گام بردارند. تا حدی که بر قیمت تمام شده دامداران تاثیر بگذارند. به نظر می‌رسد اگر مسوولان تشکل‌ها را باور کنند و برنامه منظم و منسجمی برای تعامل با آنها داشته باشند، سازمان‌های غیردولتی می‌توانند نقش مهمی در ارتقا و ساماندهی تولید ایفا کنند. افزون بر این تشکل‌‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای در اتحادیه دامداران در استان‌هایی که فعالیت بیشتری داشتند، توانستند نقش تعیین‌‌کننده‌ای در توزیع علوفه دامداران و کشاورزان ایفا کنند.

جهاندار درباره چگونگی تامین منابع مالی اتحادیه یادآور شد: منابع مالی اتحادیه، از محل فعالیت‌های بازرگانی که برای اعضا صورت می‌گیرد تامین می‌شود. اما از آنجا که صنعت دامپروری، از جمله صنایع بسیار گسترده به شمار می‌آید. همیشه با مشکل مالی مواجه است زیرا نیازمند نقدینگی قابل توجه است. وی در خصوص رفع مشکلات مالی پیشنهاد داد: سود و کارمزد این بخش باید کاهش یابد. رییس اتحادیه دامداران در خصوص میزان کمک‌‌های دولت به این بخش گفت: این اتحادیه تا کنون هیچ‌گونه کمک مستقیم یا غیر مستقیم از دولت دریافت نکرده است.

اینکه دولت چگونه می‌‌تواند به تشکل‌ها کمک کند پرسشی بود که جهاندار این گونه پاسخ داد: حمایت دولت می‌تواند به صورت تامین منابع ارزان قیمت، ارائه منابع با دسترسی آسان و نیز در اختیار گذاشتن امکانات برای تقویت تشکل‌ها باشند.

رییس اتحادیه دامداران، در خصوص فعالیت‌های انجام شده برای انتقال پیشرفت و دانش فنی اذعان داشت: این اتحادیه با اعزام اعضای خود به کشورهای توسعه‌یافته در صدد بهره‌برداری از دستاوردهای آنها بوده است.

افزون بر این در تلاش بوده‌ایم که با دعوت کارشناسان خارجی از دانش آنان برای آموزش تولیدکنندگان و ارتقای دانش فنی استفاده کنیم.

جهاندار در خصوص چگونگی ارتباط اتحادیه دامداران با تشکل‌های مشابه در دیگر کشورها گفت: با تشکل‌های بسیاری از کشورها نظیر هندوستان، فرانسه و کانادا ارتباط سازنده‌ای داریم و سعی کرده‌ایم از طریق تعامل با آنان از تجاربشان برای ارتقای کیفی محصولات استفاده کنیم.

رییس اتحادیه دامداران ایران در بیان دلایل نهادینه نشدن تشکل‌ها در ایران خاطر نشان کرد: مشکل اصلی به این برمی‌گردد که تشکل‌ها خود را باور نکرده‌اند.

به اعتقاد وی، اگر دولت امکانات لازم را در اختیار تشکل‌ها بگذارد و خود تنها به نقش نظارتی بسنده کند، به طور حتم نتایج بهتری عاید تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد شد.

تجربه سال‌های گذشته فعالان این بخش، نشان داده است که دامداران بدون پشتوانه و کمک دولتی موفق‌تر عمل کرده‌اند.

جهاندار در مورد چگونگی تعامل این تشکل با دولت گفت: در طرح نظام دامپروری که هم‌اکنون تقدیم مجلس شده پیش‌بینی شده اتحادیه دامداران با حق رای در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشد اما تاکنون در جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، اتحادیه دامداران حق رای نداشته است، قدرتمند شدن بسیاری از تشکل‌ها در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه نظیر هند، متاثر از باور دولتمردان به تاثیرگذاری تشکل‌ها است.

به عنوان نمونه در این کشور تشکل‌ها دارای دانشگاه و مراکز تحقیقاتی هستند به همین دلیل توانسته‌اند در برخی از صنایع مانند صنایع تبدیلی موفق عمل کنند.