دنیای‌اقتصاد- تازه‌ترین رتبه‌بندی کشورها براساس «شاخص فرصت‌های دیجیتالی» نشانگر ظهور ابرقدرت‌های دیجیتالی جهان در شرق آسیا است که از اروپا و آمریکا فاصله معناداری گرفته‌اند. براساس نتایج گزارش جدید جامعه اطلاعاتی، در این رتبه‌بندی کره‌جنوبی با کسب بالاترین نمره یعنی ۷۹/۰ در صدر جدول رتبه‌بندی ۱۸۰ کشور جهان براساس شاخص فرصت‌های دیجیتالی ایستاده و ژاپن با نمره ۷۱/۰ بعد از این کشور قرار گرفته است.

این در حالی است که آمریکا رتبه ۲۱، انگلستان رتبه ۷، سوئیس رتبه ۱۵، آلمان رتبه ۱۹ و فرانسه رتبه ۲۷ را کسب کرده‌اند. در بین کشور‌های خاورمیانه، امارات‌متحده عربی رتبه ۳۶، قطر رتبه ۴۴، کویت رتبه ۴۹، ترکیه رتبه ۵۸، عربستان رتبه ۷۲ و ایران رتبه ۹۵ را کسب کرده‌اند.

دنیای‌اقتصاد- براساس تازه‌ترین گزارش اجلاس جامعه اطلاعاتی (WSIS) درباره فرصت‌های دیجیتالی کشور‌های شرق آسیا در بالای جدول دسترسی به ابزار‌های ICT (شامل اینترنت پرسرعت و شبکه‌های نسل جدید موبایل) قرار گرفته‌اند.

دسترسی به این ابزار‌ها تحت عنوان شاخص فرصت‌های دیجیتالی ۲۰۰۵ در گزارشی از طرف اتحادیه جهانی مخابرات در چند روز گذشته منتشر شد. براساس این گزارش، کره و ژاپن به عنوان غول‌های اقتصادی آسیا رتبه‌های اول و دوم را در این جدول به دست آورده‌اند. به عقیده کارشناسان این رتبه‌ها در نتیجه پیشگامی این دو کشور در دسترسی به اینترنت پرسرعت و خدمات نسل جدید موبایل به دست آمده است. این گزارش نشان می‌دهد که تقریبا تمام کاربران اینترنت کره‌ای به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته و کاربران ژاپنی بیشترین تمایل به دسترسی به اینترنت از طریق موبایل را در سرتاسر دنیا دارند. به طور کلی گویا کشور‌های در حال توسعه توانسته‌اند بیشترین رشد را در زمینه فرصت‌های دیجیتالی در میان کشور‌های دنیا نصیب خود کنند تا آنجا که هند با دوبرابر شدن فرصت‌های دیجیتالی خود در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ بیشترین میزان رشد را در این زمینه به خود اختصاص داده است و چین توانسته توانایی‌های خود را در زمینه تامین زیرساخت‌ها تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این در حالی است که کشور‌های دیگر با دنبال کردن اهداف خود در توسعه ارتباطات زمینه همکاری‌های گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با کشور‌های قدرتمند در این حوزه فراهم آورده‌اند. در حقیقت این گزارش به دنبال تلاش کارشناسان و متخصصان در جهت گسترش عمومیت جامعه اطلاعاتی در سرتاسر جهان به وسیله ابزار جدیدی با عنوان شاخص فرصت‌های دیجیتالی تهیه شده و به ارزیابی زیرساخت‌ها و کاربری فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در ۱۸۰ اقتصاد جهانی می‌پردازد.این شاخص در واقع می‌تواند با در اختیار گذاشتن اطلاعات دقیق، کشور‌ها را در جهت کاهش شکاف دیجیتالی که این روزها با ورود تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت پرسرعت و بی‌سیم روبه افزایش است، راهنمایی کند.

روش به دست آوردن شاخص‌ها

داده‌های اولیه برای محاسبه این شاخص بودجه بین‌المللی و میزان رشد سالانه آن و یا آمار اعلام شده از سوی بانک جهانی است. برای کشوری که به هیچ‌کدام از این آمار دسترسی نداشته باشد از گزارش‌های سازمان ملل استفاده می‌شود. از طرفی شاخص‌های دیگر مانند ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت و کاربران خانگی هم در کنار این آمار قرار می‌گیرند تا در نهایت با محاسبه متوسط ارزش این شاخص‌ها، رتبه نهایی هر کشور به دست‌ می‌آید.

رشد اینترنت پرسرعت در جهان

به‌رغم آنکه کره‌جنوبی و ژاپن صدر جدول شاخص فرصت‌های دیجیتالی را به خود اختصاص داده‌اند اما این کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هستند که رتبه‌های بالای این جدول را به خود اختصاص داد‌ه‌اند. در همین حال آمریکای لاتین و آسیا نیز با بهبود زیرساخت‌های ارتباطی خود و افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه و رشد قابل توجه مشتریان وضعیت رو به رشدی را از خود نشان داده‌اند.

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در این جدول ارائه اینترنت پر سرعت و در عین حال کاهش قیمت آن است. براساس این گزارش هم‌اکنون اینترنت پرسرعت در ۱۶۶ کشور جهان ارائه می‌شود. کاهش قیمت اینترنت پرسرعت فرصت قابل ملاحظه‌ای برای افزایش تعداد کاربران در جهان به وجود آورده است. هم‌اکنون در تایوان و چین پایین‌ترین قیمت اینترنت پرسرعت ۶۷/۲۲دلار، در ژاپن ۱۹/۳۱دلار، در کره‌جنوبی ۵۹/۴۰دلار است.

در اروپا و در کشور انگلستان پایین‌ترین قیمت اینترنت پرسرعت ۸۹/۵۰دلار، در هلند ۹۷/۲۷، در فرانسه ۲۹/۳۷دلار و در آ‌مریکا در حدود ۲۰دلار بوده است. اینترنت پرسرعت همچنین در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز با کاهش فراوان قیمت روبه‌رو بوده است.

ایران در پله نود و پنجم

ایران در زمینه فرصت‌های دیجیتالی رتبه‌ای بهتر از ۹۵ را کسب نکرده است. این رتبه برای کشورمان با شاخص ۳۶/۰ به دست آمده است.

ایران در حالی این رتبه را کسب کرده که از بسیاری از همسایگان و کشورهای منطقه در رتبه بهتری قرار دارند. کویت در این جدول رتبه ۴۹، اردن رتبه ۷۷، مصر رتبه ۹۰، قطر رتبه ۴۴، عربستان رتبه ۷۲، ترکیه رتبه ۵۸، بحرین رتبه ۳۳ و امارات در رتبه ۳۶ قرار دارند.