برای تولید زود هنگام اولیه میدان آزادگان، از دو شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه خواسته‌ایم، ولی هنوز کاری به عنوان اجرا به هیچ کدام واگذار نشده و در حال بررسی برنامه‌هایشان هستیم. غلامحسین نوذری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: در‌حال‌حاضر شرکت نیکو با داشتن ۹۰درصد سهام این پروژه پیمانکار آن است که با انتخاب پتروایران به عنوان اپراتور، پروژه آزادگان را به او واگذار کرده است، بنابراین هر تصمیمی درباره توسعه این میدان به پتروایران و نیکو مربوط می‌شود. همچنین شرکت متن همانند گذشته به عنوان نماینده شرکت ملی نفت، کارفرمای پروژه آزادگان است.

وی با تاکید بر این که قرار نیست این شرکت‌ها در میدان آزادگان به صورت کنسرسیوم فعالیت کنند، استدلال کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به اندازه کافی کار دارد و در حال انجام دادن پروژه‌های زیادی است. این دو شرکت یک بار برنامه‌هایشان را ارائه داده‌اند و دوباره در حال بررسی مجدد هستند، در نتیجه شرکت ملی نفت با در نظر گرفتن میزان تولید و تسریع در کار، هر یک از برنامه‌ها را که روشن‌تر، واضح‌تر، عملی‌تر، سریع‌تر و با تولید بیشتر باشد، انتخاب می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در ادامه خاطرنشان کرد: منظور از تولید اولیه حدود ۲۰ تا ۲۵هزار بشکه در روز است که برای ۶ تا ۸ ماه انجام خواهد شد. در این راستا ممکن است اگر طرح شرکت متن پذیرفته شود، کار توسط پتروایران ادامه پیدا کند، زیرا آنها کار پیمانکاری انجام نمی‌دهند، ولی اگر مناطق نفت‌خیز جنوب برنده شود، عملیات به آنها تفویض می‌شود.

وی در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در این پروژه گفت: با شرکت‌های مختلفی صحبت کرده‌ایم و آنها فرصت بیشتری خواسته‌اند. در این راستا اعلام کرده‌ایم که در چارچوب همین قرارداد حاضریم بخشی از سهام این میدان را به آنها واگذار کنیم، البته شرکت‌های خارجی در حال بررسی هستند و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

به گفته نوذری، تامین اعتبار مالی پروژه آزادگان بر عهده شرکت‌های اینپکس (۱۰درصد) و نیکو (۹۰درصد) است که نیکو از طریق قرارداد‌هایی که دارد و اعتباراتی که می‌تواند از طریق فاینانس جذب کند، تامین اعتبار خواهد کرد.

نوذری، در ادامه با اشاره به میدان یادآوران، با بیان این که به دنبال تعیین تکلیف سریع این میدان هستیم، توضیح داد: با شرکت ساینوپک به یک سری توافقات کلی رسیده‌ایم و در حال تنظیم مفاد قرارداد هستیم.

وی با اشاره به تجربه آزادگان، درباره مین‌روبی میدان یادآوران گفت: قرار است یا مسوولیت مین‌روبی را چینی‌ها بپذیرند که متناسب با کارشان این عملیات را انجام دهند و یا اگر در این خصوص به توافق نرسیم و قرار شود ایرانی‌ها این کار را انجام دهند، در قرارداد بندی را در نظر خواهیم گرفت که مین‌روبی را قسمت به قسمت انجام دهیم.