مرکز آمار ایران در گزارش شاخص‌ها و نماگرهای نیروی کار در جمعیت ‌١٠ ساله و بیشتر بهار ‌٨٥، نرخ بیکاری را ‌١١‌درصد، نرخ بیکاری مردان را ‌١/١٠‌درصد و نرخ بیکاری زنان را ‌٣/١٤‌درصد اعلام کرد. به گزارش ایسنا، طبق گزارش بهار ‌٨٥، نرخ مشارکت اقتصادی(نرخ فعالیت) در این فصل ‌٤/٤١‌درصد بوده که ‌٧/١‌درصد نسبت به فصل قبل از آن و منفی ‌٣/٠‌درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل آن رشد داشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی مردان، ‌٢/٦٤‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن ‌٧/٠‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل آن منفی ‌٨/٠‌درصد رشد داشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان، ‌٢/١٨‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن ‌٧/٢‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ‌٤/٠‌درصد رشد داشته است. براساس این گزارش، سهم اشتغال در بخش کشاورزی ‌٢٥‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن ‌٨/٣‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل آن منفی ‌٩/١‌درصد رشد داشته است.

سهم اشتغال در بخش صنعت نیز در این فصل ‌٣١‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن منفی ‌٩/٠‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل آن ‌٧/١‌درصد رشد داشته است.

سهم اشتغال در بخش خدمات ‌٤٤‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل آن منفی ۳‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل آن ‌٢/٠‌درصد رشد داشته است.

سهم اشتغال در بخش‌خصوصی ‌٨١‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل آن ‌٢/١‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل آن یک‌درصد رشد داشته است. سهم اشتغال در بخش عمومی ‌٣/١٨‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل آن منفی ‌٢/١‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن منفی ‌١/١‌درصد رشد داشته است. طبق این گزارش فصلی، در فصل بهار امسال، سهم اشتغال ناقصی ‌٧/٦‌درصد بوده است که نسبت به اشتغال جمعیت ‌١٠ ساله و بیشتر ‌٩/٣٦‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل آن دو‌درصد و نسبت فصل مشابه سال قبل از آن ‌٢/٠‌درصد رشد داشته است. نسبت اشتغال جمعیت ‌١٥ ساله و بیشتر ‌٦/٤١‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل آن ۲‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ‌١/٠‌درصد رشد داشته است.

نرخ بیکاری نسبت به فصل قبل از بهار منفی ‌١/١‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن منفی ‌٩/٠‌درصد رشد داشته، در عین حال نرخ بیکاری مردان نسبت به فصل قبل آن، منفی ‌٩/٠‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن، منفی ‌٢/٠‌درصد رشد داشته است. نرخ بیکاری زنان نسبت به فصل قبل از آن منفی ‌٨/٢‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن منفی ‌٧/٣‌درصد رشد داشته است.

نرخ بیکاری در نقاط شهری، ‌٣/١٣‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل منفی ‌٥/٠‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل منفی ‌٣/١‌درصد رشد داشته است. در عین حال نرخ بیکاری در نقاط روستایی ‌٨/٦‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل منفی ‌١/٢‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل منفی ‌٤/٠‌درصد رشد داشته است. نرخ بیکاری جوانان ‌١٥تا ‌٢٤ ساله، ‌٦/٢٢‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن منفی ‌٣/٢‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن منفی ‌٢/١‌درصد رشد داشته است. نرخ بیکاری جوانان ‌١٥ تا ‌٢٩ ساله نیز، ‌٢٠‌درصد بوده که نسبت به فصل قبل از آن منفی ‌٩/١‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن منفی یک‌درصد رشد داشته است.