وزیر کشور: پیام ملت را گرفتیم

دنیای‌اقتصاد- آخرین نتایج اعلام شده از انتخابات شورای شهر تهران نشان از آن دارد که تهرانی‌ها از اینکه تصمیم‌سازی برای پایتخت را به صورت انحصاری در اختیار یک گروه قرار دهند، پرهیز کرده‌اند و با انتخاب نمایندگان همه جناح‌ها اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرایان حامی قالیباف، حامیان دولت و مستقل‌ها خواستار مشارکت عموم سیاسیون در مدیریت تهران شده‌اند. دنیای‌اقتصاد- نتایج شمارش آرای مردم تهران در انتخابات شورای شهر تهران بیش از ۳۱۰۰ صندوق مشخص شد و با شمارش ۲۰ صندوق دیگر پرونده انتخابات شورای شهر تهران بسته می‌شود.

در ترکیب فعلی از ۱۵نفر اول، شش نفر از سوی ائتلاف اصولگرایان (طرفداران قالیباف) معرفی شده‌اند.

از فهرست حامیان دولت، پروین احمدی‌نژاد و خسرو دانشجو در میان پانزده نفر اول قرار گرفته اند. البته حمزه شکیب نیز که تنها اشتراک این دو فهرست بوده است نیز در جایگاه ششم است. از میان کاندیداهای اصلاح‌طلب نام چهار نفر در میان ۱۵نفر اول قرار دارد.

علیرضا دبیر نیز که به صورت مستقل وارد رقابت شده بود، تنها فرد مستقلی است که رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج این آرا بدین شرح است:

۱ - مهدی چمران ۵۵۸۰۷۵، ۲- مرتضی طلایی ۴۹۹۸۰۹، ۳-رسول خادم ۳۹۴۴۰۳، ۴-عباس شیبانی ۳۶۴۲۴۳، ۵- هادی ساعی ۳۵۹۶۹۹‌‌، ۶- حمزه شکیب ۳۰۳۶۷۰،

۷ - علیرضا دبیر ۲۸۵۶۳۰، ۸-پروین احمدی‌نژاد ۲۲۲۵۷۳، ۹- معصومه ابتکار ۲۱۹۸۵۹، ۱۰- احمد مسجد‌‌جامعی ۲۰۴۱۰۰، ۱۱-محمد‌علی نجفی ۱۹۱۶۵۹، ۱۲- معصومه آباد ۱۸۵۸۰۱، ۱۳-حسن بیادی ۱۸۴۵۵۵، ۱۴- خسرو دانشجو ۱۸۳۷۷۰، ۱۵- حبیب کاشانی ۱۸۱۸۳۱، ۱۶- عبدالمقیم ناصحی ۱۷۹۰۵۵، ۱۷- حسن زیاری ۱۷۲۴۵۱، ۱۸- محمود خسروی وفا ۱۶۰۰۱۱، ۱۹- امیر‌علی امیری ۱۴۸۴۳۵، ۲۰- بهمن ادیب‌زاده ۱۴۶۵۴۳، ۲۱- محسن وفامهر ۱۴۲۶۲۷.

وزیر کشور در یک نشست خبری با اشاره به حضور گسترده مردم:

پیام ملت را دریافت کردیم

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور دیروز طی یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح اقدامات این وزارتخانه در برگزاری انتخابات پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر کشور در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: «همه ما از این انتخابات، پیام گرفتیم، قوی‌ترین پیام را هم مردم ما به دولت دادند که با هیچ‌کس قوم و خویشی ندارند. ما این پیام را خوب گرفتیم و می‌گیریم و در گذشته هم این پیام را گرفته بودیم و دوست داریم که همه این پیام را بگیرند. به هر حال یک رای اکثریت در کشور وجود دارد که به دست آمده و یک رای هم در اقلیت است. حق، آن است آن که در اقلیت قرار دارد بیشتر حساسیت نشان دهد که چرا در اقلیت است و مورد توجه و عنایت قاطبه ملت قرار نگرفته است.»

پورمحمدی با تاکید بر اینکه انتخابات ۲۴آذر از نظر میزان مشارکت، سلامت، آرامش و شمارش آرا از سالم‌ترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، گفت: مردم پیام تداوم حرکت انقلابی و تثبیت وحدت ملی برای صیانت از آرمان‌های نظام و دولت را دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور با ارائه گزارش برگزاری انتخابات، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: «ما می‌خواهیم یک سری نوآوری در انتخابات داشته باشیم که این هم کار بیشتری می‌طلبد، اما خوشحالیم با محدودیت‌ها و حجم کاری و فرصت محدودی که داشتیم، با حضور گسترده مردم، خستگی‌ها را از تن خارج و کاستی‌ها را جبران کرد.»

وی تصریح کرد: «ما در شمارش خود یک پیش‌بینی کردیم، ولی به دلیل شرکت بیشتر هموطنان کمی با تاخیر بود.

ما نسبت به دوره‌های گذشته تاخیر کمتری داشتیم، اما آنچه در تهران اتفاق افتاد به خاطر دو نکته است، یکی اینکه در انتخابات پیشین شورای تهران ۵۶۰هزار نفر شرکت کردند، اما در این مرحله ما چیزی بالغ بر یک‌میلیون و ۹۰۰هزار رای داشتیم و در خبرگان رهبری افزایش فوق‌العاده‌ای در شهر تهران داشتیم.» پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه برخی شبهاتی درخصوص سلامت انتخابات شوراها مطرح شده است، بیان داشت: «به نظر من در پیش‌بینی و تحلیل‌ها برخی دوستان عجله کردند. ما اعلام کرده‌ایم که آماده بازبینی و بازنگری هستیم، در عین حال ما به همکاران خود تاکید زیادی داشتیم که دقت را رها نکنند.»

پورمحمدی در پاسخ به سوال شبکه الجزیره درباره اعتراض برخی از نمایندگان مبنی بر وجود تخلف در انتخابات گفت: «نه تنها اشتباه بزرگ، حتی اشتباه کوچکی هم صورت نگرفته است، ولی اینکه برخی فعالان سیاسی ما را متهم به دستکاری آرا می‌کنند، به این خاطر است که وقتی آرایشان کم می‌شود، مانند تمامی دوره های گذشته اعتراض می‌کنند.»

وی گفت: «اجازه دهند تا نتایج قطعی اعلام شود و بعد اگر مشکلی بود، اعتراض کنند تا رسیدگی شود و افکار عمومی هم قضاوت کنند.»

وزیر کشور بیان داشت: «برخی فعالان سیاسی در ستاد انتخابات از نزدیک نسبت به صحت انتخابات اطمینان پیدا کردند ولی بعد از برگشت، در رسانه‌ها چیز دیگری اعلام کردند.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد ملی درخصوص رفع سوءتفاهم‌ها و آیا وزارت کشور حاضر است به طور موردی به شبهات رسیدگی کند، با بیان این که در قانون پرینت، مانند صورت جلسه است و در قانون نیامده که در اختیار کاندیداها قرار بگیرد، چرا که تکثیر پرینت تمامی صندوق‌ها در اختیار ۱۲۰ کاندیدا امری مشکل است، بیان داشت: «ما پرینت‌ها را در جایی می‌گذاریم تا نمایندگان نامزدها و رسانه‌ها از این پرینت‌ها گزارش تهیه کنند و قرار است به تمام تخلفات رسیدگی شود.»

وزیر کشور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه مردمسالاری مبنی بر اینکه آیا حضور پرشور مردم در انتخابات، وزارت کشور را غافلگیر کرد و این آیا نشان از نداشتن تحلیل درست وزارت کشور از مشارکت مردم نیست، گفت: «شما هم با این نگاه در خود آرامش ایجاد کنید؛ ولی مشکلات و پیچیدگی تجمیع انتخابات فضا را سنگین کرد و حتی مجریان سابق مشکلات این دوره را طبیعی دانستند که البته از همفکران شما هم هستند.»

وزیر کشور افزود: «ما تحلیل درستی از مشارکت مردم داشتیم، ولی افزایش چند ۱۰درصدی مشارکت مردم، مشکلاتی برای ما ایجاد کرد و باعث شد کمی تعرفه کم آوردیم.»