دنیای اقتصاد- پیشنهاد اخیر کشورهای غربی مبنی بر توقف روند تشدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی به شرط توقف توسعه برنامه هسته‌ای ایران تا انجام مذاکرات ایران و ۱+۵، از جمله مهم‌ترین محور سوالات خبرنگاران در نشست مطبوعاتی روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه بود که البته جواب مناسبی دریافت نکرد.

محمدعلی حسینی در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در مقابل این پیشنهاد با گفتن اینکه این موضوع در گفت‌وگوهای گذشته لاریجانی و سولانا مورد بحث بوده است، افزود: این طرحی که به تازگی برخی رسانه‌ها و مسوولان اروپایی مطرح کرده‌اند، چیز جدیدی نیست و همان طرح «تایم اوت» است که زوایای مختلف آن را بررسی کرده‌اند. طرح تایم اوت که توسط محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شد ناظر بر تعلیق همزمان غنی‌سازی و تحریم‌ها است، حال آنکه در پیشنهاد جدید ۱+۵ سخنی از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به میان نیامده است و تنها از ایران خواسته شده که تا زمان انجام مذاکرات، برنامه هسته‌ای خود را توسعه ندهد، در مقابل تحریم‌های قبلی علیه ایران تعطیل نمی‌شود، بلکه تا مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات، قطعنامه تحریم جدیدی علیه ایران صادر نمی‌شود. گفته می‌شود پیشنهاددهنده اصلی این طرح، انگلستان بوده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا در این طرح که توسط انگلیس مطرح شده، تعلیق غنی‌سازی مطرح نیست، بدون ارائه پاسخ به اصل سوال تنها گفت : این طرحی نیست که صرفا انگلیس مطرح کرده باشد، بلکه برخی کشورهای دیگر نیز آن‌را مطرح کرده‌اند و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اظهارات خود، آن را مطرح کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد که مسائل فنی‌تر و جزئی‌تر در این خصوص در مذاکرات دو طرف مطرح شده است.

حسینی در پاسخ سوالی مبنی بر این که در صورت تصویب قطعنامه‌ای دیگر موضع ایران چه خواهد بود، گفت: پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در حال حاضر مطرح شده تلاشی است که انگلیسی‌ها آن را دنبال کرده‌اند و در این روند برخی کشورهای شورای امنیت با آن موافق نیستند و در شورای امنیت در جایگاه خاصی برخوردار نیست و برخی کشورها مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر روند تصویب چنین قطعنامه‌ای که از سوی انگلیس مطرح شده است شدت گیرد ایران حاضر است به تفاهمی مشترک دست یابد، گفت: اساسا آنچه ما به دنبالش هستیم این است که روند مذاکرات را تقویت کنیم و معتقدیم هرچه این روند حقوقی و قانونی تقویت شود ما از صدور قطعنامه‌ها فاصله می‌گیریم.

وی اظهار امیدواری کرد که کشورهای درگیر با این مساله به دنبال تقابل نباشند و روندی را که ایران پیش گرفته است دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هدف سفر تیم هسته‌ای آژانس که قراراست طی چند روز دیگر به ایران بیاید، گفت: سفر این تیم کارشناسی و فنی آژانس در پرتو مذاکرات «لاریجانی با سولانا و البرادعی» صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد که قراراست این گروه در دو ماه در خصوص «شیوه حل و فصل مسائل باقیمانده در آژانس» گفت‌وگو کند.

حسینی همکاری ایران با آژانس در این زمینه را یک گام مثبت توصیف کرد و خاطرنشان کرد که این گام نشان‌دهنده حسن‌نیت ایران است و تهران در آنچه که اعلام کرده، جدی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعویق دو ماهه بررسی صدور قطعنامه احتمالی شورای امنیت علیه‌ ایران اظهار کرد: آنچه که به دنبال آن هستیم این است که روند مذاکرات را دنبال کنیم و هرچه این روند تقویت شود از روند صدور قطعنامه فاصله می‌گیریم.

وی ابراز امیدواری کرد: کشورهایی که به دنبال تقابل هستند بدنبال تقویت گفت‌وگوها باشند.

حسینی تاکید کرد که ایران به استقبال هیچ قطعنامه‌ای نمی‌رود.

استقبال از صدارت براون

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نخست‌وزیری گوردون براون در انگلیس گفت: از انتخاب گوردون براون به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس استقبال می‌کنیم و امیدواریم در دولت جدید کارگری انگلیس، رویکرد مناسب‌تر و بیطرفانه‌تری در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انتخاب شود.

حسینی همچنین ابراز امیدواری کرد که در روابط دو جانبه نیز با روی کار آمدن گوردون براون شیوه‌های نادرست گذشته و ایراد اتهامات واهی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

بی‌طرفی در مساله فلسطین

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید موضع ایران مبنی بر بی‌طرفی در مساله فلسطین در حالی که تریبون را به حماس سپرده است متناقض است، پاسخ داد: بدون تبعیض و بدون آنکه جناح خاصی را در فلسطین مورد توجه قرار دهیم عمل می‌کنیم و همه گروه‌های فلسطینی را به تفاهم دعوت می‌کنیم تا حول آنچه منافع ملت فلسطین را تعقیب می‌کند، گردهم آیند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران برای حل و فصل مساله فلسطین طرحی را ارائه کرده است، گفت: ایران طرحی را ارائه کرده است که گفت‌وگوی فلسطینی، فلسطینی را مدنظر قرار می‌دهد و ما معتقدیم تنها این راه‌حل مناسب و منطقی است که باید مورد حمایت قرار گیرد.