وعیدی، نماینده ایران: از مقدمات گذشتیم، به توافق رسیدیم

هاینونن، نماینده آژانس: با همکاری خوب ایران ابهامات رفع می‌شود. یک گام به سمت عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران

هاینونن: با همکاری خوب ایران، ابهامات برطرف می‌شود

وعیدی: از مقدمات گذشتیم، به توافق رسیدیم

دنیای اقتصاد - ماموریت معاون محمدالبرادعی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رییس هیات نمایندگی این آژانس در مذاکره با ایران برای طراحی چارچوب و شیوه رفع ابهام از برنامه هسته‌ای ایران، پس از سه دور مذاکره طی دو روز با اعلام اینکه دو طرف به تفاهم مناسبی دست یافتند، پایان گرفت.

در این مذاکرات ریاست هیات پنج نفری فنی، حقوقی و سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اولی‌هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس و ریاست هیات ایرانی را جواد وعیدی، معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی به عهده داشت. مقام‌های ایران ‌و آژانس از چهارشنبه مذاکرات خود را به منظور طراحی و تدوین مدالیته و چارچوبی برای نحوه حل و فصل مسائل باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران آغاز کردند. قرار است طرفین در مدت ۶۰روز، مدالیته و چارچوب یاد شده را طراحی و تدوین کنند و سپس به‌شرط خودداری غرب از دست زدن به اقدامات تخریبی، آن را اجرا کنند.

پنج‌شنبه بعدازظهر، با پایان گرفتن دور سوم مذاکرات وعیدی و هاینونن، این دو در کنفرانسی خبری درباره گفت‌وگوهای خود صحبت و هر دو مذاکرات را مثبت و سازنده ارزیابی کردند. علاوه بر این هاینونن خبر داد که مذاکرات ایران و آژانس برای طراحی مدالیته رفع ابهام طی هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت. وعیدی نیز گفت در همکاری با آژانس از مقدمات عبور کرده و به توافق رسیده‌ایم.

به این ترتیب ایران و آژانس یک گام به عادی کردن پرونده ایران و خروج آن از شورای امنیت نزدیک شده‌اند. البته هنوز دو مرحله دیگر باقی مانده است: اتمام مدالیته و توافق دو طرف بر آن و درنهایت اجرای «طرح اقدام» توسط ایران که موجب رفع ابهام از برنامه هسته‌ای ایران می‌شود و این واقعیت به تایید آژانس خواهد رسید. طراحی مدالیته حدود ۶۰ روز زمان می‌برد و طول مدت اجرای طرح اقدام طی این ۶۰ روز مشخص می‌شود. به هر حال می‌توان انتظار داشت کشورها و افرادی که رفع بحران از برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌پذیرند، طی این مدت سنگ‌اندازی‌هایی کنند تا این طرح به نتیجه مطلوب نرسد، چیزی که دو طرف یعنی آژانس و تهران لازم است به شدت از درگیری شدن در آن بپرهیزند.

کنفرانس مطبوعاتی

جواد وعیدی، معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر پنجشنبه در پایان دور سوم مذاکرات مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های حاصل از این مذاکرات را خوب توصیف کرد. به گزارش ایرنا، وعیدی گفت: روی بخش مهمی از طراحی مدالیته توافق کردیم. وی خاطرنشان کرد: در این مذاکرات مسایل مربوط به موضوع هسته‌ای ایران به دو قسمت حال و گذشته تقسیم شد و در هر دو بخش پیشرفت‌های خوبی حاصل شد.

اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: مذاکرات آژانس با جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

هاینون این مذاکرات را خوب و مثبت ارزیابی کرد و افزود: اولویت‌ها در این مذاکرات شناسایی شد و در چند هفته آینده مذاکرات را ادامه می‌دهیم. هاینونن در پاسخ به سوالی درباره بازگشت پرونده ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: بازگشت پرونده ایران به آژانس بستگی به شورای امنیت سازمان ملل دارد، زیرا شورای امنیت دارای مقررات خاص است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت اگر در ۶۰روز دو طرف نتوانستند در مورد تدوین مدالیته به توافق دست یابند، آیا امکان تمدید زمان وجود دارد، گفت: اکنون در مورد برخی مطالب به توافق رسیده‌ایم و امیدواریم در زمان مقتضی به نتیجه برسیم تا نیاز به تمدید زمان نباشد.

وعیدی در پاسخ به اینکه آیا این مذاکرات مقدمه‌ای برای مذاکرات جدی بین ایران و آژانس محسوب می‌شود، گفت: در مورد همکاری ایران و آژانس برای دستیابی به یک توافق، از مباحث مقدماتی عبور کرده و درباره برخی مسایل به توافق رسیده‌ایم، از این رو این مذاکرات فراتر از مقدمه است.

وعیدی مبنای مذاکرات ایران و آژانس را ایده علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات مادرید دانست و افزود: ظرف دیروز و امروز به اتفاق آقای هاینونن سه دور مذاکره داشتیم و جلسات کاری جدی و خوبی را توانستیم برگزار کنیم. وعیدی تصریح کرد: دستور کار مذاکرات درباره تدوین مدالیته مسایل باقی مانده با آژانس بود و طی آن توانستیم به پیشرفت سازنده خوبی دست یابیم.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه در مذاکرات امروز (پنج‌شنبه) توانستیم روی بخش مهمی از مدالیته به توافق برسیم، در پاسخ به سوالی در باره ارتباط مذاکرات خود با هاینونن و مذاکرات لاریجانی با سولانا، گفت: مذاکرات ما و آقای هاینونن مذاکرات بین ایران و آژانس است و مسیر مذاکرات لاریجانی و سولانا مسیر جداگانه‌ای است. وی تصریح کرد: در مذاکرات با آژانس در مورد مذاکرات آقای لاریجانی و سولانا صحبت نکردیم.

وعیدی اظهار کرد: توافق کردیم که مذاکرات با آژانس ادامه یابد تا بتوانیم بخش دیگری از مدالیته را طراحی و تدوین کنیم.هاینونن نیز گفت: با توجه به همکاری‌های خوب ایران با آژانس، امیدواریم ابهامات باقیمانده برطرف شود.

هاینونن افزود: آژانس یک ارگان فنی است و ارزیابی خاص خود را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ابهام‌هایی که در فضای سیاسی ایجاد می‌شود، در تصمیم‌گیری آژانس تاثیر دارد، گفت: ما ابهامات را بررسی می‌کنیم. ابهامات ریشه در تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند که باید با همکاری ایران بخشی از این تاریخ را بازسازی کنیم.

هاینونن مذاکرات خود با مقام‌های ایران رامثبت ارزیابی کرد و گفت: در جو مساعدی برای ایجاد تفاهم مذاکره کردیم و در این مذاکرات سعی شد اولویت‌ها شناسایی و روی آنها کار کنیم. معاون امور پادمان‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در مورد بقیه مسایل نیز مذاکرات بین آژانس و جمهوری اسلامی ادامه دارد و امیدواریم طی چند هفته آینده مذاکرات را ادامه دهیم.

توافقات تهران و آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فهرستی از توافقات حاصل شده در سفر هیات آژانس به ایران را اعلام کرد. آژانس در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد در این سفر درباره این موارد توافق حاصل شد: انتصاب بازرسان جدید آژانس، بازدید بازرسان از راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک تا اواخر ژوئیه سال‌جاری و نهایی کردن رویکرد پادمان‌ها در نطنز تا اوایل ماه اوت‌. همچنین درباره مدالیته‌ حل مسائل باقی‌مانده درباره آزمایش‌های پلوتونیوم ایران در گذشته توافقی حاصل شد. یک نشست اختصاصی اوایل ماه اوت ۲۰۰۷ در ایران با این هدف برگزار خواهد شد. توافق شده است که ایران و آژانس در آینده به روشن کردن مسائل باز مربوط به دامنه و محتوای برنامه غنی‌سازی از جمله آلودگی اورانیوم یافت شده در تجهیزاتی در محلی خاص و نیز مطالعات مربوط به پروژه‌های خاص بپردازند. نشستی در ژوئیه ۲۰۰۷ در وین برای مذاکره و نهایی کردن طرح اقدام درباره این مسائل برگزار خواهد شد.