شهرک‌های چاپ در کشور راه‌اندازی می‌شود

نگاه‌سوم- نشست خبری هفتمین جشنواره صنعت چاپ صبح روز‌گذشته با حضور «جلال ذکایی» مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد و «ایرج گلشنی» دبیر جشنواره در موسسه خانه کتاب برگزار شد. جلال ذکایی در نشست خبری هفتمین جشنواره صنعت چاپ با اشاره به ویژگی‌های آن گفت: از ابتدای امسال سیاست عدم تمرکز فعالیت‌های حوزه چاپ را در تهران پی گرفته‌ایم و می‌کوشیم به ظرفیت‌های چاپ در سایر استان‌ها نیز توجه کنیم. ما معتقدیم این جشنواره ابزاری است برای بروز و ظهور ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و توانایی‌های حوزه چاپ در تمام نقاط کشور و به همین خاطر نیز جشنواره هفتم برای نخستین بار در جایی غیر از تهران و در مشهد برگزار می‌شود.

وی راه‌اندازی بانک اطلاعات حوزه چاپ را گامی در جهت ارائه آمار و اطلاعات دقیق در این حوزه برشمرد و افزود: صنعت چاپ ما پیش از این از نبود چنین بانکی به شدت رنج می‌برد و بسیاری از آمارهایی که ارائه می‌شد بر اساس حدس و فرضیات ذهنی بود. قصد داریم گام‌های موثرتری در راستای به روز‌رسانی اطلاعات آن برداریم، طوری که بتوان به صورت آنلاین از آن استفاده کرد.مدیر دفتر چاپ وزارت ارشاد همچنین از عضویت وزیر ارشاد در ستاد پیشگیری از بحران در واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه چاپخانه‌ها از واحدهای تولیدی مهم در کشور ما محسوب می‌شوند و در صورت ایجاد بحران نیاز به حمایت و پیگیری مشکلات شان بسیار ضروری است، دولت موافقت کرد که وزیر ارشاد در این ستاد و به تبع او مدیران کل ارشاد در ستادهای استانی آن عضو شوند تا بتوان با اقدامات مثبت از ایجاد این گونه بحران‌ها در چاپخانه‌ها جلوگیری کرد. وی مطالعه و راه‌اندازی شهرک‌های چاپ در کشور را از دیگر اقدامات دفتر چاپ وزارت ارشاد در سال‌جاری ذکر کرد و افزود: شهرک چاپ تهران راه‌اندازی شده و تقاضاهایی نیز از قم و برخی دیگر از استان‌های کشور به ما رسیده است که نشان از توانایی و پویش صنعت چاپ ما در مناطق مختلف کشور دارد. تدوین سند توسعه صنعت چاپ از دیگر بایدهای ماست که با راه‌اندازی بانک اطلاعات، تدوین این سند نیز در مسیر سهل‌تری قرار گرفته است. مدیرکل دفتر امور چاپ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حمایت از واحدهای فعال عرصه چاپ در بخش صادرات، توجه به امر آموزش در سه سطح فنی حرفه‌ای، پایه‌ای و تکمیلی، حمایت از پایان نامه‌های مرتبط و تلاش در جهت رقابتی کردن این حوزه را از دیگر اولویت‌های این دفتر در سال‌جاری برشمرد.

ذکایی تصریح کرد: ضرورت دوری گزیدن از فضای انحصاری در حوزه چاپ و در کل مجموعه دولت وجود دارد و ماده ۱۰۴ قانون نیز قائل به این نکته است که در فضای انحصاری هیچ حرکت رو به رشدی شکل نخواهد گرفت. در همین راستا و بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه ما مکلف به ایجاد شرایط رقابتی هستیم و دستورالعمل صدور مجوز برای چاپخانه‌ها و واحدهای وابسته در همین جهت بوده است.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اختلافات موجود در اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: اخیرا سوء‌استفاده‌های مالی در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران صورت گرفته است و بعضی از این دوستان در برخی رسانه‌ها گفته‌اند که اقداماتی که آنها انجام داده‌اند با هماهنگی وزارت ارشاد بوده است. اما من همین جا می‌گویم که ما هیچ‌گونه اطلاعی از کم و کیف این اقدامات نداشته ایم. از وزارت امور خارجه و در رابطه با چاپ کتاب‌های درسی عراق نیز استعلام کردیم و فهمیدیم به جای ۱۵۰ چاپخانه‌ای که قرار بوده در این طرح همکاری کنند تنها ۱۱ چاپخانه همکاری داشته‌اند که بیش از یک سوم آنها نیز چاپخانه‌های وابسته به وزارت ارشاد هستند و این سوال وجود دارد که چرا دوستانی که از واگذاری امور چاپ به بخش خصوصی سخن می‌گفتند در این طرح بزرگ (چاپ کتاب‌های درسی عراق) همکاری نداشتند؟ ایرج گلشنی دبیر هفتمین جشنواره صنعت چاپ نیز در این نشست خبری با تاکید بر توجه بیشتر بر تمامی اهالی چاپ کشور در برگزاری این جشنواره، گفت: با توجه به اینکه شعار امسال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» است سعی کرده‌ایم به خانواده و دست‌اندرکاران حوزه چاپ بیشتر توجه کنیم و برنامه‌هایی نیز برای این موضوع تدارک دیده‌ایم.

وی با اشاره به دائمی شدن دبیرخانه جشنواره صنعت چاپ افزود: خوشبختانه وزارت ارشاد اخیرا با این کار موافقت کرد و ما نیز می‌کوشیم اقدامات بیشتری را در حوزه چاپ عملی کنیم و از مشارکت هر شخص حقیقی یا حقوقی که به نفع صنعت چاپ کشور باشد بهره بگیریم.

هفتمین جشنواره صنعت چاپ ۱۱-۵ شهریور در سراسر کشور برگزار می‌شود.