دومین نشست مشترک کارشناسان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی امکان استفاده از فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی‌روزهای ۲۰ تا ۲۲ ماه جاری میلادی در مقر این آژانس در وین برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بحرین قرار است که در این نشست اطلاعات و طرح‌های ارائه شده به آژانس بین‌‌المللی و ارزیابی پیشرفت در تدوین مطالعات فواید اولیه استفاده از انرژی هسته‌ای در زمینه تولید برق و تصفیه آب دریا بررسی شود. در این نشست ۳۳ کارشناس از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نماینده دبیرخانه این شورا شرکت خواهند کرد. اولین نشست هماهنگی دوطرف در ماه مه سال ۲۰۰۷ میلادی در عربستان برگزار شد. شورای همکاری خلیج فارس و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی‌در ماه فوریه گذشته (بهمن ماه) توافق کردند تا در زمینه امکان مطالعات درباره طرح‌های منطقه‌ای برای یک برنامه انرژی هسته‌ای همکاری کنند.

از سوی دیگر خبر می‌رسد، وزیر برق و انرژی یمن اعلام کرد که این کشور به دنبال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای خود است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، مصطفی یحیی بحران گفت : اولین نیروگاه هسته‌ای یمن به منظور تولید برق، به دست شرکت‌های خارجی ساخته خواهد شد.

وی افزود: رویکرد جدی دولت یمن برای تولید برق با استفاده از انرژی هسته‌ای نشات گرفته از فواید بیشمار این انرژی است. وزیر برق و انرژی یمن درباره نگرانی‌ها درباره اجرای این طرح گفت که راکتورهای هسته‌ای جدید از امنیت برخوردارند و به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کنند.

یحیی بحران به جزییات این طرح اشاره نکرد، اما گفت که نیروگاه هسته‌ای، امنیت انرژی یمن را که در مقایسه با همسایگانش نظیر عربستان از ذخایر نفتی اندکی برخوردار است، در بلند مدت تضمین می‌کند.

این گزارش به نقل از مقامات یمنی افزود، عبدا... صالح، رییس جمهوری یمن در سفری به فرانسه در ماه ژوئن درباره امکان همکاری در تولید انرژی هسته‌ای با نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه گفت‌و‌گو کرد.