انتظار ایران: تایید همکاری تهران با آژانس

دنیای اقتصاد- محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی و عضو گروه مذاکره‌کننده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوعات باقی مانده ایران و آژانس گفت: انتظار ما از محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که در گزارش خود که در دو هفته آینده منتشر خواهد شد، به همکاری‌های ما با آژانس اشاره کند. روز گذشته هیات نمایندگی آژانس به سرپرستی اولی‌هانیونن، معاون امور پادمان‌های البرادعی وارد تهران شد و دور سوم مذاکرات خود را با هیات ایرانی به سرپرستی جواد وعیدی، معاون لاریجانی از عصر دیروز آغاز کرد.

مذاکرات جاری بین آژانس و ایران در پی پیشنهاد علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در ملاقات با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی در ماه ژوئن سال‌جاری برگزار می‌شود.

در آن ملاقات، لاریجانی آمادگی دولت خود را برای مذاکره به منظور تدوین چارچوبی برای حل و فصل سوالات باقی مانده آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران اعلام و دو طرف توافق کردند که چارچوب مورد نظر را طی شصت روز تدوین کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در گزارش‌های متعددی از وجود سوالاتی در مورد ماهیت برنامه‌های هسته‌ای ایران خبر داده و خواستار همکاری این کشور برای رفع این ابهامات شده است.

در همین راستا طی ۵۰ روز گذشته دو دور مذاکره میان نمایندگان ایران و آژانس برگزار شده است.

اولین دور مذاکرات، بیستم تیرماه در تهران و دومین دور ، دوم مرداد ماه در وین برگزار شد تا طرفین چارچوب نحوه حل و فصل مسائل باقیمانده را ظرف ۶۰روز تعیین کنند.

در دور دوم مذاکرات در وین، تهران‌با بازدید از راکتور تحقیقاتی اراک، تعیین چارچوب مقررات بازرسی و نظارت‌در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، پذیرش پنج بازرس از ۱۰ بازرس جدید پیشنهادی آژانس موافقت کرد.

در پی این توافق ۱۵ مردادماه هیاتی فنی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست می‌چی‌یو هوسویا، مسوول بازرسی بخش ایران و عضو هیات نمایندگی آژانس در مذاکرات اخیر، به تهران سفر کرد و با مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران درباره مسائل فنی از جمله روش‌های بازرسی از تاسیسات نطنز مذاکراتی انجام داد.

طرفین، تاکنون گفت‌وگوهای خود را سازنده توصیف کرده‌اند و قرار است، نتایج مذاکرات ایران و آژانس در گزارش جدید البرادعی در شهریور ماه به شورای حکام آژانس ارائه شود.

در پی این مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس طی گفت‌وگوهایی که از دیروز عصر آغاز شده و امروز صبح و عصر ادامه خواهد داشت به بررسی چارچوب پاسخ‌دهی به بخش پایانی مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس می‌پردازند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دور سوم مذاکرات ایران ‌و آژانس را «دور پایانی» برای تعیین چارچوب حل و فصل موضوعات باقی‌مانده دانست و افزود‌: پس از تعیین چارچوب، طرفین، بلافاصله وارد گفت‌و‌گو خواهند شد تا با پیدا کردن راه‌های دقیق و منطقی، این چارچوب را اجرا کنند.

محمد سعیدی در عین حال اظهار کرد: البته این مسیر، مسیر زمان بری خواهد بود.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ظرف ۵۰روز گذشته، دو دور مذاکره در تهران و وین داشتیم که این گفت‌وگوها بسیار خوب و سازنده بود. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: در این دو دوره، توانستیم چارچوب بخش عمده‌ای از مسائل باقی‌مانده را مشخص کنیم، البته بخشی از مسائلی که در چارچوب تعریف شده بود به اجرا گذاشته شد.

وی اضافه کرد: با سفر مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت‌و‌گوهای خوب و دقیقی انجام گرفت که موجب پیشرفت بسیار خوبی در حل چند مساله باقی‌مانده شد.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: در تیم آژانس اعضایی از بخش حقوقی آژانس حضور دارند وامیدواریم با حضور مدیران و متخصصان آژانس بتوانیم در این دو روز گفت‌وگوهای فشرده و سازنده‌ای داشته باشیم.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایرانی نیز به ایرنا گفت: تاکنون مذاکرات مفید و سازنده‌ای بین تهران و آژانس انجام شده است و دوشنبه و سه‌شنبه نیز، سومین دور مذاکرات در تهران برگزار می‌شود.

جواد وعیدی تصریح کرد: در این دور از مذاکرات ادامه مباحث در خصوص مسائل باقی‌مانده در موضوع هسته‌ای ایران بررسی خواهد شد.

وعیدی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های غربی خبر داده‌اند، تهران در خصوص نصب دوربین‌های بیشتر در نطنز موافقت کرده است، گفت: هنوز هیچ توافق نهایی صورت نگرفته و مذاکرات ادامه دارد تا به دستور‌العمل اجرایی در این زمینه دست یابیم.

اولی هاینونن، رییس هیات نمایندگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بدو ورود به تهران‌، با سازنده خواندن گفت‌وگوهای پیشین، هدف از این مذاکرات را حل مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس عنوان کرد.