جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تولید شربت تریاک در مرحله تحقیقاتی است و هنوز در مورد پروتکل درمانی آن بحث نشده است اما قطعا برای عرضه آن بین معتادان مجوز ورود آن به فارماکوپه و لیست دارویی دولتی از وزارت بهداشت دریافت می‌شود. محمدرضا جهانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: شربت تریاک هنوز در مراحل تحقیقاتی است. این کار تا پایان امسال تمام می‌شود اما حتما عرضه این دارو بعد از تائید وزارت بهداشت، اخذ مجوزهای قانونی و ورود به لیست دارویی و فارماکوپه کشور انجام می‌شود.

جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: تحقیق در مورد تولید شربت تریاک در کشور در مرکز ملی مطالعات اعتیاد انجام می‌شود و حتما پس از اتمام تحقیقات برای توزیع آن با وزارت بهداشت هماهنگی می‌کنیم زیرا اساسا ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگاه اجرایی نیست و مجری این طرح نیز وزارت بهداشت خواهد بود.

جهانی گفت: پس از دریافت مجوز از وزارت بهداشت خط تولید شربت تریاک در کشور راه‌اندازی می‌شود و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: اطلاع ندارم که مشابه این طرح در کشورهای دیگری هم انجام شده باشد یا نه ولی مطمئن هستیم که شربت تریاک مورد تایید وزارت بهداشت قرار می‌گیرد زیرا نتایج اولیه تحقیق رضایت‌بخش است.

پیش از این رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که شربت تریاک هیچ سابقه و پرونده‌ای در وزارت بهداشت ندارد و پروتکل درمانی مشخصی نیز برای استفاده از این شربت به عنوان یک روش درمانی مورد تایید وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

پیش از این معاون دارو و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بی خبری این وزارتخانه از عرضه این شربت اعتراض کرده بود.