در کنگره فوق‌العاده حزب سبزهای آلمان، که در روز شنبه ۱۵ سپتامبر در گوتینگن برگزار شد، بحث تندی بر سر ماموریت هواپیماهای اکتشافی آلمان، تورنادو، در افغانستان درگرفت.رییس حزب، راینهارد بوتی‌کوفر و رییس فراکسون سبزها در بوندستاگ، رناته کوناست ، هر دو از این ماموریت پشتیبانی کردند. موضع مخالفان

در کنگره گوتینگن حدود ۷۰۰ نماینده شرکت جسته بودند. اکثریت نمایندگان نسبت به دیدگاه رهبری حزب موضعی انتقادی داشتند. یکی از سخنرانان در کنگره یک‌روزه گوتینگن در مخالف با حضور تورنادوهای آلمانی در افغانستان گفت که نباید از نظر دور داشت که ممکن است این حضور در خدمت مشی بسیار خطای آمریکا در جنوب افغانستان باشد. این سخنران همچنین گفت که با مخارجی که صرف پروازهای اکتشافی می‌شود، می‌شود کشور را بازسازی کرد و از این طریق بهتر به مردم افغانستان خدمت کرد.

روبرت تسیون یکی از مبتکران کنگره فوق‌العاده گوتینگن هشدار داد که ماموریت‌های تورنادوها چندان هم به دور از درگیری‌های نظامی نیست، به احتمال بسیار زیاد عملیات تجسسی‌ آنها در خدمت بمباران‌ها است که اهالی غیرنظامی را نیز قربانی می‌کند. سخنران بر این مبنا از نماندگان خواست که با ماموریت تورنادوهای آلمانی در افغانستان مخالفت کنند.

رییس حزب بوتی‌کوفر در مقابل استدلال کرد که ماموریت‌های اکتشافی تورنادوها در خدمت حفظ امنیت غیرنظامیان است و دولت آلمان متعهد شده است که نتایج ماموریت‌های آنها در خدمت بمباران‌ها قرار نگیرد. کوناست، رییس فراکسیون حزب نیز گفت که اگر معلوم شود تورنادوها کاری جز ماموریت تعریف‌شده‌شان انجام می‌دهند، او خواهان برکناری یونگ، وزیر دفاع خواهد شد.

موضع کنگره در قبال حضور در افغانستان

کنگره پس از مجموعه‌ای از بحث‌های داغ، موضع رهبری حزب را رد کرد. ۲۶۴ تن به موضع بوتی‌کوفر و کوناست رای دادند، ۳۶۱ تن طرح جناح جپ را پذیرفتند که تداوم حضور نظامیان آلمانی و ماموریت تورنادوها در افغانستان را مشروط کنند و چارچوب کاملا مشخصی را برای آن تعیین می‌کند.

بنابر رای اکثریت، «سبزها» با همکاری نظامی آلمان با آمریکا در چارچوب «عملیات ویژه ضد ترور» (OEF) مخالف‌اند، اما نسبت به ماموریت حفظ صلح (ایساف ISAF) در افغانستان نظر مثبت دارند.

موضوع بارز مورد اختلاف در میان سبزها ماموریت تورنادوها است. گروهی این ماموریت را در خدمت صلح و گروهی در خدمت جنگ می‌دانند. کنگره گوتینگن برای تعیین نظر حزبی در این مورد تشکیل شده بود. این کنگره این نظر را تاکید کرد که ماموریت تورنادوها عمدتا در خدمت عملیات نظامی قرار می‌گیرد و از این رو سبزها بایستی در مجلس آلمان علیه تمدید آن رای دهند.