دنیای‌اقتصاد- پس از آنکه با رفت و برگشت چندباره فهرست معتمدان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات میان شورای نگهبان و وزارت کشور این لیست تایید شد حالا این ۳۰ معتمد نیز با برگزاری جلسه‌ای هفت معتمد مردمی هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین کردند. دنیای‌اقتصاد- پس از آنکه با رفت و برگشت چندباره فهرست معتمدان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات میان شورای نگهبان و وزارت کشور این لیست تایید شد حالا این ۳۰ معتمد نیز با برگزاری جلسه‌ای هفت معتمد مردمی هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین کردند.

خروجی جلسه انتخاب معتمدین مردمی هیات اجرایی انتخابات که در وزارت کشور برگزار شد، سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری فعلی، انسیه خزعلی رییس دانشگاه الزهرا، اسماعیل کوثری نماینده تهران، حجت الاسلام محمد محمدیان نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، حجت‌الاسلام محمد حسن رحیمیان نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران و محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش مجلس بودند که حالا ۷ عضو اصلی معتمد در هیات عالی اجرایی انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری را تشکیل می‌دهند. دیگر اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات را نیز وزیر کشور، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و یکی دیگر از نمایندگان مجلس (بدون حق رای) تشکیل می‌دهند.

بر این اساس اولین جلسه اجرایی هیات اجرایی مرکزی انتخابات امروز به ریاست وزیر کشور و رییس هیات اجرایی مرکزی انتخابات برگزار خواهد شد تا بر اساس قانون روند تکمیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات تداوم یابد. در جلسه روز پنج‌شنبه وزیر اطلاعات و دادستان کشور که عضو هیات عالی اجرایی انتخابات هستند شرکت نداشته‌اند. طبق تغییراتی که سال گذشته از سوی مجلس در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال شد، وزارت کشور موظف شد تمامی مراحل انتخابات را زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات انجام دهد. تاخیر وزارت کشور در معرفی معتمدان عضو این هیات به شورای نگهبان و در نتیجه تاخیر در تشکیل این هیات، اعتراض معاون نظارت مجلس را در هفته‌های اخیر برانگیخته بود، وی تاکید کرد که مهلت قانونی وزارت کشور برای تشکیل این هیات ۱۲ اسفندماه به پایان رسیده است. با این وجود وزارت کشور اعلام کرد که در پایان مهلتش در اسفندماه فهرست معتمدانش را به شورای نگهبان ارسال کرده بوده، اما تا زمان تایید نهایی هر سی نفر چند بار این فهرست تغییر کرده است. بر اساس اصلاحیه مجلس به قانون انتخابات «هیچ‌یک از اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات نباید نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باشند.» همچنین در بند دیگری از این قانون آمده است: «نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از تایید به‌ وسیله هیات اجرایی وزیر کشور اعلام می‌شود و تایید نهایی صحت انتخابات برعهده شورای نگهبان است.»

محمد آشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره جلسه روز پنج‌شنبه این هیات می‌گوید: در این جلسه که علاوه بر وزیر کشور و اینجانب به عنوان نماینده قوه مقننه آقایان علیزاده و میرشمسی از شورای نگهبان نیز حضور داشتند تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب ۷ نفر از اعضای اصلی هیات مرکزی اجرایی نهایی شد. نماینده بندرعباس در مجلس ادامه داد: ۴ عضو علی‌البدل هیات عالی اجرایی انتخابات نیز به ترتیب آقایان رضا تقی پور، حسین مظفر نماینده تهران در مجلس، حجت‌الاسلام شیرمردی و حجت‌الاسلام آشتیانی عراقی نماینده مردم قم تعیین شدند. آشوری افزود: جلسه بعدی برای انتخاب دبیر اجرایی و نایب‌رییس هیات عالی اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری شنبه برگزار می‌شود.