اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره وزرای پیشنهادی سایت وزارت اطلاعات- وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رییس‌جمهور قرار داده است. در این بیانیه آمده است: در پی سوال برخی از خبرنگاران پیرامون اظهارات جناب آقای مهندس جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهور که در سایت های خبری مبنی بر استعلام وضعیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم درج گردیده، به آگاهی می‌رساند این وزارتخانه، اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رییس‌جمهور محترم قرار داده است. دنیای اقتصاد ـ موافقت و مخالفت نمایندگان در خصوص کابینه پیشنهادی حسن روحانی، تنها پرونده کاری و سوابق وزرای پیشنهادی را در برنگرفته، بلکه در خارج از مجلس نیز پای افرادی به میان آمده که برای دفاع از خود جوابیه‌هایی را روانه بهارستان کرده است. برخی چهره‌های سیاسی که نامشان در نطق موافق و مخالف بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده درنگ نکرده و جوابیه‌هایی را به مجلس فرستادند و این جوابیه‌ها در صحن علنی قرائت شد. در بین این جوابیه‌ها پاسخ دفتر رییس‌جمهور سابق به مجلس بیشتر جلب توجه می‌کرد. دفتر تازه تاسیس محمود احمدی‌نژاد با عنوان دفتر رییس‌جمهور سابق در نامه‌ای متذکر شده است که هیات دولت نهم و دهم هیچ ارتباطی با هیات حاکم آمریکا نداشته است و این ادعاها شایعه پراکنی بیش نیست. مرتضی بانک در جوابیه اش از فتنه اعلام برائت کرد. دری نجف آبادی هم از نسبت دادن موارد خلاف واقع به دوران وزارتش در وزارت اطلاعات از سوی یکی از نمایندگان جبهه پیروان گله کرد. جمشید رسایی برادر حمید رسایی هم که خود را اصلاح طلب دانسته مدعی شد برادرش،حمید رسایی هیچ دخالتی در آزادی فرزند وی از زندان نداشته است. قرائت جوابیه‌ها بر اساس قانون زمانی صورت می‌گیرد که نام فردی خارج از مجلس شورای اسلامی در صحن علنی آورده شود، در چنین شرایطی جوابیه فرد مذکور دو برابر زمانی که علیه او در صحن سخنی به میان آمده، قرائت خواهد شد. البته علاوه بر قرائت جوابیه‌ها محمد علی نجفی نیز با انتشار نامه‌ای به شبهاتی که برای برخی نمایندگان بعد از نطق او پیش آمده بود، پاسخ داد.

اعضای دولت نهم و دهم با هیات حاکمه آمریکا رابطه نداشت

دفتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق طی بیانیه‌ای ادعای برخی از نمایندگان درباره ارتباط اعضای دولت نهم و دهم با هیات حاکمه آمریکا را که در صح علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: اظهار‌نظر یکی از نمایندگان در نطق روز سه‌شنبه صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پیرامون دکتر احمدی‌نژاد و همکارانش کاملا دروغ و از پایه و اساس کذب محض است. در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه متاسفانه عده‌ای طی سالیان اخیر در پوشش دفاع از دین و آرمان‌های انقلاب و بر اساس اخبار دروغ و شایعه‌سازی‌ها سعی در مخدوش کردن چهره دولت خدمتگزار و عدالت‌محور را داشتند، تصریح شده است: خوشبختانه این سناریوی جعلی و تکراری آنها با هوشیاری و بصیرت ملت آگاه هیچ حاصلی در پی نداشته است. در این اطلاعیه تاکید شده هیچ یک از اعضای دولت نهم و دهم هیچ گاه و در هیچ مقطعی با احدی از مرتبطین رسمی یا غیررسمی هیات حاکمه آمریکا ارتباط و ملاقاتی نداشته‌اند.

در پی سخنان عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار، مرتضی بانک، مشاور روحانی نیز جوابیه‌ای را برای قرائت در صحن علنی مجلس تحویل هیات رییسه مجلس شورای اسلامی کرد. در این جوابیه که توسط ضرغام صادقی از تریبون مجلس قرائت شد، آمده است: آقای عطاءالله حکیمی نماینده شریف و عزیز رودبار با خروج از اخلاق اسلامی بدون هر گونه تحقیق و بررسی دروغ‌هایی چند را به بنده نسبت داده و از زدن تهمت به بنده نیز دریغ نفرمودند.‌ای کاش ایشان به عنوان نماینده به خود زحمت می‌دادند و لیست اعضای کابینه و منصوبان رییس‌جمهور را یک‌بار مطالعه می‌کردند تا دچار خطای فاحش عضویت حقیر در کابینه یا داشتن مسوولیت در دولت نمی‌شدند. قرار دادن نام حقیر در زمره اعضای فتنه هم از این زاویه قابل بررسی و موجب تاسف است.

خدمت دیگران را زیر سوال نبرید

همچنین در پی سخنان حمید رسایی، عضو جبهه پایداری، خطاب به وزیر اسبق اطلاعات، دری نجف‌آبادی نیز نسبت به این سخنان واکنش نشان داد.در این جوابیه که در جلسه علنی مجلس قرائت شد، آمده است: «متاسفانه در صحبت‌های آقای رسایی به صورت غیرمستقیم نسبت به وزارت اطلاعات تحلیل‌های غلط و ناصوابی بیان شد که اولا خلاف واقع و به دور از حقیقت است، ثانیا بر خلاف مصالح کشور است و ثالثا تحلیل و مقایسه‌ها نیز دور از واقعیت‌ها بوده و نباید برای تخریب وزیر پیشنهادی خدمات دیگران را زیر سوال برد و آنان را تخریب کرد.»

برادرم در آزادی فرزندم نقشی نداشت

در پی طرح مباحثی توسط کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود، درخصوص وضعیت جمشید رسایی برادر حمید رسایی نماینده مردم تهران، وی جوابیه‌ای را برای قرائت به هیات رییسه مجلس ارسال کرد. در جوابیه‌ آمده است: «اینجانب تا سال ۱۳۸۲ عضو حزب مشارکت گیلان بوده و همواره مواضع اصلاح‌طلبانه داشتم. در انتخابات سال ۸۸ در ستاد آقای موسوی بودم و در انتخابات سال ۹۲ برای پیروزی دکتر روحانی فعالیت کردم؛ اما هرگز با اعتراضات و اغتشاشات خیابانی موافق نبوده و از ابتدا ادعای تقلب را نیز باور نداشته و مردود می‌دانستم. در ادامه جوابیه آمده است: نظرات سیاسی اینجانب با دیدگاه‌های برادر محترمم متفاوت است؛ اما طرح چندباره این موضوع در جلسات مجلس با هدف تخریب بنده یا برادرم کاری غیراخلاقی است و برخلاف مروت است. رسایی در ادامه جوابیه‌اش می‌گوید: اینجانب حدود ۱۰ سال در وزارت راه مسوولیت داشتم، ولی برخلاف ادعای مطرح شده هیچ‌گاه سابقه فعالیت در بخش پیمانکاری یا ارتباط مالی با پیمانکاران نداشتم تا چه رسد به بهره‌مندی از قراردادهای کلان.»

وی در بخش دیگری از جوابیه‌اش با اشاره به مسائل به وجود آمده در خصوص فرزندش گفت: «فرزند ۲۰ ساله‌ام در روز قدس ۸۸ و قبل از شروع راهپیمایی به همراه عده‌ای به دلیل شک نیروی انتظامی به آنها، به کلانتری منتقل می‌شود و یک روز بعد، پس از بررسی موضوع با حکم مرجع قضایی آزاد می‌شود، متاسفانه وی در طول بازداشت با برخوردهایی که مطابق موازین قانونی نبود، مواجه می‌شود در این خصوص به مراجع قضایی از نیروی انتظامی شکایت کردم که نهایتا مراجع مذکور تخلف صورت گرفته را محرز دانسته‌اند؛ اما به واسطه دلجویی فرماندهی وقت نیروی انتظامی استان و عذرخواهی متخلفان در دادگاه صورت‌جلسه‌ای انجام شد و با رضایت فرزندم خاتمه پیدا کرد. برادرم در آزادی فرزندم هیچ نقشی نداشت، ولی در خصوص پیگیری شکایت و تخلف صورت‌گرفته پس از آنکه موضوع با دلایل و مستندات برای ایشان صادر شد، در حد ارجاع موضوع به مراجع ذی‌ربط انتظامی در حد بررسی و پاسخگویی مکاتبه داشت.»

نجفی شبهات نمایندگان را پاسخ داد

تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به نجفی مطرح کردند که پس از دفاعیات او شبهاتی برای نمایندگان ایجاد شده است: ۱- ایراد فرمودید نام میدانی که قرار بود به ۹ دی تغییر یابد قبلا به نام مرحوم آیت‌الله حق‌شناس بود و به حرمت نام ایشان مخالف تغییر نام بودید. دوستان می‌گویند این میدان مالکی به نام حق‌شناس بوده و ربطی به آیت‌الله حق‌شناس نداشته است. ۲- نامه سرگشاده‌ای منتشر گردیده که نام جناب عالی به همراه تعداد دیگری در ذیل آن آمده است که در این نامه که به مراجع عظام نوشته شده است نکاتی مطرح شده که مطابق اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی نبوده و اهانت به ساحت مقدس نظام کرده است. نجفی نیز به صورت مکتوب به این نامه پاسخ داده است که پاسخ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به شرح ذیل است: ۱- بنده در زمان طرح بحث، میدان را به نام آیت‌الله حق‌شناس می‌شناختم و این استنباط متکی بر نظر جمع بزرگی از مردم محل بود. علاوه‌بر آن نامه مورخ ۱۷/۱۲/۸۹ فرماندار تهران در این مورد که برای تغییر نام میدان آیت‌الله حق‌شناس مخالفت و تقاضای تجدید نظر کرده است، موید صحت استنباط بنده در آن زمان است. ۲- نامه مورد اشاره را نه تنها بنده امضا نکرده‌ام، بلکه برای اولین بار هفته گذشته در جلسه کمیسیون آن را دیدم، این ترفند برخی سایت‌های هدایت‌شده از خارج کشور است که مطالبی بر علیه نظام تنظیم می‌کنند و نام عده‌ای از شخصیت‌های داخلی را برای اعتبار بخشیدن به مطالب کذب خود درج می‌کنند.