اکبر ترکان، مشاور عالی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با همشهری ماه: فاصله میان ۲۴ خردادماه تا ۱۲ مردادماه، برای خود یک تاریخ است. من امیدوارم که جناب آقای جهانگیری به عنوان معاون اول دستور بدهند تاریخ این ۴۵ روز را بنویسند. در این دوره ۴۵ روزه با بیت‌المال چه کردند؟ چه دارایی‌هایی را بخشیدند؟ چه اموالی جابه‌جا شد؟ چه مصوباتی در دولت برای اموال دولتی تصویب شد؟ برخی از کاغذهای آن را من دارم. ما تنها جلوی برخی از این اقدامات را توانستیم بگیریم. دنیای اقتصاد- خبر آمد روز تنفیذ ریاست‌جمهوری، ۱۶ میلیارد تومان از ردیف بودجه و حساب نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه ایرانیان، دانشگاه احمدی‌نژاد، واریز شد. حتی سند انتقال این مبلغ هم از طریق رسانه‌ها منتشر شد. سایت الف در گزارشی نوشت: زمانی که سه کارشناس دیوان محاسبات مسوول پیگیری این موضوع شدند حمیدرضا بقایی با کارشناسان تماس گرفته و گفته ۱۶ ‌میلیارد تومان تنها یک «قرض» بوده و به‌زودی به حساب ریاست‌جمهوری «بازگردانده» می‌شود. برداشت این پول صدای اعتراض بسیاری را بلند کرد و عملکرد دولت احمدی‌نژاد به ویژه در روزهای پایانی دولتش را زیر سوال برد. در چنین شرایطی بقایی، معاون اجرایی رییس‌جمهور سابق بعد از چند روز سکوت در قبال انتشار این خبر و سند آن، به خبرگزاری فارس گفته «خلاف نکرده‌ایم، همه‌چیز طبق قانون است و ارائه این سند هیچ خلافی را نشان نمی‌دهد.» او از دیگران خواسته توضیح دهند که چرا چنین سندی خلاف قانون است؟

انتشار این خبر، اما با واکنش شدید اصولگرایان مواجه شد. احمد توکلی، نماینده تهران به خبرگزاری فارس گفته جناح اصولگرا باید از این اقدام احمدی‌نژاد تبری بجویند تا متهم نشوند. بنده به عنوان یک اصولگرا همیشه از این‌گونه اقدامات احمدی‌نژاد اعلام برائت کرده‌ام و همواره تلاش کردم در مجلس با برخی اقدامات احمدی‌نژاد مخالفت جدی داشته و سعی کرده‌ام جلوی این کارها را بگیرم. . حسن غفوری‌فرد هم به خبرگزاری فارس گفته: هیچ‌گاه اصولگرایان از اقدامات خلاف قانون حمایت نمی‌کنند و اگر واریز این ۱۶ میلیارد تومان خلاف قانون باشد از سوی اصولگرایان محکوم است و هرچه سریع‌تر باید این مبلغ به دولت بازگردد. این اعتراض‌ها در حالی‌است که حمید بقایی، معاون اجرایی رییس‌جمهور سابق و معاون اجرایی فعلی دانشگاه ایرانیان تاکید دارد که در انتقال ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان هیچ کار غیر‌قانونی صورت نگرفته‌است. تمام نقل‌و‌انتقالات مالی در نهاد ریاست‌جمهوری طبق قانون بوده است و هیچ‌گونه خلافی صورت نگرفته است. در زمان ریاست من در نهاد ریاست‌جمهوری هرگونه نقل‌و‌انتقال مالی تماما منطبق بر قانون و با رعایت مقررات مربوطه بوده است. او به سند منتشر شده در رسانه‌ها درباره انتقال ۱۶ میلیارد تومان به حساب دانشگاه جامع ایرانیان اشاره می‌کند: هر فعالیت مالی، اداری همگی منطبق بر قانون بوده ‌است. منتشر کردن یک سند دلیل بر تخلف نیست. دوستان برای اثبات ادعای خود، تخلف این سند را مطرح کنند. بقایی به این سوال که گفته می‌شود شما در تماس با برخی از افراد از نهاد ریاست‌جمهوری گفته‌اید که این پول را برخواهید گرداند، پاسخ می‌دهد: من از تاریخ تحویل مسوولیت خودم هیچ تماسی با نهاد ریاست‌جمهوری و دوستانی که در آنجا مشغول کار هستند نداشتم. همچنین هیچ تماسی هم با رسانه‌ها نداشته و هیچ مصاحبه‌ای هم نداشتم.

آمار تازه از کمک میلیاردی به دانشگاه ایرانیان

در همین رابطه یک فرد نزدیک به مشایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا جزئیات بیشتری از این ماجرا را مطرح کرد. این فرد نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی خبر داد که این مبلغ نه ۱۶ میلیارد؛ بلکه ۲۰ میلیارد تومان بوده است. وی گفت: برای اولین بار آقای امیری‌فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد؛ بلکه مقدار مبلغ پرداخت‌شده که گفته‌ می‌شود ۲۰ میلیارد تومان است نه ۱۶ میلیارد تومان را تایید کرد. وی افزود: کمک مالی آقای احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان از محل اعتباراتی است که نهاد ریاست‌جمهوری به همه دانشگاه‌ها از این محل کمک‌ می‌کند، در واقع اعتباراتی برای کمک به دانشگاه‌ها در اختیار شخص رییس جمهور است که همه دانشگاه‌های خصوصی و غیرانتفاعی این کمک را دریافت کرده‌اند، بنابراین از نظر قانونی این کمک هیچ شبهه‌ای ندارد. این منبع آگاه ادامه داد: در گفت‌وگویی که با آقای مشایی داشتم، ایشان این اقدام را قانونی خواند و مشابه مبلغی دانست که نهاد ریاست‌جمهوری به همه دانشگاه‌ها کمک‌ می‌کند. وی اظهار کرد: سند کمک ۲۰ میلیارد تومانی احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان از بانک خارج شده است و نهاد ریاست‌جمهوری در این رابطه مدعی نیست، در واقع اینها بحث سیاسی است که درست کرده‌اند.