سرانجام گزارش غائله 22 بهمن قم در مجلس قرائت شد

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی:گزارش غائله ۲۲ بهمن قم و ریشه‌یابی فعالیت افراد خودسر، بالاخره روز گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد؛ البته نه گزارش ۸۰۰ صفحه‌ای تهیه شده از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، بلکه گزارشی کمتر از ۱۰ صفحه در مجلس خوانده شد که در آن به جزئیاتی از نقش حلقه «پرتو» در تولید عملیات اغتشاش و نقش استانداری، سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی قم در این غائله ومحتوای پیامک‌های ارسالی، پرداخته شد. در پایان نیز مجلس با ۱۵۶ رای موافق این گزارش را برای پیگیری به قوه‌قضائیه ارسال کرد. ۲۲ بهمن سال گذشته در حرم حضرت معصومه عده‌ای با ایجاد اغتشاش و شعار و پرتاب کردن لنگه کفش و مهر مانع سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شدند، این موضوع با واکنش انتقادی برخی مراجع عظام و مقام معظم رهبری مواجه شد، چنان که ایشان فرمودند: «من با اقدامی که در قم صورت گرفت مخالفم، من با اقدامی که در حرم امام صورت گرفت مخالفم، بارها به مسوولان جهت جلوگیری از وقوع این وقایع تذکر داده‌ام»؛ در نهایت تیمی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس مسوول بررسی این حادثه شد که گزارش آن روز گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد. قرائت این گزارش نیز مدت‌ها محل بحث برخی نمایندگان مخالف و موافق بود. حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روز گذشته در صحن علنی به قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم پرداخت. وی پیش از قرائت این گزارش در سخنان کوتاهی گفت: نظر به اینکه در این گزارش به مسوولیت بعضی از اشخاص شاغل در نهادها و ارگان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی اشاره شده، ضمن تقدیر از زحمات بی‌شائبه نهادها و ارگان‌های مذکور اعلام می‌دارد که همچون گذشته با همه توان در جهت حمایت از آنها ادامه می‌دهیم و اقدامات خودسر معدود افراد مذکور را شایسته نهادها و ارگان‌های انقلابی نمی‌دانیم. به گفته وی، گزارش جامع هیات نتیجه ۲۰۰۰ ساعت کار است که در چارچوب قانون انجام شده و سخنان مقام معظم رهبری و اظهارات علما برای ریشه‌یابی مشکل سرلوحه کار ما بود. وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری و حضرات آیات نوری همدانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی، فاضل لنکرانی و . . . . که در قالب سخنرانی و صدور بیانیه‌هایی انزجار خود را از این حادثه اعلام کرده و خواستار خشکاندن ریشه چنین غائله‌هایی شده بودند، اشاره کرد.

سابقه خودسری‌ها در قم

در بخش بعدی این گزارش نیز به سوابق اقدامات افراد خودسر در قم اشاره شده بود. از جمله غائله ۱۵ خرداد ۸۵ و مخالفت با سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سر دادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در خطبه‌های امینی و جوادی آملی. همچنین غائله حضور افرادی در حرم امام و مخالفت با سخنرانی سید حسن خمینی که با مخالفت رهبری با این اقدام روبه‌رو شد. چهارمین نمونه شعار دادن علیه دکتر لاریجانی در ۲۲ بهمن قم و شعار علیه آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله صافی گلپایگانی. وی در ادامه به ارائه جزئیاتی از واقعه پرداخت و گفت: در روز ۲۲ بهمن آقای لاریجانی به همراه تیم محافظان خود عازم حرم می‌شوند. در میان راه برخی با شعار «بصیرت بصیرت» و تابلوهایی با عنوان «بهار» دیده می‌شوند. وی ادامه داد: رییس مجلس در حال ایراد سخنرانی بوده‌اند که گروه‌هایی از پنج سو با شعارهایی همچون «بصیرت بصیرت» و «خجالت خجالت» به سمت تریبون رفته و با پرتاب کفش و مهر می‌خواستند مانع سخنرانی شوند. افرادی هم در میان بهت مردم، به آنها اشاره می‌کردند که به سمت تریبون بروند. در این میان شدت پرتاب مهر بیشتر می‌شود و با توجه به مجروح شدن برخی افراد، تیم حفاظت از آقای لاریجانی می‌خواهد که سخنرانی را به پایان برسانند. در بخش «تجزیه و تحلیل غائله» این گزارش نیز اشاره شده بود که نسخه‌ای از این گزارش تقدیم مقام معظم رهبری شده است. گزارش مختصری نیز به دست نمایندگان رسیده است. به گفته حسینی، داده‌های اطلاعات ناجا و گزارش شورای تامین استان و جلساتی با روسای قوای قضائیه و مقننه و دادستان کل کشور و... حاکی است که وقوع این غائله همراه با سازماندهی قبلی بوده و در سطح عملیاتی دارای مقصرانی است که چکیده آن از این قرار است: اعلام ملتهب بودن محیط شهرستان قم توسط نیروی انتظامی استان به استانداری و اظهارات اطلاعات سپاه ابوطالب به شورای تامین استان مبنی بر اینکه برخی طلاب یارگیری کرده‌اند که در قم نسبت به وقایع موضع‌گیری کنند و احتمال دارد که اینها مراسم قم را به هم بریزند، همچنین اظهارات یکی از فعالین سیاسی اجتماعی قم در حضور آیت‌الله حسینی بوشهری که گفته است: اگر در روز ۲۲ بهمن آقای لاریجانی به قم بیاید ما مراسم او را به هم می‌زنیم، طراحی ویژه افراد خاص در شبستان حرم مطهر که در راهپیمایی شرکت نکرده و به طور سازماندهی شده در چند گوشه شبستان حضور داشتند، انتخاب فضای بسته برای ایراد سخنرانی برخلاف سال‌های گذشته، تولید ادبیات خشونت توسط سخنرانان مسجد اهل البیت که متن سخنرانی و کدگذاری آنها موجود است، اظهارات یکی از مسوولان قم قبل از سخنرانی رییس مجلس که به برخی مسوولان استان می‌گوید که در نزدیکی تریبون ننشنید؛ چراکه ممکن است مورد اصابت کفش و مهر قرار بگیرید! و در نهایت اقدام افراد موسسه پرتو در تدوین متون و شعارهایی دیده شده که اسناد آن موجود است و از آنها خواسته شده بود که مراسم سخنرانی رییس مجلس را به هم بزنند.

نقش استانداری، سپاه و فرماندهی انتظامی قم

در ادامه به جزئیاتی ازنقش استانداری، سپاه پاسداران وفرماندهی انتظامی قم در غائله ۲۲ بهمن قم ومحتوای پیامک‌های ارسالی پرداخته شد. حسینی با اشاره به حضور یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در این غائله گفت: حضور یکی از طلاب فعال حلقه پرتو در صف اول اعتراضات به عنوان عامل تحریک که اسناد و فیلم آن موجود است در این گزارش اشاره شده است. وی ادامه داد: یکی از مربیان طرح بصیرت در مراکز آموزشی در مورخ ۲۳/۱۱ /۹۱ اظهار داشته مشغول تدریس مباحث مهدویت بودم که بچه‌های کلاس گفتند ما فتیله آقای لاریجانی را پایین کشیدیم. وی همچنین به تحلیل و تجزیه ۳۵هزار پیامک کوتاه ارسالی در قم بین ساعت‌های ۱۲ الی ۱۴ روز ۲۲ بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: ارسال پیامک گروهی توسط یکی از مسوولان با هویت معلوم به هسته‌های عمل کننده با مضمون تقدیر و تشکر از اقدام شایسته آنان، ارتباط شخص مذکور با یک مقام مافوق و ارائه گزارش کار خود در طول برگزاری مراسم، دریافت پیامک تقدیر و تشکر از شخص مذکور توسط افراد عملیات کننده غائله. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین به خطاها و تقصیرهای دستگاه‌های مسوول اشاره کرد و در این بخش به جزئیاتی از خطاهای استانداری به عنوان رییس شورای تامین استان قم و عوامل ذی‌ربط، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قم، اداره کل اطلاعات استان قم و فرماندهی انتظامی استان قم پرداخت. در پایان این گزارش با ۱۵۶ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از ۲۲۴ نفر نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس، به قوه‌قضائیه ارجاع شد تا مطابق قانون با مقصران برخورد شود.

نقوی: قوه‌قضائیه حلقه پرتو را احضار می‌کند

خبرگزاری خانه ملت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه قوه قضائیه حتما حلقه پرتو را احضار و به جرم آن رسیدگی می‌کند، گفت: بزرگانی که حلقه پرتو خود را به آنها منتسب می‌کند از این حلقه اعلام برائت کنند. سیدحسین نقوی حسینی گفت: پیشنهادهای زیادی در گزارش کمیته درباره نوع عملکرد نیروهای امنیتی مطرح شده، چون امنیت این نوع مراسم مستقیما بر عهده نهادهای امنیتی بوده و پیشگیری از اقدامات تنش‌زا بسیار آسان است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نام بردن از حلقه پرتو برای آن بود که آیت‌الله مصباح و این حلقه از این اتهام مبرا شوند، افزود: همه دلسوزان نظام و انقلاب باید به حادثه قم عکس‌العمل نشان دهند، اگر حلقه پرتو خود را به آنها منتسب می‌کند، از این حلقه اعلام برائت کنند.