دنیای اقتصاد - بعد از بررسی کلیات، خط مشی،‌ اصول و برنامه کابینه پیشنهادی یازدهم، بررسی صلاحیت اولین وزیر پیشنهادی حسن روحانی عصر دیروز در صحن علنی مجلس آغاز شد. محمد علی نجفی نخستین وزیری بود که موافقان و مخالفان به بررسی صلاحیت وی پرداختند. به‌دلیل پایان جلسه علنی دیروز مجلس، ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش به جلسه علنی صبح امروز موکول شد. مخالفان نجفی همان نمایندگانی بودند که در روزهای گذشته نیز به دلیل آنچه نقش او در انتخابات سال ۸۸ عنوان می‌کردند به او اعتراض کرده و او را فاقد صلاحیت می‌دانستند؛ اما مدافعان کارنامه مدیریتی او در گذشته را مد نظر قرار داده و معتقد بودند او نقشی در مسائل فتنه ۸۸ نداشته است. احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می‌کرد، گفت: رییس‌جمهور فردی را معرفی کرده که وی چهره شناخته شده سیاسی است نه یک چهره فرهنگی و علمی.

به گزارش «ایسنا»، احمدامیرآبادی فراهانی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما در طی مدتی که تصدی وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بوده‌اید، چقدر تفاهم‌نامه با حوزه علمیه قم داشته‌اید که اکنون در برنامه‌های خود اعلام می‌کنید که درصدد تعمیق برنامه‌های دینی و اخلاقی دانش‌آموزان با رویکرد به تعالیم دینی و با همکاری مراکز علمیه و دینی هستید. وی ادامه داد: بنده در اظهارات خود به عنوان مخالف نباید به مسائل سیاسی ورود کنم، اما آقای نجفی اذعان دارید که حتی یک روز هم در مدرسه‌ای درس نداده و مدیر مدرسه‌ای نبوده‌اید، اما تنها در مدت هشت سال مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را عهده‌دار بوده‌اید که نمونه ایرادات آن زمان عدم تحول ساختاری، عدم تغییر نظام آموزشی، ناکارآمدی و مشکلات کارکنان و فرهنگیان در طی هشت سال بوده است و در برنامه‌ای که ارائه کرده‌اید، متاسفانه رجعت به گذشته کرده‌اید.

نماینده قم در مجلس با تاکید بر اینکه «نباید در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش وارد مسائل سیاسی شد»، افزود: اما می‌بینید که رییس‌جمهور فردی را معرفی کرده که وی چهره شناخته شده سیاسی است و نه یک چهره فرهنگی و علمی؛ بنابراین ما نمایندگان نمی‌توانیم از موضوع فتنه سال ۸۸ عبور کنیم، آن اتفاق خساراتی را به ملت ایران وارد کرد و اجازه نداد که امتیاز بگیرند.

وی اظهار کرد: آقای نجفی شما در انتخابات سال ۸۸ در ستاد موسوی بودید البته عضویت شما جرم نیست، اما جای این سوال است که شما بی‌اطلاع از وضعیت کشور نبودید و با قوانین کشور نیز آشنا هستید. شما چه کاره بودید که وظیفه داشتید با همفکران خود در شمال شهر تهران حضور یافته و بگویید که از طرف موسوی و کروبی آمده‌اید؟

وی یادآور شد: حتی اخیرا نیز بعد از انتخابات سال جاری در کمیته آموزش و پرورش ستاد آقای روحانی اظهاراتی را بیان کرده‌اید که در حال حاضر امکان ارائه آن اظهارات نیست. آیا به آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد، معتقدید به تقلب یا خیر؟ چرا در شورای شهر تهران، مخالف نامگذاری میدانی به نام ۹ دی بودید؟ در حالی که ۹ دی چشم فتنه را کور کرد. به گزارش «ایسنا»، محمد قسیم عثمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هر کس جزو جریان فتنه باشد نه دکتر روحانی چنین فردی را به کابینه راه می‌دهد نه مجلس به چنین فردی رای خواهد داد. طرح مباحث این چنینی به انحراف کشاندن اراده ملت و روبه‌رو کردن مجلس با عصاره ملت است. نماینده بوکان گفت: فتنه جدیدی در راه است و طیف خاصی در صدد است بین ملت و ماحاصل اراده ملت یعنی مجلس شورای اسلامی فاصله بیندازد؛ ولی مطمئنا مجلس در این دام نخواهد افتاد و با رای مردم به آقای روحانی همراهی خود را با دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد.

اما نماینده بویراحمد و دنا با رد مسوولیت محمدعلی نجفی در ستاد حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی گفت: ایشان در ستاد آقای کروبی هیچ سمتی نداشت، بلکه به دلیل سابقه‌اش در انقلاب، نقش تعدیل‌کننده مواضع تند افراد ناپخته در حوادث سال ۸۸ را ایفا کرد. غلام‌محمد زارعی در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنانی را که علیه محمدعلی نجفی مطرح شد اتهام دانست و افزود: ایشان در ستاد آقای کروبی در سال ۸۸ هیچ سمتی نداشت. وی از نمایندگان خواست تا نگاه سیاسی به کابینه دکتر روحانی را کنار گذاشته و اجازه دهند شرایط برزخی حاکم بر قوه مجریه برداشته شود.

نماینده بویراحمد و دنا توجه به معیشت فرهنگیان را از خاطرات جامعه فرهنگی کشور از دوران وزارت نجفی در آموزش و پرورش برشمرد و افزود: توجه به توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم در دوره دکتر نجفی ۱۸ برابر شد و افزایش احداث درمانگاه‌های فرهنگیان در مناطق دور افتاده و محروم با رشد ۲۰۶ درصدی روبه رو شد، همچنین تصویب قانون شورا‌های آموزش و پرورش و و اگذاری مسوولیت‌ها به مراکز استان‌ها از شاهکارهای دوران دکتر نجفی است. سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس موضع اعتقادی و شخصیت سیاسی نجفی را به عنوان بخشی از دلایل خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد.

علیرضا زاکانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی نوبت عصر دیروز یکی از دلایل مخالفت خود را با نجفی، شخصیت سیاسی او خواند و گفت: شخصیت سیاسی آقای نجفی شخصیتی معتدل برای اداره جایی به نام آموزش و پرورش نیست. زاکانی با اشاره به مسوولیتش برای پیگیری قضایای بعد از سال ۸۸ در دوران مجلس هشتم گفت: یکی از وظایفی که ما مسوول پیگیر آن بودیم، ترکیبی شامل آقای ابوترابی، جلالی، نادران و بنده بودیم که مامور شدیم تا پیش آقای رضایی، کروبی و موسوی برویم تا از آنها بپرسیم که مشکل کجاست؛ اولین نکته‌ای که بعد از گزارش آقای ابوترابی، آقای هاشمی در روز چهارشنبه ۲۷ تیر ۸۸ گفتند، این بود که صبح روز شنبه؛ یعنی فردای انتخابات و زمانی که هنوز رای‌ها در حال شمارش بود، آقای خاتمی به ایشان زنگ زده و گفتند که با بنده کار دارند، آقای هاشمی نیز از آنها می‌خواهند که ظهر پیش آنها بیاید، ظهر همان روز آقایان خاتمی، موسوی و سیدحسن خمینی پیش آقای هاشمی رفتند و طبق گفته آقای هاشمی، اینها گفته‌اند که معتقد به تقلب هستند و راه‌های قانونی را آقای موسوی قبول ندارد. این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: شاید آنها آن روز متوجه واقعیت نشدند ولی چرا تا امروز زبان در کام گذاشته و صحبت نمی‌کنند، این چه مرامی است؟

زاکانی تاکید کرد: ما حق نداریم عنان کار را به دست کسی بدهیم که ماحصلش را می‌توان در نامه آقای نجفی به مراجع دید که به نظام اتهام می‌زنند، ایشان در بخشی از نامه خود این گونه آورده است که «به راستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه با سکوت می‌توان در قبال این همه خشونت، داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است. این روزها دریافت اخبار نگران‌کننده در مورد سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان در دامنه نگرانی‌ها افزوده است. » به‌دلیل پایان جلسه علنی مجلس، ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش به جلسه علنی صبح امروز موکول شد و محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، صبح امروز دفاعیات خود را مطرح خواهد کرد.