دنیای اقتصاد- جوابیه پشت جوابیه؛ اظهارات نمایندگان مجلس در مخالفت با کابینه و برنامه‌های دولت حسن روحانی، سخن از برخی افراد خارج از مجلس به میان آورد که منجر به پاسخگویی و دفاع آنها از خود شد. بر این اساس در نطق برخی نمایندگان اتهاماتی علیه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس قوه قضائیه، محمد خاتمی، اکبرترکان و ... مطرح شد که برخی از آنها جوابیه‌هایی را به مجلس ارسال کردند. این اتهامات که از سوی برخی نمایندگان وابسته به یک جریان سیاسی خاص در مجلس مطرح می‌شد با مخالفت و واکنش رییس مجلس و برخی نمایندگان همچون احمد توکلی، نماینده تهران نیز مواجه شد. در اکثر این اتهامات اسامی فرزندان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به میان آمد. در همین رابطه فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی در گفت‌و‌گویی به دفاع از خانواده خود پرداخت. براساس ماده ۷۸ آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که نمایندگان در اظهارات خود اتهامی را علیه فردی مطرح کنند، آن فرد می‌تواند با ارسال جوابیه بیش از دوبرابر اصل مطلب از خود دفاع کند. دیروز در جریان مخالفت بزرگواری، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با کابینه روحانی وی با بیان اینکه وزرای پیشنهادی روحانی از صندوق عتیقه رفسنجانی و خاتمی درآمده‌اند از حضور برخی از این وزرا در جریان فتنه انتقاد کرد. بزرگواری همچنین با بیان اینکه بنده برای مخالفت و موافقت با وزارت آقای زنگنه ثبت‌نام نکرده‌ام، گفت: اگر آقای زنگنه بیاید آقازاده‌هایی مثل مهدی هاشمی میدان‌دار می‌شوند. این آقایان به نظام ما ضربه زدند. اگر شرایط این‌گونه است اصلا نباید به این وزیر رای داد؛ زیرا این آقازاده‌های... در این کشور به نظام و روحانیت ما بسیار ضربه زدند که باید جلوی آنها را بگیریم. از سوی دیگر حمیدرضا رسایی نیز در بیان مخالفت خود با گزینه پیشنهادی نفت گفت: مدیریت برخی از این افراد در وزارت نفت باعث شد تا در مجامع جهانی پرونده‌ای به استات اویل و پرونده‌های دیگر برای ما باز شود. وزارت این افراد باعث شد تا فرزندان برخی از خواص در فساد غوطه ور شدند و امروز به جرم جاسوسی و فساد اقتصادی پرونده داشته باشند. این جرائم به دلایل رخنه کردن فساد اقتصادی در زندگی این افراد بود. امروز کارشان به مقابله با نظام کشیده شده تا جایی که در تماس تلفنی با یک ضد انقلاب فراری می‌گویند که ما و بابا تقسیم کار کرده‌ایم!

تکرار اتهامات ۴ سال گذشته

مهدی هاشمی در واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس جوابیه‌ای را به مجلس ارسال کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رییس مجلس در جلسه علنی اظهار کرد: چون در نطق یکی از نمایندگان مجلس اسمی از مهدی هاشمی برده شده بود و البته حرف‌های نادرستی زده شد، وی جوابیه‌ای را به مجلس ارسال کرده است که مطابق آیین‌نامه می‌توانند دو برابر وقت اتهام، مطلب را بخوانند. در جوابیه مهدی هاشمی آمده است: «امروز یکی از نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید در سخنانی که رگه‌هایی از عقلانیت، اعتدال و قانون در آن مشاهده نمی‌شد، به تکرار اتهاماتی علیه بنده پرداختند که بیشتر و طی چهار سال گذشته بارها از تریبون‌های مختلف از جمله رسانه ملی و خانه ملت بیان شده است؛ اما شاید لازم باشد که شما را دعوت کنم به مطالعه دوباره حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی آنجا که می‌گوید: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت از قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار هستند.» بعد از قرائت جوابیه مهدی هاشمی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: البته مطلب آقای هاشمی مفصل‌تر بود؛ اما چون قانونا باید دو برابر زمانی را که اخذ شده بخوانیم بخشی از این جوابیه خوانده شد. اما دختر آیت‌الله هاشمی نیز خواستار واکنش رییس‌جمهور و رییس مجلس به این اظهارات شد. فاطمه هاشمی در این مورد به سایت «انتخاب»، گفت: از این افراد توقع بیشتری نیست برخی زندگیشان با تهمت، غیبت و دروغ عجین است که خوشبختانه در جامعه شناخته شده هستند و کسی توجهی به اظهارات آنها نمی‌کند. دختر آیت‌الله هاشمی گفت: مجلس و قوه‌قضائیه موظف به رعایت حقوق مردم هستند. نه اینکه وقتی به برادر آقای علی لاریجانی تهمت می‌زنند، ایشان واکنش نشان می‌دهند و برای بقیه واکنش عادی بگیرند. فاطمه هاشمی گفت: «التهمت اشد من الزنا» را آقایان چگونه معنا می‌کنند؟ آیا از نظر این افراد، باید به همین سادگی از این اتهامات سنگین گذشت؟ وی با بیان اینکه «این اتفاقات برنامه‌ریزی شده بود»، ادامه داد: خواسته ما از روسای قوه‌قضائیه و مقننه این است که همان‌گونه که از حقوق خانواده خود دفاع می‌کنند باید پاسدار حقوق دیگر مردم نیز باشند.

توضیح آملی لاریجانی درباره ادعای سهم خواهی از کابینه روحانی

اما رییس قوه قضائیه نیز در پیامی خطاب به نمایندگان مجلس که در صحن علنی و توسط علی لاریجانی قرائت شد، عنوان کرد: در تعیین کابینه یازدهم هیچ سهمیه‌ای برای رییس قوه قضائیه وجود ندارد. اظهارات آیت‌الله آملی لاریجانی درپاسخ به احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی بود که گفته بود: «به نظر می‌رسد در این کابینه سهم اشخاص مشخص شده است؛ یعنی آقای آخوندی سهم حجت‌الاسلام ناطق نوری، حجت‌الاسلام پورمحمدی سهم آیت‌الله آملی و آقای مهندس حجتی نیز سهم حجت الاسلام عبدالله نوری است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رییس مجلس اظهار کرد: در جریان بررسی هیات وزیران هم رییس‌جمهور مطالب کلی را فرمودند و هم موافقین و مخالفین صحبت کردند؛ اما برخی مطالب نباید به این نحو در اینجا گفته می‌شد؛ چراکه توهین است و من عمدا گذاشتم که آقایان حرف‌هایشان را بزنند اما نباید به کسی توهین کرد. رییس مجلس همچنین پیامی را که از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه خطاب به نمایندگان صادر شده بود در صحن علنی قرائت کرد.

براساس این گزارش رییس قوه قضائیه در این پیام عنوان کرد: این حرف ناصوابی است، سهمیه‌ای وجود نداشته بلکه طبق قانون اساسی وزیر دادگستری باید با پیشنهاد رییس قوه قضائیه و با هماهنگی رییس‌جمهور مشخص شود به این موضوع سهمیه نمی‌گویند، طریق کار است که طبق قانون اساسی مشخص می‌شود.

اثبات کنید یا عذرخواهی

اما حکیمی، نماینده رودبار نیز دیروز در بیان مخالفت خود با کابینه روحانی گفت: همچنان که شنیده می‌شود حداکثر قریب اتفاق کابینه مدنظر آقای روحانی اصحاب فتنه یا تحصیلکردگان غربی هستند پس کجاست آن همه تعریف و تمجیدی که از دانشگاهیان و نخبگان داخلی داشتید؟ وی درباره وزیران پیشنهادی کابینه گفت: ترکیب کابینه شامل اصلاح‌طلبان که بعضا از سردمداران فتنه و مهم‌تر حزب اعتدال و توسعه هستند سهم حزب اعتدال و توسعه شامل آقایان نعمت‌زاده، ترکان، بانک، نجفی، سلطانی‌فر، هاشمی و به زودی هم فاطمه و یاسر هاشمی و تعداد دیگری که در راه هستند، اضافه خواهد شد. حزب اصلاح‌طلبان و کارگزاران شامل آقایان میلی منفرد، ربیعی، ظریف، آخوندی، زنگنه، چیت‌چیان، طیب‌نیا و به نوعی آقای جنتی هم در این حزب جای می‌گیرند. در واکنش به این اظهارات، مشاور رییس‌جمهور در نامه‌ای به علی لاریجانی، از او خواست حکیمی سخنان خود را اثبات یا در غیر این صورت در همان تریبون از بنده عذرخواهی نمایند. به گزارش خبرگزاری مهر، در متن نامه اکبر ترکان خطاب به رییس مجلس آمده «اینجانب آنچه نماینده محترم فوق‌الذکر در نهایت بی‌تقوایی بر زبان آوردند را نمونه‌ای ظالمانه از تهمت زدن و بی‌‌مبالاتی در اظهارات از تریبون عمومی مجلس می‌دانم و لذا انتظار دارم نامبرده آنچه به زبان آورده‌اند را با دلایل و مستندات بیان و اثبات نمایند یا در غیر این صورت در همان تریبون از بنده عذرخواهی نمایند.»

پاسخ دفتر هاشمی به اتهامات علیه خانواده‌اش

اما در پی صحبت‌های برخی از نمایندگان مجلس علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده وی در مراسم بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور، در مجلس شورای اسلامی دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای منتشر کرد. در متن این جوابیه آمده است: در مراسم بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی، در روز دوشنبه، مورخ ۲۱/۰۵/۹۲ بعضی از نمایندگان محترم که به عنوان مخالف برنامه‌های دولت جدید صحبت می‌کردند، متاسفانه عنوان خویش و قداست یک نهاد قانونی را فراموش کردند و به جای انجام وظیفه قانونی خود که نشانه مجلس زنده و پویا در نظام جمهوری اسلامی است، در اقدامی فراقانونی، تریبون مقدس مجلس شورای اسلامی را که مذاکرات آن به صورت مستقیم از صداوسیما پخش می‌شد، آلوده به توهین، تهمت، افترا و دروغ علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان کردند. در ادامه آمده «این گروه که از چهار سال بمباران تخریبی خویش برای رویگردانی مردم از اصل اسلامی اعتدال نتیجه معکوس گرفته‌اند، با علم به پخش مستقیم مذاکرات مجلس از رادیو و تلویزیون، گویی دنبال فرصتی می‌گشتند تا پس از انتخاب دکتر روحانی، با توهین و تهمت به شخصیت‌های محبوب جامعه، انتقام خویش را از مردم بگیرند و تاسف بیشتر این است که برای انجام اقدام خلاف قانون و اخلاق خویش، مقدس‌ترین نهاد جمهوری اسلامی را انتخاب کرده‌اند.»