گشایش هسته‌ای در سال 92

فرصت دیپلماسی در نیویورک به روایت اوباما رویترز: زمان مناسبی برای تشدید تحریم‌ها نیست اوباما همزمان با سفر ظریف به نیویورک مطرح کرد

وجود نشانه‌هایی از تمایل روحانی برای مذاکره با آمریکا

صالحی: در سال ۹۲ گشایشی در پرونده‌ هسته‌ای صورت می‌گیرد

دنیای‌اقتصاد- چند روز پس از ارسال نامه اوباما به روحانی، ایران تبادل نامه میان طرفین را تایید کرد. این دیپلماسی مکتوب پس از آن آشکار می‌شود که گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی و ایرانی از حرکت تهران و واشنگتن برای دیدار و رایزنی در سازمان ملل حکایت دارد. روحانی هفته آینده در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی خواهد کرد. در آستانه سفر روحانی به نیویورک، نگاه‌ها به احتمال دیدار اوباما و روحانی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد جلب شده است.

در همین زمینه همزمان با سفر وزیرخارجه ایران به نیویورک، رییس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اظهار نظر خود گفت: در اینجا فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد و من امیدوارم ایرانیان از آن استفاده کنند.

به گزارش «ایسنا»، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در گفت وگو با شبکه اسپانیایی زبان تلموندو از فرصت ایجاد شده در دولت روحانی برای دیپلماسی استقبال کرد. رییس‌جمهور آمریکا افزود: نشانه‌هایی وجود دارد حاکی از اینکه روحانی، رییس‌جمهور ایران کسی است که به دنبال آغاز مذاکرات با غرب و آمریکا است؛ طوری که ما در گذشته شاهد آن نبوده‌ایم. اوباما با تاکید بر اینکه ایالات متحده این رویکرد جدید دولت روحانی را می‌آزماید، افزود: ایران برای اثبات جدیت خود باید نشان دهد که به دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که این اظهارات اوباما نشان می‌دهد که رییس جمهور آمریکا قصد دارد پس از بحران تسلیحات شیمیایی سوریه تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران را از سر بگیرد.

گشایشی در پرونده‌ هسته‌ای ایران در سال ۹۲

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد که ان‌شاءلله در سال ۹۲ گشایشی درباره بحث پرونده‌ هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه روحانی قصد دارد به زودی تعطیلی سایت فردو را اعلام کند با بیان اینکه من اطلاعی در این زمینه ندارم، گفت: بعید می‌دانم چنین صحبتی صورت گرفته باشد. تعطیلی سایت فردو کذب محض است. وی همچنین با اشاره به حضور خود در کنفرانس عمومی سالانه‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: فضا بسیار مثبت و قابل مقایسه با قبل نبود. صالحی با بیان اینکه اعضای تیم مذاکره‌کننده با ۱+۵ تا حدودی مشخص شده‌اند، گفت: آقای روحانی باید این را اعلام کند؛ اما اعضای این تیم عمدتا افرادی دارای تجربه لازم با پیشینه قبلی در این ارتباط هستند.

برای تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن برای تعامل با دولت جدید ایران بر اساس احترام متقابل آماده است، نسبت به امکان حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، آلن ایر می‌گوید واشنگتن برای تعامل با دولت جدید ایران «بر اساس احترام متقابل» آماده است. ایر در مورد نامه‌نگاری‌های اخیر بین روسای‌جمهوری ایران و آمریکا، گفت: ما در مورد محتویات مکاتبات دیپلماتیک، مخصوصا نامه‌های رییس‌جمهور حرف نمی‌زنیم. به این نکته بسنده می‌کنم که امید ما این است که با روی کار آمدن دولت جدید، این دولت به‌طور جدی و محتوایی آماده تعامل باشد، تا به راه حل دیپلماتیکی برسیم که نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند.

وی در مورد احتمال لغو یا کاهش تحریم‌ها علیه ایران هم گفته است: برای جامعه جهانی که این نظام تحریم‌ها را وضع کرده است، ابزار تحریم وسیله است، نه هدف. هدف تحریم‌ها این است که ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش تغییر محاسبات راهبردی دهد. هنگامی که ایران در این مورد با جامعه جهانی همکاری کند، به موازات این همکاری، تحریم‌ها کاسته و نهایتا برداشته خواهد شد. در آن مورد اقتصاد ایران از پیوند مجدد با اقتصاد بین‌المللی بهره‌مند خواهد شد و دنیا هم می‌تواند از ایرانی که نقش اقتصادی و سیاسی سازنده ایفا می‌کند بهره‌مند شود.

ظریف عازم نیویورک شد

بامداد دیروز وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سحرگاه چهارشنبه عازم نیویورک شد.

به گزارش خبرگزاری آریا، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه که پیش از «حسن روحانی» رییس‌جمهوری اسلامی ایران عازم نیویورک شد، قرار است با برخی وزیران امورخارجه کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کند. دیدار با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده اصلی گروه ۱+۵ و همچنین «ویلیام هیگ» وزیر امورخارجه انگلیس از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزیر امور خارجه ایران در مدت اقامت در نیویورک خواهد بود. تحلیلگران سیاسی معتقدند تایید تبادل نامه‌ میان روسای جمهوری آمریکا و ایران در آستانه نشست سازمان ملل متحد از آن جهت ارزشمند است که آنچه را که در روند دیپلماسی دوجانبه در جریان بوده، نمایان می‌کند و روابط خصمانه را در شرایطی حساس در مقابل انظار عمومی آشکار می‌کند.

گشایش هسته‌ای در سال 92