دنیای اقتصاد- در دولت یازدهم، مانند دولت دهم نماینده اتاق تعاون به جلسات شورای پول و اعتبار دعوت نمی‌شود. همین امر سبب نامه‌نگاری رییس هیات مدیره اتاق تعاون ایران با معاون اول رییس‌جمهور شده است. دعوت نشدن نماینده اتاق تعاون در این جلسات در حالی است که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، رییس اتاق تعاون یکی از اعضای این شورا است و نماینده اتاق قاعدتا باید در تمام جلسات این شورا حضور داشته باشد. البته در قانون، لفظ «رییس اتاق تعاون» آمده است و از آنجا که هیچ‌کس در اتاق این سمت را ندارد، بانک مرکزی هم نماینده این اتاق را به جلسات این شورا دعوت نمی‌کند.

رییس هیات مدیره اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این مورد گفت: دو ماه قبل با بانک مرکزی مکاتبه‌ای شد و بنده به‌عنوان نماینده اتاق برای حضور در جلسات معرفی شدم. رییس کل وقت بانک مرکزی هم دستور لازم را برای حضور من در جلسات داد، اما دبیرکل نامه‌ای به اتاق ارسال کرد که عنوان شده بود با توجه به اینکه در قانون لفظ «رییس اتاق» آمده و هیچ‌کس در اتاق این سمت را ندارد نماینده‌ اتاق هم نمی‌تواند حضور یابد.

این موضوع سبب نامه‌نگاری اعضا و مسوولان اتاق با مسوولان دولت جدید شده است تا موضوع حضور عضوی از اتاق تعاون در شورای پول و اعتبار برخلاف دولت پیشین، این بار برطرف شود. بر این اساس رییس هیات مدیره اتاق تعاون به به معاون اول رییس‌جمهور نامه‌ای نوشته است و در آن درخواست کرده است که این مشکل برای همیشه حل شود و با دستور معاون اول حضور نماینده اتاق در شورا قطعی شود. اما این اولین باری نیست که چنین نامه‌نگاری از طرف اتاق تعاون انجام می‌شود. پیش از این هم دبیرکل اتاق تعاون ایران به رییس جدید بانک مرکزی نامه‌ای ارسال کرد و در آن دلیل عدم دعوت نماینده اتاق را جویا شد. عبدالهی در پاسخ به این سوال که معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه پیش از این خبر داده بود مشکل حضور نماینده اتاق تعاون در شورای پول و اعتبار حل شده است، گفت: خبری از این موضوع نداریم و آخرین نامه‌ای که از بانک مرکزی دریافت کردیم دلایل غیرموجه مطرح شده بود. عبدالهی تاکید کرد: هیچ مانعی برای عدم حضور نماینده اتاق تعاون در شورای پول و اعتبار وجود ندارد و این اقدام قانونی نیست.

اگرچه این رویه در دولت پیشین هم وجود داشت، اما با وجود تاکید دولت بر نقش تعاون در اقتصاد کشور و به خصوص تاکیدات ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار می‌رود که در دولت جدید این ایراد برطرف شود. رییس هیات مدیره اتاق تعاون با تاکید بر اینکه توجیه دولت برای دعوت نکردن نماینده اتاق غیرموجه محسوب می‌شود، بیان کرد: اتاق به دنبال بازی با الفاظ نیست و باید نماینده برای پیگیری مطالبات بخش تعاونی حضور یابد و فردی که از سمت اتاق معرفی می‌شود باید در جلسات شورا شرکت کند که این جواب، پاسخی از سوی بانک مرکزی نداشته است.