دنیای‌اقتصاد- ۱۰ ساعت پس از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در نیویورک، یازدهمین دور از مذاکرات فنی ایران و آژانس ظهر جمعه در محل نمایندگی ایران در وین پایان یافت. این نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران است که صبح جمعه در وین پایتخت اتریش برگزار شد. این مذاکرات ساعت ۱۰ صبح در محل نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران مستقر در وین آغاز شد.

به گزارش «ایسنا»، رضا نجفی سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ریاست تیم مذاکره‌کننده ایرانی دردورجدید مذاکرات ایران و آژانس را برعهده دارد. نجفی یک ماه پیش با حکم رییس‌جمهوری به جای علی‌اصغر سلطانیه، به‌عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در وین منصوب شد.

در همین ارتباط نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بعید است همزمان با از سرگیری مذاکرات با آژانس در وین توافقی حاصل شود. رضا نجفی پیش از شروع مذاکرات ایران و آژانس در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد که این اولین دیدار است از این رو گمان می‌کنم که کسی انتظار ندارد همه مشکلات را در یک نشست حل کنیم. بنابر گزارش روزنامه السفیر- چاپ بیروت، او ادامه داد: انتظار داریم مسائل موجود مورد بررسی قرار گیرد. همچنین درخصوص راه‌های ادامه همکاری‌های ما با هدف حل و فصل همه این مسائل رایزنی‌ها و تبادل نظری انجام شود.

همچنین رضا نجفی، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به مذاکرات روز جمعه با آژانس اظهار کرد: این مذاکرات اولین دور مذاکراتی بود که در دولت جدید و با ترکیب جدیدی از تیم مذاکره‌کننده صورت گرفت. از این رو در این جلسه لازم بود مروری بر مباحث گذشته انجام شود. او ادامه داد: بعد از بررسی مسائل گذشته برخی موضوعات بین ایران و آژانس مورد بحث قرار گفت که سازنده بود. از این جهت دو طرف توانستند در مسائل اختلافی به یکدیگر نزدیک شوند و این امر زمینه یک مذاکرات محتوایی را که قرار شد اولین جلسه‌اش در ۶ آبان، ۲۸ اکتبر برگزار شود، فراهم می‌کند. نجفی تاکید کرد: هنوز درباره محل مذاکرات که تهران باشد یا وین، تصمیم‌گیری نشده است.

وی درباره درخواست آژانس برای بازدید از پارچین خاطرنشان کرد: درباره پارچین به‌طور کلی در این مذاکرات بحث کردیم و جزئیات را به جلسات بعدی سپردیم؛ در عین حال ما به آنها گفتیم برای دادن مجوز دسترسی به پارچین مشکلی نداریم؛ اما لازمه‌اش آن است که طرف مقابل تصویر روشنی از اهدافی که برای دسترسی به پارچین دارند، ارائه کنند.

در همین ارتباط رییس هیات بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از شروع مذاکرات بین آژانس و هیات نمایندگی کشورمان تاکید کرد: این سازمان به دنبال حل مسائل باقی مانده از طریق گفت‌وگو است. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آژانس در مقر این سازمان در وین به خبرنگاران گفت به دنبال حل مسائل باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو هستیم. ناکارتس، همچنین ابراز امیدواری کرد این دور از مذاکرات موجب تمرکز بر ادامه گفت‌وگوها شود.

مذاکرات ایران و آژانس در حالی جمعه در وین برگزار شد که دور جدید گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ با حضور وزیران خارجه هفت کشور به میزبانی نیویورک برگزار و توافق شد که دور بعدی مذاکرات در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه جاری در ژنو برگزار شود.

در آستانه این جلسه، ایران در بیانیه‌ای شدیداللحن از آنچه آن را اتهامات بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌خواند، انتقاد کرده است. این سند ۲۰ صفحه‌ای چند ساعت پیش از نشست ایران و آژانس منتشر شده و بنا بر درخواست تهران روی سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، این سند لحنی تند دارد و درخواست تهران برای اینکه آژانس گزارش را به‌طور علنی منتشر کند، سطح امیدواری‌ها به حل مساله هسته‌ای در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌طور محسوسی پایین آورده است. این در حالی است که در دو سال اخیر و باوجود ۱۰ دور مذاکره، مذاکرات ایران و آژانس در بن‌بست کامل به سر می‌برد و این روند موجب شد برخی تحلیلگران به ناکارآمدی ادامه مذاکرات در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کنند. در این سند ۲۰ صفحه‌ای، هیات ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مخالفت خود با بخش‌های زیادی از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره دارد که ماه گذشته منتشر شد. در این سند آمده است: ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، غیرعادلانه، غیرقانونی و سیاسی است. برخی دیپلمات‌ها بر این باورند حتی اگر این سند ۲۰ صفحه‌ای - که تاریخ آن به ۱۲ سپتامبر باز می‌گردد- نیز در آستانه این نشست منتشر نشده بود، باز هم انتظار یک پیشرفت واقعی در این مذاکرات وجود نداشت؛ چرا که رییس هیات مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در آژانس تغییر کرده است. از سوی دیگر دیپلمات‌ها می‌گویند آژانس نباید به این زودی‌ها امیدوار باشد که مجوز دسترسی به سایت پارچین را دریافت کند.