روحانی: تا آنجا که زمینه فراهم باشد می‌خواهیم تنش‌ها با آمریکا را کاهش دهیم

دنیای اقتصاد- شامگاه سه‌شنبه، برای نخستین بار دولت یازدهم میزبان مجلسی‌ها شد تا انتظاری که زمزمه‌های آن پس از بازگشت حسن روحانی و هیات دیپلماتیک از نیویورک شنیده می‌شد و وعده آن نیز پیش از این داده شده بود به وقوع بپیوندد. در گردهمایی راجع به مسائل و تعاملات میان دو قوه با محوریت سفر نیویورک، علی لاریجانی رییس مجلس و اکثر نمایندگان خانه ملت در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری میهمان حسن روحانی رییس‌جمهور و وزرای دولت شدند و آن‌گونه که گزارش شده علاوه بر دستاوردهای سفر نیویورک، در مورد اصلاح بودجه ۹۲، تعامل دولت و مجلس برای تنظیم لایحه بودجه ۹۳ و موضوع انرژی هسته‌ای گفت‌وگو کردند . بر اساس گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» حسن روحانی در خصوص مسائل گوناگون کشور از جمله طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت برای تامین کالاهای اساسی و رفع مشکلات معیشتی مردم، هدفمندی یارانه‌ها، دیپلماسی عمومی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دیگر کشورها و گزارشی از سفر هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به مقر سازمان ملل متحد و قرقیزستان سخنرانی کرد. روحانی با تاکید بر ضرورت همفکری و تعامل میان دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های کشور گفت: ارتباط بیشتر میان دولت و مجلس کمک می‌کند تا ما با نظر و تحلیل واحدی نسبت به واقعیت‌های کشور و جهان نگاه کرده و برای حل مشکلات مردم قدم برداریم.

مجید انصاری معاون امور مجلس رییس‌جمهور نیز به تشریح جزئیات این نشست مشترک پرداخت. او که معتقد است این جلسه سرآغاز تعامل سازنده بین قوه مقننه و مجریه بوده است آن را به فال نیک گرفت و از این نشست به عنوان جلسه‌ای پربار، مفید و موثر یاد کرد و گفت که درصددیم این جلسات به طور نوبه‌ای هر چندماه یکبار در مجلس و دولت انجام شود تا این دو قوه بتوانند در فضایی دوستانه با تبادل نظر راهکارهای بهتر خدمت‌رسانی به مردم را پیدا کنند. انصاری به «خبرگزاری مهر» توضیح داد: رییس‌جمهور در دو بخش سخنرانی داشتند که در بخش اول آن به مشکلات اقتصادی و مالی که دولت در آغاز کار با آن روبه‌رو بود اشاره داشت. همچنین گزارشی از اقدامات صریح و ارزشمند دولت و نیازمندی‌های موجود و تلاش برای کنترل و مهار تورم افزایش بی‌رویه قیمت ارز و برنامه‌های مختلف

کوتاه مدت و بلندمدت بعد از ساماندهی اقتصاد و گام نهادن در برنامه‌های بلندمدت در جهت پیشبرد و توسعه کشور تصریح کردند. انصاری در ادامه با اشاره به بخش دوم سخنان رییس‌جمهور که بخش عمده سخنرانی وی بود گفت: ایشان گزارش مبسوطی از سفرهای خارجه‌اش که ابتدا به قرقیزستان و دیدار با مقامات بلندپایه بود به خصوص روسای‌جمهور چین و روسیه ارائه کرد و همچنین گزارشی از حضور در سازمان ملل و اهداف سفر اخیر را بیان کرد.

از سوی دیگر ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس به سخنان لاریجانی رییس قوه مقننه در این نشست اشاره کرد و گفت که آقای لاریجانی در سخنانش از مواضع مقتدرانه حسن روحانی رییس‌جمهور در بحث سیاست‌های خارجی و سفر وی به نیویورک و حضور در سازمان‌ملل متحد و موضوع انرژی هسته‌ای تقدیر کرد. ایشان در بخش دیگری از سخنانش با محکوم کردن حرکت‌های افراطی‌گری و سلفی در عرصه بین‌المللی تاکید کرد که برای مدیریت کشور، دولت و مجلس باید به فهم مشترکی برسند و مسائل و مشکلات درونی را با همکاری و تعامل پیگیری کنند. صادقی که با «خبرگزاری مهر» سخن می‌گفت، اظهار کرد: رییس مجلس به پروژه‌های عمرانی نیمه کار و لزوم اتمام آنها اشاره داشت و عنوان کرد: نباید در بحث عمرانی دچار خلأ شویم و لازمه این کار این است که یا برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه مطابق شرایط اصلاح شود یا اینکه برنامه پنج‌ساله ششم یک سال زودتر ارائه شود. لاریجانی همچنین در اظهارات خود بر حمایت از تولید داخلی برای مقاومت در مقابل تحریم‌ها تاکید کرد.

سه قدم دولت برای تعامل سازنده با جهان

با تمام شدن این جلسه و در حاشیه نشست مشترک نمایندگان مجلس با دولت، این حسن روحانی بود که به میان خبرنگاران آمد و از جزئیات گفت‌وگوها گفت.

رییس‌جمهور که سفر نیویورک را در راستای دنبال کردن دیپلماسی عمومی خواند، گفت: دولت در سه مرحله پیش روی خود برای تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی به پیش گذاشته است. یکی از برنامه‌هایی که برای دولت حائز اهمیت بود مساله تعامل با جهان است. حضور بیش از ۵۵ هیات خارجی در مراسم تحلیف بود که ۱۱ هیات در سطح سران از این دست است، لذا تماس و مذاکره با آنها اولین قدم در دیپلماسی خارجی دولت یازدهم محسوب می‌شود که بسیار تاثیرگذار بود.

قدم دوم دولت در دیپلماسی خارجی حضور در اجلاس سران شانگهای در بیشکک بود که با مقامات حاضر در این اجلاس به ویژه روسای‌جمهور چین و روسیه دیدارهایی برگزار شد که بسیار حائز اهمیت بود و مسائل دوجانبه و بین‌المللی طی آن مورد بررسی قرار گرفت. روحانی قدم سوم دولت در دیپلماسی خارجی را حضور در مجمع عمومی سازمان ملل خواند و گفت: در این مدت ۱۸ ملاقات دوجانبه با مقامات، سران کشورها و روسای سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفت.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در دیدارهای دوجانبه گاهی مسوولان دیگر کشورها پیشقدم می‌شدند و می‌گفتند تحریم‌ها علیه ایران ناعادلانه است، گفت که در این سفر قصد داشتیم مساله حقوق هسته‌ای مردم ایران و غیرقانونی بودن تحریم‌ها را در افکار عمومی دنیا تفهیم کنیم و من فکر می‌کنم در این زمینه موفق بوده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه فضای بین‌المللی بر این است که تحریم‌های ایران کنار گذاشته شود، گفت: برای اینکه این مساله مهم محقق شود قدم‌های بعدی بر دوش مردم است تا قدم‌های بعدی برداشته شود. روحانی با اشاره به اجلاس وزرای ۱+۵ در نیویورک گفت: همه ۶ کشور به نحوی بر حقوق هسته‌ای ایران اذعان داشتند، بنابراین ما یک قدم پیش رفته‌ایم و اجلاس بعدی که در ژنو برگزار می‌شود به ریز مسائل پرونده هسته‌ای ایران پرداخته می‌شود.

حسن روحانی که معتقد است این سفر فضا را تا حدی برای اسرائیل سخت کرد، گفت: در این سفر افکار عمومی آمریکا را متوجه کردیم که بسیاری از مسائلی که در مورد ایران مطرح می‌شود صحت ندارد، در نتیجه دیدیم که در مصاحبه آخر سوالی از هولوکاست پرسیده نشد، بنابراین بسیاری از مسائل از ذهن‌ها پاک شد. اما باید توجه داشته باشیم که اسرائیل لابی‌های قوی در آمریکا دارد و خود ایرانی‌هایی که در آمریکا حضور دارند باید اولین قدم را در این زمینه بردارند. روحانی که کاهش تنش و جلوگیری از افزایش تنش میان ایران و آمریکا را از دیگر اهداف این سفر برشمرد تاکید کرد: تا آنجا که زمینه فراهم باشد می‌خواهیم تنش‌ها را کاهش دهیم. وی همچنین در مورد اصرار مقامات آمریکایی برای دیدار با رییس جمهور ایران گفت: مقامات آمریکایی اصرار داشتند که در این سفر ملاقات‌هایی بین دو رییس‌جمهور صورت بگیرد و اولین پیام آنان در روز جمعه قبل از سفرم به نیویورک فرستاده شد. در روز شنبه و یکشنبه هم این درخواست ملاقات دوباره فرستاده شد و ما به این پیام‌ها پاسخ نداده بودیم و گفتیم هنگامی که وارد نیویورک می‌شویم تصمیم قطعی را خواهیم گرفت و ما نیز در اول مهر به نیویورک رفتیم و در نهایت هم این ملاقات صورت نگرفت چرا که گفتیم فرصت برای توافق روی جزئیات نیست.