اعضای هیات دولت تدبیر و امید روز گذشته بار دیگر در پاستور تشکیل جلسه دادند. البته جلسه این هفته اعضای دولت با حواشی متفاوتی از جلسات هفته‌های گذشته همراه بود؛ چراکه سرپرست وزارت ﻋﻠﻮم و وزیر بهداشت ﺑﻪهمراه ﻣﻌﺎون ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﻨﺎوری رییس‌جمهور ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در دﯾﺪار ﻧﺨﺒﮕﺎن در ﻣﺤﻀﺮ رهبر ﻣﻌﻈم اﻧﻘﻼب، ﺟﻠﺴﻪ هیات‌دوﻟﺖ را پیش از پایان آن ﺗﺮک ﮐﺮدﻧﺪ و برخی اعضای هیات دولت نیز در حاشیه این جلسه خون اهدا کردند. حسین فریدون، برادر رییس‌جمهور یکی از اعضایی بود که در حضور خبرنگاران خون اهدا کرد. حضور کمرنگ اعضای هیات دولت در جمع خبرنگاران نیز از دیگر حواشی جلسه چهارشنبه بود گرچه خبرهای سخنگوی دولت این حضور کمرنگ را جبران کرد. محمدباقر نوبخت خبر داد که سه استاندار در جریان این جلسه انتخاب شدند و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال بدون تغییر ادامه خواهد یافت. وزیر دادگستری و وزیر کشور نیز غیر از سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنان پاسخ دادند. دستور نظر سنجی صادر شد

سخنگوی دولت در رابطه با نظرسنجی از مردم در مورد مذاکره ایران و آمریکا، گفت: دستور نظرسنجی داده شده است؛ چون باید در هر کار از روشی که استفاده می‌کنیم، مطلع باشیم که مورد رضایت مردم است یا خیر. محمد باقر نوبخت اعلام کرد که استانداران خوزستان، خراسان جنوبی و فارس در جلسه هیات امروز دولت انتخاب شدند. سخنگوی هیات دولت با اعلام این خبر افزود: در جلسه امروز هیات دولت آقای مقتدایی به عنوان استاندار خوزستان، خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی و احمدی به عنوان استاندار استان فارس معرفی شدند. نوبخت همچنین در تشریح مصوبات جلسه دیروز هیات دولت گفت: در این جلسه آقای محمد شریعتمداری و خانم شهیندخت ملاوردی به عنوان معاون اجرایی رییس‌جمهور و همچنین معاون رییس‌جمهور در امور زنان معرفی شدند. وی همچنین گفت: در جلسه امروز هیات دولت، کارگروه نجات دریاچه ارومیه به ارائه گزارش مفصلی از وضعیت دریاچه ارومیه و پیشنهادهای خود پرداختند. نوبخت با اشاره به تاکید رییس‌جمهور در ارتباط با حل بحران دریاچه ارومیه،‌افزود: در ۲۸ مرداد کارگروهی از سوی ایشان و هیات وزیران در ارتباط با دریاچه ارومیه تشکیل شد و این کارگروه تاکنون جلسات متعددی را برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه برگزار کرده و امروز به ارائه گزارش پرداختند. درخصوص متوقف کردن سدهای مختلف روی دریاچه ارومیه نیز در این جلسه تاکید شد؛ چراکه استمرار این موضوع باعث ادامه بحران و فاجعه زیست محیطی خواهد بود و تاکید شد که این موضوع در ارتباط با دریاچه ارومیه متوقف شود.

نوبخت همچنین در جواب سوالی در مورد روند انجام قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها طبق روال گذشته انجام می‌شود؛ البته باید توازن بین دریافت و پرداخت که در حال حاضر در سازمان هدفمندی وجود ندارد ایجاد شود و این مساله برطرف شود. پنج ماه تا پایان سال ۹۲ باقی مانده است و در این مدت قانون را اجرا می‌کنیم و رویه موجود ادامه می‌یابد. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه‌ها باید متناسب با درآمدها باشد، ‌گفت: در حال حاضر همه خانواده‌ها با درآمدهای مختلف از یارانه یکسان برخوردار می‌شوند؛ در حالی که عدالت ایجاب می‌کند از منابعی که به خانواده‌هایی پرداخت می‌شود که به آن نیاز ندارند در جای بهتری بهره گرفته شود. وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بین خانواده‌ها تقسیم می‌شود، تصریح کرد: برای برخی خانواده‌ها عدد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان قابل توجه است، اما برای برخی دیگر از خانواده‌ها این رقم تاثیری در زندگی‌شان ندارد پس یک گروه در حال مطالعه است که دهک‌های ثروتمند را به چه ترتیب شناسایی کنیم و گروهی نیز بررسی می‌کند که تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه تاثیری در تورم و اقتصاد خانواده دارد.

نوبخت همچنین در جواب سوال خبرنگار دیگری در مورد مشکلات تورم ۴۰ درصدی در ایران اظهار کرد: در هیچ جلسه‌ای نیست که تیم اقتصادی دولت با حضور شخص رییس‌جمهور، بحث مهار و تقلیل تورم را مطرح نکند و در حال حاضر بودجه‌ریزی ما به شکلی انجام می‌شود که بدانیم آثار تصمیمات پولی و مالی ما در زندگی مردم به چه نحو خواهد بود و مردم از قبل مطلع باشند؛ بنابراین تاکیدرییس‌جمهور به تیم اقتصادی به‌خصوص معاونت برنامه‌ریزی این بود که رقم قابل توجهی از نرخ تورم کاهش یابد.

پرونده موسوی و کروبی از قبل در شورای امنیت ملی بود

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در واکنش به برخی اخبار مبنی بر ارجاع پرونده میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: ‌این پرونده‌ها از قبل در این شورا وجود داشته است و باید از خودشان بپرسید. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در عید غدیر، آزادی زندانیان صورت می‌گیرد، گفت: در عید غدیر از همه گروه‌های زندانی عفو خواهیم داشت.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش به لایحه ازدواج فرزندخوانده با سرپرست اشاره کرد و گفت: این لایحه نیاز به ویراستاری دارد و مهم این است که مشکل حل شود؛ روح قانون دفاع از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است و اجازه ازدواج با سرپرست را نمی‌دهد.