تغییر گزینه وزارت علوم در دقیقه نود

دنیای اقتصاد - در واپسین روزهای مهلت قانونی رییس‌جمهور برای معرفی وزرا، حسن روحانی در حالی فانی، امیری صالحی و فرجی دانا را برای تصدی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و علوم تحقیقات و فناوری، معرفی کرد که تا پیش از این، شواهد حاکی از نهایی شدن جعفر توفیقی برای معرفی به مجلس به عنوان وزیر علوم بود. حال با معرفی رضا فرجی دانا برای این وزارتخانه و برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در یکشنبه ۲۸ مهرماه، محتمل‌ترین گزینه برای وزارت علوم از رسیدن به وزارت، باز مانده‌است. البته باید گفت که پیش از این نیز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال معرفی رضا فرجی دانا در دقیقه نود، به جای توفیقی به مجلس برای تصدی وزارت علوم وجود داشت. در عین حال این سرپرستی جعفر توفیقی بر وزارت علوم توسط رییس‌جمهور بود که بر احتمال معرفی وی برای تصدی وزارت افزود چه آنکه خود او نیز بارها بر اینکه گزینه نهایی دولت تدبیر برای وزارت علوم است، تاکید داشت. حال آنکه فضای حاکم بر مجلس، بر اساس آنچه ارتباط توفیقی با فتنه ۸۸ خوانده می‌شد، به سمت مخالفت با معرفی توفیقی برای وزارت علوم رفت. سعدالله نصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم که پیش از این و در تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس، از رفت‌وآمد تعداد زیادی از این نمایندگان به وزارت علوم برای دیدار و رایزنی با توفیقی خبر داده بود، به خبرگزاری مهر گفت: برداشت این بود که توفیقی هم به عنوان گزینه نهایی معرفی می‌شود و این برداشت را اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، حجت الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی نهاد ریاست‌جمهوری و بنده به عنوان معاون پارلمانی وزارت علوم در ذهن خود داشتیم. با سخت‌کوشی‌هایی که توفیقی داشت برداشت همه این بود که وی به مجلس هم معرفی می‌شود ولی سرپرست، سرپرست است و به معنای گزینه نهایی نیست.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد معرفی فرجی دانا برای وزرات علوم، برای نمایندگان مجلس که خود را آماده جلسه رای اعتماد توفیقی کرده بودند، غیرمنتظره بود. سید شریف حسینی عضو هیات‌رییسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا، نهایی شدن فرجی دانا را غیرمنتظره خواند و گفت که هیچ رایزنی و تعاملی در این خصوص میان دو قوه انجام نشده است.

با این همه، مجلسی‌ها که تا پیش از معرفی فرجی دانا، نظر مساعدی به توفیقی نداشتند و حتی برخی اقدامات قانونی وی در سمت سرپرستی وزارت علوم ازجمله برکناری برخی روسای دانشگاه‌ها را سیاسی می‌خواندند، این تغییر نظر دولت در گزینه وزارت علوم را تحت تاثیر فشار گروه‌های سیاسی ذی نفوذ می‌دانند. به دلیل پالس‌هایی که دولت و دکتر روحانی از مجلس گرفتند موجب شد به این جمع‌بندی برسند که آقای فرجی دانا را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کنند.

حال باید دید که این تصمیم دولت در تغییر گزینه خود در دقیقه نود، به سرانجام مطلوب دولت اعتدال خواهد رسید یا خیر و رضا فرجی‌دانا که یک بار دیگر، آن هم پس از استعفای مصطفی معین در اواخر کار دولت دوم سید‌محمد خاتمی، برای احراز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی و موفق به کسب رای اعتماد نشد، این بار می‌تواند با رای اعتماد مجلسی‌ها به وزارت علوم راه یابد یا آنکه همچون توفیقی با موجی از مخالفت نمایندگان ملت از قطار دولت باز می‌ماند.