دنیای اقتصاد- پس از اجلاس ناموفق ژنو ۱ در خصوص سوریه و توافق آمریکا و روسیه در خصوص برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه، زمینه‌ها برای برگزاری نشست ژنو ۲ در حال آماده شدن است. حضور قدرت‌های منطقه‌ای موثر در بحران سوریه همچون ایران موضوعی است که همچنان با اما و اگرهای قدرت‌های بزرگ روبه‌رو است. موضوعی که با مخالفت سخنگوی وزارت خارجه ایران روبه‌رو شد و گفت که حضور ایران در ژنو ۲ منوط به هیچ پیش شرطی نیست. در این ارتباط وزیر امور خارجه انگلیس از احتمال حضور ایران در کنفرانس «ژنو ۲» درباره سوریه خبر داد. به گزارش «ایسنا»، ویلیام هیگ در حاشیه نشست دوستان سوریه که دیروز در کشورش برگزار شد، در گفت‌وگو با رادیو بی.بی.سی به احتمال حضور ایران در کنفرانس «ژنو ۲» درخصوص سوریه اشاره و بیان کرد: این مهم است که ایران نقش بسیار مثبتی را ایفا کند. ما از کانال‌های دیپلماتیک موجود در خصوص توانایی این کشور درباره تاثیرگذاری بر سوریه استفاده می‌کنیم.

اما در مقابل وزیر امور خارجه‌ آمریکا مدعی شد که به سختی می‌توان فهمید ایران چگونه قادر است بدون حمایت از یک دولت انتقالی در سوریه، نقش سازنده‌ای در مذاکرات صلح در ژنو داشته باشد. جان کری روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با خالد العطیه، وزیر امور خارجه‌ قطر در پاریس گفت که ایران از اجرایی شدن دور اول مذاکرات در ژنو حمایت نکرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، کری گفت: بنابراین به دشواری می‌توان دید که ایران با توجه به بی‌میلی‌اش برای اجرای هدف مذاکرات، بتواند نقشی سازنده ایفا کند. وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: اگر آنها «ژنو ۱» را بپذیرند و بخواهند در کمک به برقراری یک دولت انتقالی سازنده عمل کنند، این یک مساله‌ دیگر است.

همچنین مشاور اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق از حمایت کشورش با حضور ایران در ژنو ۲ خبر داد. علی الموسوی در گفت‌وگو با روزنامه‌ النهار چاپ لبنان درباره حضور ایران در ژنو ۲ اظهار کرد: نوری‌المالکی نخست وزیر عراق موافق حضور ایران، عربستان و ترکیه در ژنو ۲ است، همچنین قائل به حضور هر کشوری است که تاثیر مثبت و منفی بر اوضاع فعلی عراق دارد؛ چراکه تنها با حضور همه طرف‌ها می‌توان درخصوص سوریه به راه حلی رسید حتی آنهایی که بخشی از مشکل

محسوب می‌شوند.