ایو بوردیون مذاکره‌کنندگان ایرانی و قدرت‌های بزرگ (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) شنبه شب در ژنو بر سر برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز ایران به توافق نرسیدند. پاریس بود که گفت کمتر از همه نسبت به تعهدات تهران در مورد شفاف بودنش متقاعد شده؛ هر چند به گفته منابع دیپلماتیک، شرکای غربی‌اش هم به این مساله اذعان داشتند که «نکات متفاوتی مساله‌ساز بودند».
روی هم رفته این عدم توافق منجر به شکست مذاکرات نشده و روز 20 نوامبر قرار است که در سوئیس مذاکرات از سر گرفته شوند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم اعلام کرد مادامی که همتای آمریکایی‌اش جان کری با هرگونه شتابزدگی در رسیدن به توافق مخالف است، «مایوس نمی‌شود» در عین اینکه کشورش نه «کور است و نه احمق».
تمامی مذاکره‌کنندگان تاکید کرده‌اند که پس از یک دهه دیدارهای از دست‌رفته و تهاجمی که با سوء نیت همراه بوده، هرگز تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند. اما لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه روز (۱۱ نوامبر) در شبکه تلویزیونی Europe ۱ دو نکته اصلی که «هنوز مشکل ساز هستند» را متذکر شد: «فعالیت رآکتور آب سنگین اراک که پلوتونیوم تولید می‌کند و می‌تواند برای ساخت بمب هسته‌ای به مصرف برسد. پاریس همچنین به ذخیره اورانیوم غنی‌سازی‌شده ۲۰ درصد به اورانیوم ۲۳۵ اعتراض دارد. تهران ۱۸۵ کیلو از این ماده دارد که بسیار غنی تر از اورانیوم ۲۳۵ است که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.» لوران فابیوس در گفت‌و گوی تلویزیونی خود منکر این شد که فرانسه در مورد این نکات تنها و منزوی است. در واقع کارشناسان از ابتدا هم انتظار داشتند سرنوشت این ۱۸۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ تعیین کننده باشد. غربی‌ها می‌خواهند که این ماده که به‌شکل تئوریک امکان تولید دو بمب را می‌دهد به کشور ثالثی منتقل شده و از غنی‌سازی خارج شود و به صورت اورانیوم ۲۳ دربیاید؛ در حالی که تهران معتقد است حق مسلمش این است که این مواد را در خاک خود نگه دارد. غربی‌ها لغو تدریجی و مرحله‌ای تحریم‌ها را پیشنهاد می‌دهند و در عین حال در قبال بررسی‌های دقیق برای اثبات ماهیت غیر نظامی برنامه هسته‌ای ایران، اجازه صادرات نفت، طلا و قطعات خودرو را می‌دهند.
مطبوعات ایران فرانسه را تخطئه می‌کنند
مطبوعات ایران روز گذشته(دوشنبه) نقش تعیین‌کننده پاریس را به شکلی منعکس کرده‌اند که سازش‌ناپذیری پاریس را مورد تخطئه قرار می‌دهد. موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در روزنامه دنیای اقتصاد، فرانسه را «بزرگ‌ترین بازنده» ژنو دانسته چرا که «عادی‌سازی روابط با غرب دیر یا زود حاصل می‌شود و خرابکاری فرانسه قطعا در آن زمان به ضرر منافع این کشور خواهد بود». روزنامه ایران دیلی هم این‌گونه ارزیابی می‌کند که تجار ایرانی تصمیم گرفته‌اند در روابط خود با همتایان فرانسوی‌شان تجدید نظر کنند. روی هم رفته روابط اقتصادی ایران و فرانسه از سال‌ها پیش بسیار تضعیف شده است. با این حال جان مک کین، سناتور با نفوذ جمهوریخواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۰۸، از این موضع فرانسه استقبال کرده و به زبان فرانسه در توییتر خود نوشته «زنده باد فرانسه». وزیر خارجه ایران اما پس از بازگشت به تهران از هرگونه انتقادی علیه پاریس خودداری کرده؛ در حالی که جان کری مدعی شده‌است که ایران مسوول شکست موقت گفت‌وگوها بود.
منبع لزکو، ۱۱ نوامبر، مهم‌ترین روزنامه اقتصادی فرانسه / *مترجم: سهیلا قاسمی