عراقچی: «توافق ژنو» قطعنامه‌های شورای امنیت را به شدت تضعیف می‌کند

گروه دیپلماسی- «۶ قطعنامه و ۴ دور تحریم» علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، امری است که موجبات تصویب تحریم‎های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا را فراهم کرد. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین خواست‎های قطعنامه‌های شش‌گانه شورای امنیت، توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود؛ آنچه که با توافقنامه اخیر هسته‎ای ژنو در تضاد است. در این رابطه عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران و از مذاکره‌کنندگان اتمی گفته است که توافق ژنو، قطعنامه‌های شورای امنیت را به شدت تضعیف می‌کند. عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «واقعیت این است که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت که خود قطعنامه‌ها را وضع کرده‌اند، اکنون با توافقی موافقت کرده‌اند که خواسته‌های قطعنامه‌های شورای امنیت در آن گنجانده نشده است.» به گفته عراقچی برای اولین بار در این توافقنامه ذکر شده که به قطعنامه‌های شورای امنیت در مراحل بعدی پرداخته می‌شود؛ بر این اساس آنها نمی‌گویند که قطعنامه‌ها اجرا می‌شود بلکه می‌گویند ما در مراحل بعدی به قطعنامه‌ها می‌پردازیم. از این واژه «می‌پردازیم»، می‌تواند تعابیر مختلفی صورت گیرد. مذاکره‌کننده اتمی ایران توضیح داد که اجرای توافق ژنو در مراحل مختلفی انجام خواهد شد که بخشی از آن، از جمله نحوه اجرای بازرسی‌های بیشتر، در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشن خواهد شد. معاون وزارت امور خارجه ایران در رابطه با توقف تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد نیز گفت: «ما از الان ۲۰ درصد را متوقف نکرده‌ایم، هر زمان که هر دو طرف آماده شدند تصمیم می‌گیریم؛ به طور مثال از ۲۰ دسامبر یا اول ژانویه یا هر تاریخ دیگری که تصمیم گرفتیم هر دو طرف شروع به انجام اقدامات کنیم.»

عراقچی در توصیف شرایط طرف‌های مذاکره با ایران یعنی گروه پنج به علاوه یک (شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) گفت:« حالا این گروه یعنی باراک اوباما و کاترین اشتون می‌توانند ادعا کنند که از طریق مذاکره جلوی سلاح هسته‌ای را گرفته‌اند. البته سلاح هسته‌ای که در کار نبود و ما هم برنامه آن را نداشتیم اما با توجه به نگرانی‌هایی که خودشان ایجاد کرده بودند می‌توانند ادعای موفقیت کنند.»

سرلشکر جعفری: توافقنامه در صورت عهدشکنی غرب کان‌لم‌یکن می‌شود

از سوی دیگر سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره توافقنامه اخیر هسته‌ای ایران و ۱+۵ سخن گفت. او معتقد است که همه باید به تیم مذاکره‌کننده ایران و دستگاه سیاست‌خارجی کمک کنند تا در برهه فعلی با پشتوانه یک انسجام و اتحاد ملی، در مذاکرات و رایزنی‌های مختلف حاضر شوند.

سردار جعفری در ادامه با اشاره به اینکه نقاط مثبت و منفی و برخی ابهامات در توافقنامه ژنو وجود دارد که می‌تواند در راستای کمک به دولت، مورد بحث و تامل کارشناسان و متخصصین در حوزه‌های مختلف فنی و حقوقی باشد، گفت: «دولت محترم و به خصوص دستگاه سیاست‌خارجی باید توجه داشته باشد که حد فاصل گام اول تا گام نهایی، برای دستیابی به اهداف نهایی می‌تواند فرصت‌ساز بوده یا خدای‌ناخواسته بر اثر غفلت و عدم‌تیزبینی لازم، به زیان و آسیب برای کشورمان تبدیل شود.»

او همچنین تاکید کرد که مسوولان باید با هوشمندی کامل، مراقب عهدشکنی و نیات سوء و ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی‌، باشند. فرمانده کل سپاه ادامه داد: «مسوولان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بدعهدی یا زیرپاگذاشتن حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان و سوءاستفاده از توافقنامه و تفسیر به رأی آن توسط غرب و آمریکا، با اقتدار تمام توافقنامه را کان لم یکن تلقی نمایند.»

سردار جعفری در نهایت در پاسخ به سوالی راجع به اظهارات رییس‌جمهور آمریکا بعد از امضای توافقنامه مبنی بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است، تاکید کرد:« تکرار چنین جمله مضحکی از سوی مقامات آمریکایی و رژیم جعلی، نامشروع و منحوس صهیونیستی، برای ملت ایران تبدیل به یک طنز شده است، چه آنکه خود این مقامات نیز به خوبی می‌دانند که از هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران عاجز بوده و در صورتی که به هرگونه اقدام احمقانه‌ای از این جنس، دست بزنند، گزینه‌های بسیاری برای ایران روی میز وجود دارد و پاسخ‌های کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد که حذف رژیم صهیونیستی از جمله این اقدامات خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها و سگ‌هارشان در منطقه از چنین قدرتی برای اقدام نظامی علیه ایران برخوردار بودند، هیچ گاه آمریکا و برخی متحدانشان بر سر میز مذاکره با ایران نمی‌نشستند.»