ایسنا- مهدی سنایی سفیر جدید ایران در مسکو در پاسخ به اینکه شما اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو هستید که به زبان روسی تسلط کامل دارید، اما چه شد که قرعه سفارت ایران در روسیه به نام شما افتاد، گفت: البته من اولین سفیر نیستم. اگر چه در دو یا سه دهه گذشته اولین سفیری هستم که به زبان روسی مسلط هستم اما پیش از من دو سفیر نامدار بوده‌اند که به زبان روسی تسلط کامل داشته‌اند، مرحوم انصاری و مرحوم میرفندرسکی که بسیار سفرای تاثیرگذاری بودند. وی افزود: اما دلیل انتخاب من طبیعتا با توجه به سوابق، تخصص و آشنایی‌ام است؛ از گذشته نیز در معرض این پیشنهاد بوده ام. سنایی ادامه داد: نظر تیم سیاست خارجی کشور بر روی این موضوع بود. از سویی به منظور تحکیم روابط با روسیه و از سوی دیگر به جهت مدیریت در شرایط کنونی که با غرب درصدد رفع چالش‌ها هستیم. بنابراین به این شکل تصمیم گرفته شد.

وی که در اولین روز کاری‌‌اش به‌عنوان سفیر ایران در مسکو با موسسه ایراس گفت‌وگو می‌کرد، افزود: امیدوار هستم با برنامه‌های مختلفی که در نظر داریم پایه‌های روابط تحکیم شود و گستره آن توسعه یابد. همچنین از ظرفیت ایرانیان مقیم روسیه نیز بیشتر بهره‌برداری شود.

سنایی در پاسخ به اینکه پس از نشست ژنو، روابط ایران و غرب (به‌ویژه آمریکا) بهتر شد و آیا این مذاکرات تاثیری بر روابط ایران و روسیه خواهد گذاشت، گفت: من فکر می‌کنم شرایط موجود و روی کار آمدن دولت یازدهم تاثیر منفی بر روابط ایران و روسیه ندارد، بلکه برعکس روابط با روسیه در جریان است و در روابط بین دو کشور تحرک بیشتری ایجاد خواهد شد.