متعهد برای رسیدن به یک توافق نهایی هستیم

تماس تلفنی ظریف با «جان کری» و اشتون محمد‌جواد ظریف در گفت‌و‌گو با واشنگتن‌پست:

متعهد به رسیدن به یک توافق نهایی هستیم

تایید تماس تلفنی ظریف با جان کری و اشتون

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در یک گفت‌وگوی یک ساعته با دیوید ایگناتوس، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست، به برخی ابهامات درباره مذاکرات ژنو و همچنین بحث تحریم‏های مجدد آمریکا علیه ایران پاسخ گفت. وزیر خارجه ایران در این‌باره گفت که هفته گذشته با وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه و همچنین کاترین اشتون تماس و گفت‌وگو داشته که طی آن جان کری و کاترین اشتون از تعهد خود به نهایی‌سازی زودرس روند مذاکرات ژنو سخن گفته‌اند. او درمورد این تماس‌های تازه تاکید کرد: «چیزی که از آقای کری، وزیر خارجه آمریکا و خانم اشتون، شنیدم این بود که آنها به نهایی‌سازی زودرس روند ژنو با هدف رسیدن به یک توافق جامع تعهد دارند و من هم با همین نظر موافقم.»

به گزارش «ایسنا»، ظریف در رابطه با سوالی درباره مساله تحریم‎های اخیر آمریکا، ترک مذاکرات فنی وین و همچنین سخنان عراقچی مبنی بر اینکه اقدام آمریکا برای تقویت اعمال تحریم‌های موجود خلاف روح توافق ژنو است، مجددا بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: «تهران، واشنگتن و سایر اعضای گروه ۱+۵، جوامع یکپارچه‌ای نیستند، حتی حکومت‌های یکپارچه‌ای نیستند. ما دیدگاه‌های مختلفی در ایران داریم؛ برخی از آنها با صراحت و شدت توسط مخالفان توافق ابراز شده است، تا جایی که حتی برخی از آنها خواستار کنار گذاشتن من شده‌اند. به عقیده من این در یک جامعه دموکرات که در آن نیروهای مختلف، دیدگاه‌های سیاسی مختلف و شاخه‌های مختلف دولتی وجود دارد، عادی است. همین درباره آمریکا نیز صدق می‌کند.»

به گفته وزیر خارجه ایران اکنون مذاکرات به مانعی برخورده‌ ولی خبر مرگ آن شدیدا اغراق شده‌است. ظریف همچنین ارزیابی مجدد اقدامات طرفین و رفع موانع را از جمله گام‌های پیش روی ایران و گروه ۱+۵ عنوان و بر اراده سیاسی و عزم راسخ ایران برای رسیدن به توافق نهایی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.

او درباره اظهارات دیوید کوهن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت که در این رابطه با اعضای گروه ۱+۵ گفت‌وگوهایی انجام شده و گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت. وزیر خارجه ایران با مطرح کردن این مساله که ایران و طرف مقابل نسبت به نیات هم نگرانی‌هایی دارند، پروسه پیش رو در مذاکرات ژنو را سخت و پرپیچ و خم توصیف کرد. ایگناتوس در قسمت دیگری از سوالاتش از ظریف پرسید که ایران چگونه می‎خواهد به گروه ۱+۵ اطمینان دهد که به دنبال یک برنامه غیرنظامی محدود است. وزیر خارجه ایران در این رابطه گفت که این گفت‌وگو‌ها بر مبنای چند اصول قرار دارند که باراک اوباما در نامه‌هایش هم به رهبر معظم انقلاب و هم به حسن روحانی آنها را مطرح کرده است. ظریف ادامه داد: «منظور از این اصول اصل برابری، احترام متقابل و منافع دوجانبه است؛ بنابراین ما باید این مذاکرات را براساس این اصول انجام دهیم؛ یعنی باید به درک متقابل برسیم و سعی نکنیم چیزی را تحمیل کنیم.» وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه در خصوص مساله غنی‌سازی بار دیگر بر این امر پافشاری کرد که ایران برنامه خود را، هرچند با مقداری محدودیت و شفافیت بیشتر، ادامه خواهد داد. او در‌این باره گفت که ایران وقت زیادی در این راستا صرف کرده و تلاش زیادی نیز انجام داده و «غرب را به این نقطه رسانده تا توهم رساندن غنی‌سازی در ایران به صفر را کنار بگذارد». ظریف در ادامه تاکید کرد: «چه دلیلی دارد که در این مورد کوتاه بیاییم؟» وزیر خارجه ایران در ارتباط با رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: «نمی‌توانیم زمان را ۲۰ سال به عقب برگردانیم و از ایران بخواهیم تا بعد از این مقدار سرمایه‌گذاری مادی و انسانی پروژه را کنار بگذارد.» وزیر خارجه ایران افزود: «البته برای حصول اطمینان از اینکه این رآکتور صرفا صلح‌آمیز بماند راه‌های مختلفی وجود دارد.» ظریف در ادامه با مطرح کردن سیاست شفاف‌سازی در ایران در قبال مساله سلاح هسته‌ای، گفت اگر آنها ایران را یک کشور مذهبی می‌دانند باید فتوای عالی‌ترین مرجع آن را مبنی بر حرام بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی به رسمیت بشناسند. در این گفت‌وگو، مساله سوریه و شرکت ایران در نشست ژنو ۲ نیز مطرح شد. ظریف می‎گوید که ایران در صورت دعوت به این نشست در آن شرکت خواهد کرد و بر راه‌حل سیاسی بحران تاکید می‌کند. او همچنین راه‌حل سوری و توافق براساس صندوق‌های رای را راه‌حلی برای آینده بحران سوریه عنوان کرد.

ایگناتوس در ادامه این پرسش را مطرح کرد که «به عقیده برخی، روحانی و ظریف اختیار مذاکره درباره پرونده هسته‌ای را دارند؛ ولی پرونده منطقه‌ای در دستان سایرین به ویژه سپاه پاسداران قرار دارد.» ظریف در این رابطه توضیح داد که در ایران تصمیم‌گیری درباره امور خارجی پروسه‌ای است که با اتفاق نظر همراه است. رهبر ایران و شورای امنیت ملی ایران در همه مسایل دخیل‌ هستند و رییس‌جمهور بازیکن اصلی است، ولی این کار را با موافقت رهبری انجام می‌دهد. واشنگتن پست می‌نویسد که محمدجواد ظریف در مصاحبه روز یک‌شنبه خود با این روزنامه، در رابطه با اختلاف نظر و مناقشه میان خود و محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفته «به اظهارات و دیدگاه‌های سردار جعفری احترام می‌گذارم و انتظار اینکه با من اختلاف نظر داشته باشد هم دارم.»

ظریف در این مصاحبه اما تاکید کرد سیاست‌هایی که او و حسن روحانی در پیوند با تمامی حوزه‌های سیاست خارجی ازجمله سوریه پیش می‌برند، سیاست‌هایی است که با «اجماع» حکومتی انجام می‌شود. پیش از این ادعا شده بود که محمدجواد ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته است «آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد» و اینکه «آمریکا از مقاومت مردم ایران هراس دارد» نه سیستم نظامی آن. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، درباره توانایی دفاعی کشور - که البته از سوی ظریف تکذیب شد - ظریف را در امور نظامی «بی‌تجربه» خواند. وزیر خارجه ایران در برابر پرسشی درباره نگرانی‌های کشو‌رهای منطقه از برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که اخیرا ملاقات‌های خوبی با رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته و طرفین توافق داشته‌اند که آنچه در ژنو اتفاق افتاده برای آینده همه خوب است. ایگناتوس در انتهای این مصاحبه، این مرحله از تاریخ را بسیار بزرگ توصیف کرد، ظریف نیز گفت:« من فکر می‌کنم ما به یک دو راهی رسیده‌ایم و امیدوارم همه، اهمیت تاریخی این پروسه را درک کنند. این می‌تواند مسیر روابط ما با غرب را تغییر دهد.»