اتکا بر درآمدهای  مالیاتی به جای نفت

انتقاد از انتساب اخبار دروغ به رییس‌جمهور سخنگوی دولت به گزارش مرکز پژوهش‌ها و اتاق ایران درباره بودجه 93 واکنش نشان داد:

پاسخ به نقدهای بودجه

گروه خبر- سخنگوی دولت به گزارش‌ انتقادی مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق ایران در خصوص بودجه ۹۳ واکنش نشان داد.

«محمدباقر نوبخت» که روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به میان خبرنگاران آمده بود، نقدهایی که بودجه ۹۳ را «متکی به نفت» و «خوش‌بینانه» خوانده، غیر کارشناسانه و به درو از واقعیت دانست و بار دیگر بر شفاف بودن این سند مالی تاکید کرد.

او پرسش «دنیای اقتصاد» درباره گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس که در آن وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را ۶۰ درصد بیشتر از سال قبل دانسته بود، چنین پاسخ داد: «منابع مالی بودجه ۹۳ از سه عدد شکل می‌گیرد نخست منابع مربوط به درآمدها که عمدتا معطوف به مالیات است. میزان مالیاتی که در سال ۹۳ پیش‌بینی شده است، نسبت به رقمی که در سال ۹۲ بوده و وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفت ۴ هزار میلیارد تومان بیشتراست. علتش هم این است که وزارت امور اقتصادی و دارایی از سال‌های گذشته یک نظام جامع مالیاتی را تعریف کرد که بتواند از نرم‌افزارهای مناسب استفاده کند، تا بخشی از مودیان مالیاتی که ‌باید مالیاتشان را بپردازند و هم‌اکنون از نظارت این سازمان خارج هستند، شناسایی شوند. بنابراین معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با تامین منابعی برای تکمیل آن نظام که بتواند منابع جدیدی را شناسایی کند با وزارت امور اقتصادی و دارایی توافق کرد که ۴ هزار میلیارد تومان این منبع را افزایش دهد، بنابراین این باید خواست عمومی باشد، تا ما بتوانیم هزینه‌های جاری را از درآمدهای مالیاتی تامین کنیم.»

آیا بودجه نفتی است؟

سخنگوی دولت در ادامه دلیل اینکه ظاهر بودجه نشان‌دهنده نفتی شدن بودجه است، این‌گونه شرح داد: «درست است که منابع حاصل از «واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای» که اصطلاحا «فروش نفت» گفته می‌شود نسبت به سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داده شده است، اما باید دانست که این عدد شامل چند جزء است که حاصل ضرب آن عدد افزایش یافته را نشان می‌دهد. یک عدد خود میزان فروش نفت و میعانات گازی است که این میزان در بودجه ۹۳ هم اندازه میزان فروش نفت در سال ۹۲ یعنی یک میلیون بشکه است، اما رقم بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، نرخ تسعیر بین ریال و دلار است در سال ۹۲ این عدد در حد ۲ هزار و ۴۸۸ تومان بود، اما در سال ۹۳ برای اینکه می‌خواستیم یکسان‌سازی نرخ ارز را انجام دهیم این عدد ۲ هزار و۶۵۰ تومان دیده شد.» نوبخت تلویحا گزارش مرکز پژوهش‌ها را غیر کارشناسی دانست و گفت: «ما انتظار داریم وقتی کارشناسان می‌خواهند کار کارشناسی انجام دهند حرف کارشناسی هم بزنند و فقط اعداد ظاهری را نبینند. کارشناسان ما آمادگی پاسخگویی به تمامی کارشناسان را دارند، ضمن اینکه بودجه ما هم بسیار شفاف است. ما منطق داریم و هر جا که از ما دعوت کنند از جمله وقتی به کمیسیون‌های مجلس می‌رویم از منطق‌مان دفاع خواهیم کرد.»

او در مورد اتمام طرح‌های بالای ۸۰ درصد نیز گفت: «طرح‌های عمرانی که در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری خواهد رسید، منطق روشنی دارد و بیش از ۸۶ درصد کسانی که در یک نظر سنجی شرکت کرده‌اند، روش دولت برای تخصیص منابع عمرانی در بودجه ۹۳ را درست دانسته‌اند.»

بودجه خوش‌بینانه نیست

پرسش دیگر «دنیای اقتصاد» از سخنگوی دولت انتقاد از خوش‌بینانه بسته شدن بودجه ۹۳ و سکوت مطلق آن درباره تحریم‌ها بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: «عدد دیگری که در بودجه سال ۱۳۹۳ مورد توجه واقع شده است، قیمت هر بشکه نفت است که ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده است درحالی‌که نفت اوپک اکنون ۱۰۸ دلار فروش می‌رود، ضمن اینکه متوسط عملکرد ۱۰۳ دلار است که ما آن را در بودجه ۱۰۰ دلار دیده‌ایم و این موضوع خوش‌بینی بیش از حد نیست.» خبرنگار دیگری پرسید دولت چه برنامه‌ای برای حامل‌های انرژی مشخصا بنزین دارد و آیا قیمت بنزین ثابت می‌ماند یا خیر؟ که سخنگوی دولت در این باره گفت: «قیمت‌ حامل‌های انرژی در لایحه هدفمندی یارانه‌ها که تقدیم مجلس می‌شود، به تفصیل معلوم می‌شود و ما تا آن زمان تغییری در قیمت‌ها نخواهیم داشت.

او درباره ادامه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: «با توجه به تفاوت ماهوی و شکلی که در ادامه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد، دولت ترجیح داد آن را به جای یک تبصره در قالب لایحه بگنجاند. ما معتقدیم آنچه می‌خواهیم انجام دهیم، به مراتب بهتر از روش موجود است. ما از رسانه‌های محترم خواهش می‌کنیم به گونه‌ای این مطلب را انعکاس دهند که اذهان عمومی دچار تشویش نشوند، کما اینکه بارها از ما سوال شده است که شما می‌خواهید ارایه یارانه‌ها را ادامه ندهید، درحالی‌که ما هیچ وقت چنین موضوعی را نگفته‌ایم.»

آلودگی هوا و ارتباط آن با بنزین‌های تولید داخل محور دیگر نشست خبری سخنگوی دولت بود. خبرنگاری پرسید اینکه گفته می‌شود سازمان محیط زیست خواستار واردات بنزین به‌دلیل کیفیت پایین بنزین‌های داخلی شده است، صحت دارد یا خیر که نوبخت گفت: «هر کاری را که بتوان در جهت تقلیل مقدار آلاینده‌های موجود انجام داد، انجام می‌دهیم و اعتقاد داریم که این اقدامات به صورت یک مجموعه در جهت بهسازی محیط و کاهش آلودگی هوا انجام شود. در بحث واردات بنزین باید بگویم چنین پیشنهادهایی در جلسه هیات محترم وزیران مطرح نشده است، اما ما هر کاری را که در این باره ضرورت داشته باشد انجام می‌دهیم چون برای ما مهم‌تر از هر چیزی سلامت مردم‌مان ماست.»

ارزیابی مثبت از تعامل بین سه قوه

در ادامه خبرنگاری به نوبخت گفت مدتی است مجلس به طرق مختلف از دولت خرده می‌گیرد و حتی بحث استیضاح وزیران را مطرح می‌کند، ارزیابی شما از این رویه مجلس چیست که سخنگوی دولت در این باره اظهار کرد: «با توجه به نوع همکاری که دولت با مجلس دارد در این راستا فعال هستیم، برخی سوالات را مجلس از دولت پیشینه قبلی دارد برخی سوالات هم بدیهی و روشن است و هیچ تخلف خاصی نیست مثل همان بحثی که گفته شد، چرا رییس کل بانک مرکزی چنین اظهاراتی دارد به هر حال هر رییس کلی می‌تواند اظهاراتی داشته باشد حال چه اظهاراتش مقبول باشد یا نامقبول در حوزه اختیارات آن فرد است. با این‌حال من باید بگویم ما با شکیبایی به همه سوالات پاسخ می‌دهیم و همه اینها را مثبت تلقی می‌کنیم.»

نوبخت گفت: «به نظر ما اختلاف‌افکنی و تعمیق اختلافات نه تنها بین جریان‌های سیاسی مطلوب نیست؛ بلکه در ارتباط با قوا نیز حساسیت بیشتری در این باره داریم و تلاش می‌کنیم اگر شبهه وجود دارد در کمال صمیمیت آن را مرتفع کنیم؛ بنابراین در مجموع ارزیابی مثبتی از تعامل بین سه قوه داریم، ضمن اینکه این حق برای مردم زیرک و هوشمند محفوظ است که بر همه اینها داوری ونظارت کند. آنچه در ارتباط با این تعامل از سوی دولت انجام می‌شود سنجیده است و ما خواهان این نیستیم که روابط مان را با قوه‌ای که پیشرفت امورمان منوط به نوع تصمیم‌گیری‌ آنها است، نادرست تنظیم کنیم. به همین جهت این اقدام از سوی ما با سنجیدگی در حال انجام است.»

نوبخت گفت: «گلایه نمی‌کنیم و شکیبایی انجام می‌دهیم و اگر اتفاقی افتاد سعی می‌کنیم با شفافیت‌ پاسخگو باشیم؛ ضمن اینکه ما بر یک نکته واقف هستیم و آن اینکه با ما مردم فهیم و هوشمندی در ارتباطیم و در معرض نگاه‌های آنها سه قوه فعالیت می‌کنند، بنابراین اجازه دهید که ما مسیر خود را با اعتمادی که افکار عمومی به ما دارد، طی کنیم و معتقدیم لزومی ندارد که حتما در هر مورد اظهار نظری صورت بگیرد تا آنها بدانند چه اتفاقی می‌افتد، شما پیام انتخابات ۲۴ خرداد را می‌توانید یک مبنا برای صحت خوش‌بینی ما قرار دهید و این موضوع را مورد توجه قرار دهید.»

وی افزود: «مردم همه این موضوعات را با زیرکی نظاره‌ می‌کنند و به وقت خود نتیجه قضاوت و داوری خود را مطرح می‌کنند. من از قوه مقننه به جهت همکاری با دولت تشکر می‌کنم، اجازه دهید با این روال با مجلس پیش برویم و فکر می‌کنیم مصالح نظام و مردم ایجاب می‌کند که ما روابط صمیمانه‌تر و خوش‌بینانه‌تر با دیگر قوا داشته باشیم.»

خبر خوب برای کارگران

او در ابتدای این نشست خبری از موافقت دولت با پیشنهاد شورای‌عالی کار مبنی بر افزایش و دو برابر شدن حق مسکن کارگران خبر داد و گفت: «این مبلغ از ۱۰۰ هزار ریال به ۲۰۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد. این در حالی است که از سال ۸۴ رقم حق مسکن کارگران افزایش پیدا نکرده بود.» وی افزود: «همچنین پیشنهاد دیگری از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مبنی بر افزایش حق حضور نمایندگان کارگری در مراجع حل اختلاف کارگری مطرح شد و این رقم به ۵/۲ برابر افزایش پیدا کرد و از ۸۰ هزار ریال به ۲۰۰ هزار ریال افزوده خواهد شد.» نوبخت با بیان اینکه «تبصره ذیل ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در جلسه امروز هیات دولت مورد بحث قرار گرفت»، اظهار کرد: «از آنجا که بر اساس این تبصره دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند که اگر با اصلاح ساختار و واسپاری تصدی‌های اجتماعی‌ خود به دستگاه‌های بیرونی صرفه‌جویی داشته باشند بتوانند این صرفه‌جویی را در زمینه افزایش فوق‌العاده شغل کارکنان خود استفاده کنند.» معاون رییس‌جمهور افزود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اصلاح ساختاری که داده بود توانست از این امکان تبصره ذیل ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کند و پیشنهاد افزایش فوق‌العاده شغل کارکنان این وزارتخانه را دهد که هیات محترم دولت با این موضوع موافقت کرد.»

دلیل مخالفت دولت با انتقال پایتخت

سخنگوی دولت همچنین گفت: «انتقال مرکز سیاسی کشور از تهران به مکان دیگر در این جلسه مورد توجه قرار گرفت و با توجه به مطالعاتی که از سال ۸۹ در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و همچنین در مرکز تحقیقات استراتژیک انجام شده بود، این موضوع مدنظر قرار گرفت و مطالعات در این باره به صورت یک کتاب در دست انتشار است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بحث انتقال مرکز سیاسی و دلایل مخالفت دولت با این موضوع گفت: «مخالفت نماینده دولت با کلیات این طرح به جهت بار مالی بوده که این موضوع دارد و قطعا این موضوع قابل‌انکار نیست. نمایندگان محترم مجلس نمی‌توانند طرحی را ارایه دهند که دارای باری مالی به این شکل باشد.»

توضیحات نوبخت در مورد نقشه راه اطلاع رسانی دولت

ساعت که ۱۲ شد نوبخت با ۲ وزیر کابینه به سالن شهیدبهشتی نهاد ریاست‌جمهوری آمد. این هم رسم جدیدی است که علاوه‌بر سخنگو، یک وزیر سیاسی و یک وزیر اقتصادی در دو سوی او قرار گیرند و به پرسش‌های تخصصی‌تر پاسخ دهند.

جلسه روز گذشته اگرچه با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان روزنامه‌های پر تیراژ کشور برگزار شد، اما این انتقاد کماکان وجود دارد که غالبا در غیاب رسانه‌های هم سوی دولت، حیات پاستور به حیات خلوت رسانه‌هایی تبدیل شده که این روزها به نقل از رییس‌جمهور و سایر اعضای دولت اخبار کذبی را منتشر می‌کنند و سعی بر آن دارند؛ در حالی که حدود چهار ماه از شروع به‌کار دولت جدید گذشته، فعالیت‌های آن را زیر سوال ببرند و دولتمردان را وارد حاشیه کنند.

این موضوع اتفاقا در نشست دیروز سخنگو و دو وزیر کشور و ارتباطات با خبرنگاران به بحثی جدی بدل شد و محمدباقر نوبخت و محمود واعظی را به واکنش وا داشت.

خبرنگاری از نحوه اطلاع‌رسانی در ریاست‌جمهوری پرسید و نشر اخباری به نقل از رییس‌جمهور و سایر وزرا و تکذیب‌های پس از آن را مورد سوال قرار داد که نوبخت چنین پاسخ داد: «رییس‌جمهور از دروغ‌پراکنی‌ها و انتساب برخی اخبار نادرست به ایشان مکدر شده‌اند. برخی مسایل دروغ به دولت و مسوولان دولتی منتسب می‌شود که به نظرم حجم آن در حال گسترش است، اما دولت بنا ندارد نسبت به هر خبر کذبی که منتشر می‌شود واکنش نشان دهد و وقت خود را صرف حاشیه‌ها کند. انتظار داریم رسانه‌ها از انتشار عجولانه برخی اخبار که مانند یادداشت‌های منتسب به رییس‌جمهور در رسانه‌های خارجی بی‌پایه و اساس است، خودداری کنند.»