دنیای اقتصاد- با اینکه در مجلس گفته می‌شود بیش از ۶۰ تن از نمایندگان، طرح استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را امضا کرده‌اند، اما خبرهایی از احتمال منتفی شدن این طرح نیز منتشر شده است. محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که از او به عنوان طراح این استیضاح در مجلس یاد می‌شود، از یک هفته پیش بارها از تقدیم این «استیضاح با ۶۰ امضا» صحبت کرده‌است، اما دیروز او به خبرنگار «فارس» گفت که «متن درخواست استیضاح وزیر صنعت و تجارت، یکشنبه آینده برای اعلام وصول، تقدیم هیات رییسه می‌شود.»

بیاتیان روز گذشته در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «خانه ملت» متعلق به مجلس شورای اسلامی، محورهای طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را «ناکارآمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت کالاهای اساسی، واردات بی‌رویه کالاهای لوکس و خودروهای گران‌قیمت، تعطیلی واحدهای تولیدی، نداشتن برنامه مناسب برای نجات صنعت کشور، حمایت نکردن از تولید داخلی، به‌کارگیری مدیران بازنشسته، حذف مدیران باتجربه، آغاز نشدن عملیات اجرایی مناطق ویژه اقتصادی، نابسامانی مدیریتی و استفاده نکردن از نخبگان» عنوان کرد.

با اینکه گروهی از نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح مسن‌ترین عضو کابینه روحانی هستند، اما این طرح هنوز به هیات رییسه مجلس تقدیم نشده‌است. ضمن اینکه در سال‌های گذشته، روال هیات رییسه مجلس بر این بوده که تا حد امکان از اعلام وصول طرح‌های استیضاح خودداری کرده و سعی در حل و فصل مشکلات به وجود آمده میان نمایندگان مجلس و اعضای کابینه داشته‌است.

حال در صورت اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، او نخستین وزیر دولت روحانی خواهد بود که در مجلس استیضاح می‌شود. این در شرایطی است که تنها چهار ماه از آغاز به‌کار دولت روحانی می‌گذرد.

در مدتی که از فعالیت دولت جدید می‌گذرد، تاکنون چندین بار وزرا از سوی نمایندگان مجلس احضار شده یا تذکر کتبی و شفاهی دریافت کرده‌اند. رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش تاکنون بیشترین تعداد سوال را از سوی نمایندگان داشته‌اند.

بیشترین سوال‌ها و تذکر‌ها نیز از سوی نمایندگان اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری در مجلس مطرح می‌شود. جبهه پایداری نام ائتلافی است که با محوریت آیت‌الله‌مصباح‌یزدی تشکیل شده و در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، ابتدا کامران باقری لنکرانی (و پس از انصراف او) سعید جلیلی را به عنوان نامزد خود معرفی کرد.

در همین حال «حسین گروسی» یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با استیضاح نعمت‌زاده مخالفت کرده و در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، تلاش برای استیضاح او را با گذشت کمتر از چهارماه از فعالیت نعمت‌زاده، اقدامی عجولانه دانسته‌است. گروسی افزوده است: «درحالی‌که هنوز بودجه سال آینده بررسی نشده و تنها مدت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت دولت جدید گذشته، اقدام به استیضاح یک وزیر توجیه منطقی ندارد.»

او همچنین از عملکرد نعمت‌زاده تمجید و اضافه کرد: «نعمت‌زاده در این مدت کوتاه، عملکرد قابل قبولی داشته و نمی‌توان او را عامل وجود مشکلات و کمبود‌ها دانست و با استیضاح او انتظار بهبود شرایط را داشت.»

در همین حال، با وجود امضای طرح استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده توسط بیش از ۶۰ تن از نمایندگان، در راهروهای پارلمان شنیده شده که احتمال منتفی شدن این طرح وجود دارد.

برخی از نمایندگان مجلس دلیل اصلی امضای استیضاح وزیر صنعت و تجارت را از سوی نمایندگان اجرا نشدن «طرح انتزاع وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت» عنوان می‌کنند که به گفته آنها این موضوع مصوبه سال قبل مجلس بوده که دولت روحانی و به‌ویژه وزیر صنعت و تجارت او، به این مصوبه مجلس بی‌اعتنا است.

اما به نظر می‌رسد جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس با وزرای کشاورزی و صنعت، این احتمال را به وجود آورده است که طرح استیضاح نعمت‌زاده منتفی شود. به گفته علی ایران‌پور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نعمت‌زاده در این جلسه قول داده است که «قانون انتزاع» تا پایان دی ماه اجرا شود.

ایران‌پور دراین‌باره تاکید کرده است: «در روز‌های اخیر بحث استیضاح وزیر صنعت نیز مطرح بوده و حدود ۶۳ امضا نیز برای آن جمع شده‌است، ولی با توجه به جلسه با دو وزیر کشاورزی و صنعت، به‌دلیل اینکه اکثر نمایندگانی که استیضاح را امضا کرده بودند از کمیسیون کشاورزی هستند، احتمالا استیضاح وزیر منتفی خواهد شد، البته لغو استیضاح منوط به اجرای کامل قانون تا یک ماه آینده است.»