امروز؛ نشست ویژه برای یارانه‌ها

گروه خبر- رئیس‌جمهور امروز- پنج‌شنبه- در جلسه‌ای ویژه موضوع هدفمندی یارانه‌ها را با جمعی از نمایندگان مجلس به بحث و بررسی می‌گذارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در شرایطی قرار است با نمایندگان اقتصادی و روسای کمیسیون‌های مختلف مجلس نظر آنان را درباره هدفمندی در لایحه بودجه ۹۳ جویا شود که رابطه دولت و مجلس طی هفته‌های گذشته با احضار تعداد زیادی از وزرا و ارائه کارت زرد به سه تن از آنان وارد مرحله جدیدی شده است. امروز با حضور رئیس‌جمهور، روسای کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان اقتصادی مجلس صورت می‌گیرد

جلسه ویژه دولت برای هدفمندی

روحانی قرار است در این جلسه با شنیدن نظر نمایندگان در رابطه با هدفمندی به این جمع‌بندی برسد تا دولت فعلا در این خصوص به مجلس لایحه‌ای ندهد و در قالب تبصره موضوع هدفمندی را به بودجه ۹۳ اضافه کند.

سخنگوی دولت که دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران به میان خبرنگاران آمده بود با بیان اینکه دولت درباره هدفمندی به جمع‌بندی رسیده‌است، گفت: «دولت تاکید دارد درباره هدفمندی ضروری است به همه نظرها توجه کند. از این رو رئیس‌جمهوری از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، شماری از نمایندگان اقتصادی و مرتبط با موضوع هدفمندی یارانه‌ها برای شرکت در جلسه‌ای دعوت کرد.»

به گزارش «ایرنا»، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره دستور کار جلسه امروز دولت و مجلس افزود: «با شنیدن نظرات نمایندگان مجلس در جلسه روز پنج‌شنبه جمع‌بندی خواهیم کرد تا در صورت امکان یک تبصره کلی مبنی بر چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به لایحه در دست بررسی بودجه سال ۱۳۹۳ ارسال و الحاق کنیم.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «اگر این امکان وجود نداشت ناگزیر یک لایحه جامع به مجلس تقدیم می‌کنیم.»

نوبخت گفت: «جلسه هیات دولت (روز گذشته) به بحث، اظهار‌نظر و جمع‌بندی در‌باره موضوع بسیار مهم هدفمندکردن یارانه‌ها و چگونگی ادامه اجرای آن اختصاص یافت. با توجه به مطالعات و بررسی‌های تیم اقتصادی دولت و به دلیل اینکه این موضوع در مرحله نهایی و جمع‌بندی قرار دارد، نظرات اعضای هیات وزیران نیز مطرح شد.»

او افزود: «دولت آماده‌است ضمن مدنظر داشتن نظرات صاحبنظران و کارشناسان که در ماه‌های گذشته انجام شد، چگونگی ادامه اجرای قانون هدفمندی را در قالب یک لایحه جامع به مجلس تقدیم کنیم. البته جمعی از نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس تاکید کرده‌اند که به جای ارائه یک لایحه جامع، تبصره‌ای در لایحه بودجه ۹۳ به بحث چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده اختصاص یابد.»

سخنگوی دولت درباره حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه هم تاکید کرد: «از مسائل مهم در موضوع ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، شناسایی جمعیت‌هایی است که باید طبق ماده هفت به تناسب درآمد از یارانه استفاده کنند. کمیته‌ای مامور شده‌است تا مطالعات را انجام دهد و بر پایه گزارش این کمیته تصمیم‌گیری نهایی در لایحه جامعی که تقدیم مجلس می‌شود، انجام خواهد شد.»

سبد کالا در بهمن و اسفند توزیع می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی که آیا توزیع سبد کالا باعث گرم شدن بازار دلال‌ها نمی‌شود، تاکید کرد: «اگر افراد برای تامین نیاز مواد غذایی خود سبد کالایی داشته باشند به جای افزایش قیمت‌ها شاید باعث کاهش فشار تورمی هم بشود. چون میزان تقاضا کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط باید انتظار داشته باشیم که قیمت مواد غذایی نیز کمتر شود. بهمن ماه اولین سبد کالایی را تقدیم مردم می‌کنیم و سبد کالایی دوم اسفند ماه قبل از شب عید به مردم داده خواهد شد.»

سخنگوی دولت در مورد اینکه بسته کالایی به بازنشستگان تامین اجتماعی هم تعلق می‌گیرد، یا خیر، اضافه کرد: «جامعه هدف برای دریافت سبد کالایی را بررسی می‌کنیم و امروز در این زمینه با وزیر کار صحبتی داشته‌ام و به گونه‌ای عمل خواهد شد تا افرادی که استحقاق دریافت سبد کالایی دارند آن را دریافت کنند. چون این اقدام کار جدید و متفاوتی است، ممکن است در اولین اقدام تفاوت‌ها یا نواقصی وجود داشته باشد که حتما به سرعت برطرف می‌شوند.»

سخنگوی دولت درباره قیمت حامل‌های انرژی گفت: «گزینه‌های مختلفی در جلسه امروز در مورد قیمت‌ حامل‌های انرژی مطرح شد که بعد از جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود.»

او همچنین در رابطه با تک‌نرخی شدن ارز در سال آینده گفت: «هیچ جای دنیا این‌طور نیست که تنها یک عدد در مورد نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی وجود داشته باشد و همیشه نرخ ارز در صرافی‌ها اندکی متفاوت است. با توجه به ظرفیت اقتصادی ایران، عددی که الان به عنوان نرخ تسعیر انتخاب شده و مورد تصویب مجلس نیز قرار گرفته دو هزار و ۶۵۰ تومان است و ما معتقدیم اقتصاد باید خود را با این عدد تنظیم کند و رفته رفته که شرایط اقتصادی رو به بهبود می‌رود، حتی این عدد پایین‌تر رود.»

مطالبات دولت از بابک زنجانی

وی همچنین در جواب سوال دیگری در مورد بدهی‌های بابک زنجانی و اینکه آیا قرار است، دولت شکایتی را مطرح کند؟ گفت: «قوه‌قضائیه همه این موارد را که بخشی از آن مطالبات دولت نیز خواهد بود بررسی خواهد کرد.»

نوبخت همچنین در جواب سوالی در مورد صحبت‌های محمد جواد لاریجانی مبنی بر رسیدگی به پرونده کروبی و موسوی، گفت: «در مورد رسیدگی به این موضوع مرجع قضایی و سخنگوی قوه‌قضائیه می‌توانند پاسخگو باشند.»

عضویت در سازمان جهانی اقتصاد در گرو مذاکرات ژنو

سخنگوی دولت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی نیز تاکید کرد: «در مرحله‌ای عضویت این سازمان را داشته‌ایم و عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی بوده‌ایم. این موضوع با بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای صنعتی مرتبط است و به نتایج مذاکرات ژنو گره خورده است.»

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش در رابطه با نامه اخیر توکلی در مورد رانت خواری کنجاله در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «به این موضوع نیز پاسخ داده می‌شود و اگر نیازی باشد، برخورد لازم صورت خواهد گرفت.»

نوبخت در رابطه با دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر مبارزه با ویژه‌خواران اقتصادی و اینکه آیا در این موضوع به وضعیت نزدیکان دولت نیز رسیدگی خواهد شد، تاکید کرد: «قطعا دولت با هر نوع تخلف چه در مجموعه ستاد دولت باشد و چه در بیرون از آن برخورد خواهد کرد. آقای دکتر روحانی هم آن‌طور که در برنامه‌های تبلیغاتی خود به مردم اعلام کردند به این مساله حساس هستند، اما نباید اقدام شتابزده داشته باشیم و تصمیم‌گیری سطحی کنیم. پس موضوعی را که در نامه آقای توکلی نیز مطرح شده بود، اگر لازم باشد پاسخ می‌دهیم و اگر لازم باشد با کسی برخورد کنیم این کار انجام خواهد شد.»

نوبخت در جواب پرسشی در مورد کاهش قیمت خودروهای داخلی با توجه به کاهش نرخ ارز در کشور گفت: «بانک مرکزی در جهت تامین سرمایه ثابت و در گردش واحدهای تولیدی خود را موظف می‌داند تا آنچه را مربوط به بازار پول است، تقویت کند. دولت بر این نکته نظارت دارد که برخی واحدهای تولیدی افزایش نرخ ارز را در قیمت تولیدات خود اعمال می‌کنند، اما در صورت پایین آمدن تورم و نرخ ارز در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. وقتی تورم و نرخ ارز به سمت کاهش است، تولیدکنندگان نیز باید قیمت‌هایشان را واقع‌بینانه کنند و یقینا دولت از حقوق مردم دفاع می‌کند.»

بدون دغدغه به نمایندگان پاسخ می‌دهیم

در ادامه این نشست، خبرنگاری به پرسش‌‌های فراوان نمایندگان مجلس از وزیران اشاره کرد و پرسید: «پاسخ وزیر اطلاعات در جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی مجلس، نمایندگان را قانع نکرده‌است، این موارد چه تاثیری بر روابط دولت و مجلس دارد؟» که نوبخت گفت: «همه واکنش‌های دولت در قبال کنش نمایندگان مجلس در چارچوب قانون تعبیر می‌شود، از این رو وزیران ضمن ادامه وظایف قانونی خود با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس که آن هم یک قانون است به هر پرسشی که از سوی نمایندگان طرح می‌شود، پاسخگو خواهند بود.»

او ادامه داد: «اینکه این موارد با چه انگیزه‌هایی انجام می‌شود و آیا وزیران که مورد سوال قرار می‌گیرند باید غیر از پاسخگویی به سوال‌های آنها، رفتار دیگری را هم نشان دهند، باید بگویم ما راه دیگری را جز پاسخگویی قانونی موجه نمی‌دانیم. دولت همچنین اعتقاد دارد در یک محیط شفاف با مردم فهیم و هوشمندی مواجه هستیم که همه چیز را مورد مداقه دارند و رفتارها را ارزیابی می‌کنند.»

نوبخت یادآور شد: «انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره فرصتی است که مردم رضایت یا نارضایتی خود را نسبت به نمایندگان منتخب خود اعلام می‌کنند، همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری هم فرصتی است که مردم در آن زمان نظر خودشان را نسبت به عملکرد دولت نشان می‌دهند.»

امروز؛ نشست ویژه برای یارانه‌ها