کامران کرمی عبدالرحمن بن غرمان الشهری، سفیر جدید عربستان سعودی در تهران صبح یک‌شنبه رونوشت استوارنامه خود را تقدیم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کرد.
ظریف در این دیدار با اشاره به اولویت ایران به‌خصوص اهتمام دولت جدید در توسعه و گسترش روابط با همه کشورهای همسایه و مسلمان به‌ویژه عربستان سعودی، بر جایگاه و نقش دو کشور بزرگ و مسلمان در منطقه و جهان تاکید کرد.
ظریف با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های موجود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و لزوم نگاه واقع بینانه در حرکت رو به جلو، روابط تهران و ریاض را در عرصه دوجانبه روابطی مبتنی‌بر عناصر و مبانی همسایگی و مشترکات دینی و فرهنگی خوب توصیف کرد و در عین حال ظرفیت‌ها و زمینه‌های گسترش و تقویت روابط را در راستای تقویت روابطی برادرانه و همکاری‌های دوستانه گسترده و وسیع دانست. عبدالرحمن بن غرمان الشهری، سفیر جدید عربستان متخصص امور مبارزه با تروریسم و امنیت اطلاعات است و پیش از این سرتیپ ارتش عربستان بوده و البته دکترای حقوق نیز دارد. او سابقه عضویت در مرکز مطالعات دیپلماتیک در زمینه تروریسم و امنیت ملی را نیز دارد. انتخاب الشهری ۶ ماه بعد از پایان ماموریت عباس الکلابی، سفیر سابق عربستان در ایران صورت می‌گیرد.
الشهری در این دیدار با تاکید بر استقبال مجموعه دولت‌های منطقه از جمله مقامات عالی‌رتبه سعودی از رویکرد و تعامل سازنده ایران در دوره جدید، ابراز امیدواری کرد با عزم و اراده حکیمانه رهبران دو کشور، شاهد روابط خوب و متین بین دو کشور باشیم.
روابط ایران و عربستان را باید یکی از پیچیده‌ترین عرصه‌های دیپلماسی خارجی کشور در سه دهه گذشته ارزیابی کرد. مراودات تهران و ریاض که فراز و فرود بی‌سابقه‌ای را در خود داشته از کرانه‌های قطع ارتباط دو جانبه تا دیدارهای مکرر سالانه سطح بالا را تجربه کرده و حالا به نظر می‌رسد دیپلماسی منطقه‌ای فعال دولت اعتدال، این روابط را در مسیر هموارتری قرار داده است. به‌خصوص که این گفتمان جدید با استقبال ملک عبدالله پادشاه و امیر سلمان ولیعهد سعودی مواجه شد.
در این چارچوب باید گفت که عربستان به لحاظ جغرافیایی در حلقه نخست پیرامونی ایران قرار دارد، ایمن‌سازی روابط ایران با حلقه نخست پیرامونی از ضرورت اساسی برخوردار است. سیاست خارجی جدید ایران با تبیین اهمیت تحکیم روابط با حلقه اول پیرامونی‌اش به‌ویژه در قطب منطقه‌ای؛ یعنی عربستان به خوبی از تاثیر این قطب در مقیاس منطقه‌ای آگاهی دارد.
از این رو سیاست خارجی جدید ایران می‌تواند با تعریف و گسترش یک رابطه پایدار حول منافع متقابل و به دور از تنش و سوءظن، عربستان را در شرایط حساس و پیچیده منطقه‌ای به سمت ایران جذب کند و از قدرت چانه‌زنی این کشور در مسائل منطقه‌ای استفاده کند و سیاست‌های راهبردی ایران را با کارآیی و تامین منافع ملی به پیش ببرد که این مهم نیازمند توجه جناح میانه‌رو در عربستان و توجه به همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه برای مدیریت تحولات منطقه‌ای است.